växter blir smutsiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    växter blir smutsiga

    Ja jag vet inte hur jag ska förklara det, men framför allt växterna ser ut som att dom blir smutsiga som fasen. Javaormbunken är inte så farlig, lite trådalger bara (ytterst lite). Men Cacomban som nu stått i kanske 2 veckor ser mestadels ut som fan..
    Det ser liksom inte ut som alger direkt utan snarare just som smuts, det sätter sig på varenda litet blad och är brunt, sitter mycket fläckvis så att säga, fast överallt.

    Jag har 222L med ~3L filtermassa under ett 1100L/tim som jag kramar ur månatligen ungefär. 110cm med 2st 30W Aquarelle som lyser 13tim/dygn. Vattnet som sådant ser helt ok ut. 2 Ancistrus och 5 Corydoras i mal-väg.

    Jag uppfattar inte något annat som direkt smutsigt utan det är ju nog alger av något slag, men vad.. Cabomban har vuxit mkt bra sedan inköp, speciellt med mycket (fula!) rötter ovan jord som dinglar överallt. Vuxit på höjden också såklart.

    Förslag uppskattas :/
    Foton ska jag få upp fast det blir imorrn kväll.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Den ena bilden är för att illustrera hur fullkomligt orörda andra är Cabomba är.
    Bifogade filer
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ett par grejer kan jag nog tipsa om, och kanske även detta åtgärdar ditt problem och dina funderingar.
      Cabomba är en växt som växer och blir fin i ett kar medans grannens cabomba ser ut som kattskit. Det är bara så det är, och har du lyckats är det bara att gratulera. Rötterna som kommer är inte så mycket att göra åt, men något som ev. kan dra ner dem är om du börjar göda med en fullgödning tex PMDD.
      Ser även på dina övriga växter att gödning skulle hjälpa till så du får mer gröna blad än gula.
      Jag ser inte riktigt det bruna du pratar om, kan du slänga in en bättre bild på det? Kanske kiselalger?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Det bruna var svårt att få med på bild då det är så smått :/ Klickar man sig vidare på bilderna så blir dom ju liiite större i alla fall. Den uppe till vänster tror jag man ser bäst på. Jag ska testa mer kort imorgon i dagsljus det kanske gör skillnad.
        Det är inte några mattor utan snarare millimeterstora klumpar som sitter *väldigt* tätt. Kan tillägga att corydoras platy och svärdbärare verkar äta av det, ancistrusarna lite grann också. Någon enstaka stängel, eller framförallt översta decimetern, är väldigt grön orörd och fin
        Ja de andra växterna (som jag tappat namnet på) är rätt veka faktm är att de i stort sett var döda när jag senast fick rensat, de ljusa nästan vita bladen är överlevarna Det kanske är dags att testa lite med gödning.

        Kommer ihåg att jag fick kiselalger vid uppstart i sensomras men ancistrusarna utplånade de på 2 dagar, fast den gången var det mer som en matta
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Strikah
          • November 2009
          • 158

          #5
          Sådär på rak arm tycker jag 13 tim /dygn belysning låter lite mycket. Prova ta bort en timme och om det inte hjälper och växterna i sig ser ok ut än ta bort en timme till.
          45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Så nu har det gått en vecka sedan jag sänkte till 11 timmar. Åkte inte förbi någon butik förrän i torsdags så gödning dröjde till då.
            Dom hade inte PMDD men däremot köpte jag 2 flaskor från Easy-life. Easycarbo som ges dagligen och ProFito som ges veckoligen. Hoppas det är snarlikt pmdd som alla konstant nämner först.. Jag fick dåliga vibbar efteråt för jag frågade typ 'är det effektivt' och fick till svar att "ja titta så nöjda de är där på", hon pekade på en reklamaffisch

            Jaja hur som helst..vi får se hur det går.
            Så har jag en följdfundering med. Jag har lite tunt med växter i karet som kan ses ovan. Men om det är så att av jag någon anledning har näringsbrist i karet (eftersom inte en enda planta på ett halvår frodats), hur fasen ska jag lyckas få ännu mer växter att trivas? Är näring något man brukar få använda konstant eller periodvis?

            Och den viktigaste frågan av alla, vad kan näringsbrist bero på?
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ingen på min följdfråga?
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Om det är löst skit på bladena...så kan man alltid skaffa nån slaga powerhead i karet och blåsa bort skitet som sen filtret tar upp
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Nej jag tycker nog det sitter fast, och en del av fiskarna nafsar av det. Börjar tro på kiselalger så vi får se vad som händer med gödning och minskad ljustid.

                  Nu var jag mer intresserad av det här med näringsbrist och huruvida man alltid alltid behöver göda eller inte, och varför.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Och den viktigaste frågan av alla, vad kan näringsbrist bero på?
                    Att växterna förbrukar mer näringsämne än vad som finns i karet.
                    Det beror bla. på vilka växter du har, belysning, fiskbelastning osv...den listan kan göras lååång.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Kiselalger. Förmodligen för att du kört akvariet fosforbegränsat en längre tid. Man kan även se tendens till kvävebrister (blekgröna bladfärger). Profito och EasyCarbo innehåller varken kväve eller fosfor. Sköter man akvariet normalt så innebär det att fiskarna aldrig har en chans att öka kväve och fosfornivåerna naturligt (vilket är svaret på vad näringsbristerna kan bero på).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Att växterna förbrukar mer näringsämne än vad som finns i karet.
                        Det beror bla. på vilka växter du har, belysning, fiskbelastning osv...den listan kan göras lååång.
                        Var rädd för att svaret skulle vara något sånt


                        Ursprungligen postat av defdac
                        Kiselalger. Förmodligen för att du kört akvariet fosforbegränsat en längre tid. Man kan även se tendens till kvävebrister (blekgröna bladfärger). Profito och EasyCarbo innehåller varken kväve eller fosfor. Sköter man akvariet normalt så innebär det att fiskarna aldrig har en chans att öka kväve och fosfornivåerna naturligt (vilket är svaret på vad näringsbristerna kan bero på).
                        Men damn det där är ju typiskt mitt flyt, handla och handla och ändå få fel.
                        Du har helt rätt i blekgrönt, dom växterna var nästan mörkt gröna tidigare. Då ska jag helt enkelt gå och fråga efter någon gödning med kväve och fosfor alltså (tur att det är lönevecka ). Tack för det.

                        Frågan är kan jag på något sätt se om det är meningsfullt eller meningslöst att fortsätta med de jag använder?
                        Senast redigerad av danne0301; 24 February 2010, 18:16.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Köp PMDD här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Nu undrar jag om det fortfarande är kiselalger som härskar över min fula jävla cabomba. Jag har rensat vid varje VB och låtit de finaste gröna bitarna vara kvar, men ett par ser hemska ut nu. De översta kransarna på cabomban blir så täckt att det påminner om spindelväv, grå gammal dammig tät spindelväv. Är det kiselalger?
                            Sista helgen jag vill bry mig nu, nästa vecka slänger jag all cabomba om det inte ger sig. Inga andra växter har något särskilt på sig.
                            Jag har ju kört ett tag nu med profito och easy carbo och på andra växter är det klar förbättring . PMDD har jag men inte börjat använda ännu, det ska blandas till idag.
                            2*30w aquarelle 11tim/dag.
                            Ska försöka få till bilder också.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              och bilder..
                              Bifogade filer
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...