Fula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hamre
    • February 2010
    • 17

    Fula växter

    Hej! I tisdags körde jag igång vårt nya akvarium, jätte spännande, men nu ser jag att växterna inte verkar vara i sånt bra skick, lite trasiga blad här och var, och en konstigt vit, geleaktigt slem på dem, ser nästan ut som alger, det sitter på roten i akvariet också.

    Har köpt akvariet begagnat, så pumpen är också begagnad, har ingen koll på pumpar, men det står 230v och 7.2w på den.

    Länkar till min sida på zoonen, har bilder där.


    Tacksam för svar!
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Vit slemgojs på rötter blir det väldigt ofta när man startar ett akvarium växterna brukar inte trivas så jättebra de första 2 veckorna heller. Men skaffa pmdd som gödningsmedel och se till att ha ett aquarellelysrör i rampen.

    Sen den vitgröna växten som du har kommer tyvärr att dö i akvariet. Det är enb sumpväxt som ska vara ovanför vattnet.

    Det jag tror att du ska satsa mest på är att få i några fiskar för att börja få en balans i akvariet och byta lysrör.

    Kommentar

    • Hamre
      • February 2010
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Grothras
      Vit slemgojs på rötter blir det väldigt ofta när man startar ett akvarium växterna brukar inte trivas så jättebra de första 2 veckorna heller. Men skaffa pmdd som gödningsmedel och se till att ha ett aquarellelysrör i rampen.

      Sen den vitgröna växten som du har kommer tyvärr att dö i akvariet. Det är enb sumpväxt som ska vara ovanför vattnet.

      Det jag tror att du ska satsa mest på är att få i några fiskar för att börja få en balans i akvariet och byta lysrör.

      Tack för svaren!
      Då ska jag skaffa pmdd, han som jag köpte akvariet av sa att det var rätt så nya(fast allt är väl relativt, allra helst när man vill sälja) lysrör och att ett var för växterna.

      Jaså! Är det en sumpväxt, blir så less på okunniga zoohandlare! Ska man inte kunna sånt när man står innanför disken?

      Kan jag slänga i några fiskar nu då? Har ju bara gått några dagar?

      Jo, finns pmdd att köpa i välsorterade djuraffärer eller måste man beställa via internet?

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Har också läst att det är en sump växt men tjejen har den nu i typ mellan 6 till 8 månader i karet och den är fortfarande snyggast hehehehe

        Funderar på att skaffa en sådan själv
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • Hamre
          • February 2010
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av Darre
          Har också läst att det är en sump växt men tjejen har den nu i typ mellan 6 till 8 månader i karet och den är fortfarande snyggast hehehehe

          Funderar på att skaffa en sådan själv
          Okej, men då får den vara kvar tills den inte vill vara med längre.
          Den är faktiskt i bäst skick utav alla växterna som är i där

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Växten dör. Sen ruttnar den och försämrar vattenkvalitén. Darres flickväns växt lär antingen inte stå helt under vatten, eller så ljuger han.

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Jag har aldrig sagt att den inte kommer att ruttna, det jag sa är att hon/vi har haft denna i cirka 6 till 8 månader nu och den ÄR helt nere under vattnet. Har aldrig tagits ur och som Hamre säger så är den finast av alla växter.
              Jag ska till henne idag så kan jag ta ett foto med Iphone och lägga ut på min flickr sida så får du Johanski se den... tyvärr så har vi inget kvitto kvar för att bevisa tiden, men den inhandlades i Juli/Augusti förra året

              Är själv förvånad eftersom jag har informerat henne att den kommer dö efter ett par månader. Då sa hon "ja men då är det bara att rycka ut den" visst sa jag.

              Men eftersom den är jätte fin tycker jag så ska jag till Bromma zoo nästa helg och införskaffa mig en sådan själv och kolla när min dör.

              - Varför skulle jag ljuga för? Finns väl ingen anledning till det.
              Senast redigerad av Darre; 20 February 2010, 12:29. Anledning: Mer text bara
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              Arbetssätt...