Hjälp med växter till 540-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliaros

    Hjälp med växter till 540-liters

    Hej,

    Startade om mitt akvarium för några månader sen, och nu har jag kört fast lite. Allt fungerar bra, men jag får inte till det med växterna. Det ser för tomt ut, och när jag väl täckte upp sidorna med svärdsplantor så blev det snabbt middag för ancistrusarna. Behöver dessutom något stort, har tänkt mig redmoore, i höger hörn.

    Här är en bild på akvariumet:


    Som ni ser är svärdsplantorna näst intill obefintliga efter rensning.. Har i näring vid varje vattenbyte och kör även med en co2-trappa.

    Men hur skulle ni ha gjort? Behöver tips på tåliga fina växter i olika nivåer som fyller upp och ger mitt akvarium mer "djup"..
  • Sliaros

    #2
    Inget svar...?

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Prova javaormbunke, bind fast den på dina rötter och dölj trådarna med lite javamossa, vad har du för belysning och vad göder du med och hur mycket?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Carl-Filip
        • December 2009
        • 38

        #4
        i mitt 200cm akvarie har jag för tillfället bara vanliga svärdsplantor o det tycker jag fyller upp väldigt bra. dom blir ju närmare 50cm höga. har tänkt att byta några av dom till röda sedan så man får lite mer färg o variation.

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #5
          Om du flyttar Vallisinerian() så ser det nog mer sammanhängande och kan bli fint med en liten snårskog
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          • FishInTank
            • February 2009
            • 165

            #6
            Klicka på bilden för större version

Namn: 145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,6 KB
ID: 2117909
            Klicka på bilden för större version

Namn: 25 januari 2009 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,1 KB
ID: 2117910
            Klicka på bilden för större version

Namn: PC150068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,6 KB
ID: 2117911

            här är lite bilder på hur mitt 540 liters har sett ut (: hoppas du kan få lite inspiration , har/haft cryptocryne, javaormbunkar, vallisinera, Lotus och anubias i det, har bara gött med profito och EC, har 2 st dubbla lysramper med 2 st aquarelle rör, ett flora-GLO och ett UV-lysrör för terrarier. (: det växer så att det knakar och växterna mår bra (:
            Bifogade filer
            455 L Växter

            Kommentar

            • Sliaros

              #7
              Ah.. Man får tjata lite här emellanåt för att få svar!

              Det står egentligen bara vallisineria i mitten och på höger sida ut mot rummet. Den som står framtill är någon form av lök. De växer som ogräs och skjuter nya skott som är på gång, så jag tror dom står rätt bra ändå.

              Svärdsplantor verkar jag ju tyvärr kunna glömma i mitt, dom är ju riktigt fina. Tror ni att jag kan "lära av" ancistrusarna att äta på dom? Om jag mutar dom med squash och gurka mer regelbundet?

              Får massor med javaormbunksskott, så jag ska binda fast dom på rötterna. Tack för tipset! Men vad jag förstod i en annan tråd så skjuter dom nya skott pga näringsbrist.. Är det kanske för lite ljus i mitt?

              FishInTank -dina javaormbunkar var ju grymt mycket större än mina. Riktigt fint!

              Göder med HappyPlant, 25 ml vid varje delvattenbyte (dvs en gång i veckan) och har en ljusramp med reflektorer, i sitter ett Flora-glow i kombination med något rör som framhäver blå färger, kommer inte ihåg vad det heter.

              Kommentar

              • Rickard p
                • November 2009
                • 115

                #8
                Hur mycke lyse har du 2 st 36w ?
                Växer det bra för dig ?.

                Ursprungligen postat av FishInTank
                [ATTACH]27930[/ATTACH]
                [ATTACH]27931[/ATTACH]
                [ATTACH]27932[/ATTACH]

                här är lite bilder på hur mitt 540 liters har sett ut (: hoppas du kan få lite inspiration , har/haft cryptocryne, javaormbunkar, vallisinera, Lotus och anubias i det, har bara gött med profito och EC, har 2 st dubbla lysramper med 2 st aquarelle rör, ett flora-GLO och ett UV-lysrör för terrarier. (: det växer så att det knakar och växterna mår bra (:

                Kommentar

                • FishInTank
                  • February 2009
                  • 165

                  #9
                  japp , 2 st 2x36W, växer riktigt bra. vallisineran har spridit sig 30 cm ifrån där den planterades ursprungligen (:
                  455 L Växter

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Ursprungligen postat av FishInTank
                    japp , 2 st 2x36W, växer riktigt bra. vallisineran har spridit sig 30 cm ifrån där den planterades ursprungligen (:
                    4*36w/540L->0,26w/L är ju kanske inte drömvärdet på belysningen men väljer du sorter som inte är altför ljuskrävande så går det nog bra. Valisinerian brukar klara sig med relativt låg belysning om man bara får den att rota sig ordentligt och ger den gödning.

                    Jag skulle försöka komma upp i ca 0,5w/L om jag skulle ha krävande växter.
                    Ett alternativ för dig vore kanske att montera reflektorer, om du inte readn har det. Med reflektorer så tar man bättre vara på det ljus man har.

                    Förutom ljus så behöver växterna näring och någon form av kolkälla för att trivas bra. Mitt tips är att använda PMDD tillsammans med din CO2 trappa.

                    Lycka till!

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    Arbetssätt...