*pinsamt* Vallisneria problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    Ursprungligen postat av Martin85
    De verkar inte vara så noga med varken ljus eller näring här.

    Växer som bäst i sandbottenkaret och tillsätter bara PMDD vid behov och byter inte vatten så ofta längre. Ljuset är inget över det normala.

    Men det växer bra.
    Antar att du inte kör EasyCarbo då va?

    Verkar onekligen som att vallisar inte gillar EC.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #17
      Ursprungligen postat av Marnat
      Antar att du inte kör EasyCarbo då va?

      Verkar onekligen som att vallisar inte gillar EC.
      Jag kör EC + PMDD och min växer så att jag får klippa dem minst var 14:e dag.

      Varför skulle inte Valle behöva kolkälla?

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Ursprungligen postat av Marnat
        , när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.
        Det verkar vara fallet med mina javaormbunkar o ett par vallisar. de dog när jag satt ner dom. trodde det var ljuset men nu börjar bladen komma IGEN

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Ursprungligen postat av lofstrog
          Jag kör EC + PMDD och min växer så att jag får klippa dem minst var 14:e dag.

          Varför skulle inte Valle behöva kolkälla?

          //Roger
          Ec är inte bara en kolkälla, det är även oerhört giftigt. Min ormbunke slutade nästan växa helt när jag började med ec.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #20
            Ursprungligen postat av Johanski
            Ec är inte bara en kolkälla, det är även oerhört giftigt. Min ormbunke slutade nästan växa helt när jag började med ec.
            Det mesta är väl giftigt om man överdoserar, eller?

            En del har väldigt lätt för att skylla allt på EC när det i själva verket är något annat som förorsakar växtproblemen.

            //Roger
            Discus for life

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #21
              Ursprungligen postat av Marnat
              Antar att du inte kör EasyCarbo då va?

              Verkar onekligen som att vallisar inte gillar EC.
              Precis. Inge EC här.

              Har funderat på att gå upp ett steg och köra PMDD med regelbundna vattenbyten och EC eller riktig co2...

              Men i dagsläget så växer det så bra ändå och har aldrig några fula blad eller andra problem. Så tycker inte att det motiverar till köp.

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #22
                Ja, ljuset ja, jag har ju ioförsig en stor kraftig men gles redmoor rot som står framför valle...och min vallesinera står i vänster bakhörn och roten framför...denna jävla rot..spelar ingen roll vart man ställer den, den är alltid i vägen eller pajar lysrör för en (vill mer än gärna flyta. =) =) Jag kör med happy gödning och happy carbo. Jag som verkligen såg fram emot att få höga fina blad.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Ja det kan ju faktiskt mycket väl vara ECn som spökar, dock vill jag inte sluta med det då resterande växter verkar vara väldigt nöjda med det.

                  så vallisneria kan med andra ord drabbas av något liknande som cryptosjukan? för det har jag märkt på alla mina crypto, när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.
                  Tror du kan fortsätta med EC och vallisnerian kanske vänjer sig vid de nya förhållandena. Finns ju inget direkt att förlora på att låta dom vara och se om dom börja skjuta nya skott.

                  Ja det är många växter som kan få "Cryptosjukan", dvs plötslig nedsmältning. Kan se lite olika ut från art till art. Tror som sagt bara att det är acklimatisering.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Tror du kan fortsätta med EC och vallisnerian kanske vänjer sig vid de nya förhållandena. Finns ju inget direkt att förlora på att låta dom vara och se om dom börja skjuta nya skott.
                    Ja inte kommer jag dra upp dem åtminstone, det har kommit en hel del nya skott på vallis. Spiralis men vallis. americana "biwaensis" händer det inte mycket med, den har iofs bara varit plantad i runt 2 veckor och kan också lika gärna vara en "mini twister" kom i mixlåda och jag ser ingen skillnad på de två

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Ja det är många växter som kan få "Cryptosjukan", dvs plötslig nedsmältning. Kan se lite olika ut från art till art. Tror som sagt bara att det är acklimatisering.
                    Ja det verkar ju onekligen ha något med acklimatiseringen att göra då de växer som f-n när de nya skotten kommer.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #25
                      Jag kör som sagt med EC och det är möjligt att den bara behövde vänja sig vid det. Så ha bara lite tålamod med den så bör du ha mer vallisneria än du behöver.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #26
                        EC innehåller glutaraldehyd. Vissa växter ogillar det starkt även i rekommenderad dos. Mitt akvarium var väldigt frodigt och det växte på bra, men direkt jag började med ec så slutade ormbunken växa. Tror det är ec som spökar så att vallisneriab växer dåligt. Det måste finnas en anledning till att folk säger att den växten inte gillar det. Det är nog inte bara slumpen

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #27
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          EC innehåller glutaraldehyd. Vissa växter ogillar det starkt även i rekommenderad dos. Mitt akvarium var väldigt frodigt och det växte på bra, men direkt jag började med ec så slutade ormbunken växa. Tror det är ec som spökar så att vallisneriab växer dåligt. Det måste finnas en anledning till att folk säger att den växten inte gillar det. Det är nog inte bara slumpen

                          Då borde man kanske gräva ner sig i det, tack för namnet på det hemliga ämnet johanski, antar iofs att det står på flaskan men så långt har jag inte varit villig att gå :P

                          Men det hade ju kanske varit bra om man på något vis kunde utröna vilka växter som verkar bli hämmade av tillochmed normaldos EC, detta så man vet vilka växter man kanske bör undvika eller åtminstone ha i bakhuvudet inte kommer växa i kar man kör EC på. Dock verkar mina smalbladiga javaormbunkar växa på ganska bra även med EC i karet, änsålänge är det bara vallisarna som inte växer.

                          Jag kommer avvakta och fortsätta med EC i 2-3 månader till, blir det ingen skillnad med växter som inte växer så får jag ta ett beslut att antingen byta växter eller helt enkelt börja med CO2 istället


                          Googlade lite nu
                          detta hittade jag på wikipedia

                          A polymerized isomer of glutaraldehyde known as polycycloglutaracetal is a fertilizer for aquatic plants. It is claimed that it provides a bioavailable source of carbon for higher plants that is not available to algae. Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic mosses, liverworts, and vascular plants.
                          Men vad är då skillnaden och vilka egenskaper på växterna gör att vissa inte trivs med EC medan de flesta mår mycket bättre med dess tillsatts?
                          Det kan ju hjälpa att utröna vilka som funkar bra med EC respektive dåligt med det.
                          Senast redigerad av Marnat; 12 February 2010, 13:21.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Men vad är då skillnaden och vilka egenskaper på växterna gör att vissa inte trivs med EC medan de flesta mår mycket bättre med dess tillsatts?
                            Jag har fått för mig att det ofta är växter som är duktiga på att använda bikarbonat som kan få sig en snyting av EC, vet inte om det finns ett samband där.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...