*pinsamt* Vallisneria problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    *pinsamt* Vallisneria problem

    Jag verkar ha lite problem med mina vallisnerior i mitt akvarium, helt sjukt då de sägs vara några av de lättaste att hålla.

    Problemet är att de inte växer sig längre än 15-20cm sen blir topparna genomskinliga och ramlar av i princip.

    Jag har 0.25W/L vatten ungefär, kanske lite mer samt PMDD enkeldos efter varje vattenbyte, jag kör defdacs torrmix vilket alla andra växter verkar vara nöjda med, vad kan vara problemet med vallisarna?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Jag kör ungefär samma setup som du gör fast jag har ca 0,45W/L i stället efter att ha bytt till T5 ramper med reflektorer för ett tag sedan.

    Med det ökade ljuset så satte mina valesinerior igång att växa ordentligt. Tyckte precis som du att dom gick lite på sparlåga tidigare trots PMDD och EC.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av lofstrog
      Jag kör ungefär samma setup som du gör fast jag har ca 0,45W/L i stället efter att ha bytt till T5 ramper med reflektorer för ett tag sedan.

      Med det ökade ljuset så satte mina valesinerior igång att växa ordentligt. Tyckte precis som du att dom gick lite på sparlåga tidigare trots PMDD och EC.

      //Roger

      får hoppas på bättring när jag införskaffar en 2x24w till då
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Mina var likadana 1-2 månader efter jag planterat dem. Sedan dess växer de som inget annat.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av myslas
          Mina var likadana 1-2 månader efter jag planterat dem. Sedan dess växer de som inget annat.

          kan det kanske vara så att de är lite segare än andra att rota sig och därför kör det lite lugnt i början innan rötterna fått fäste?
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Ursprungligen postat av myslas
            Mina var likadana 1-2 månader efter jag planterat dem. Sedan dess växer de som inget annat.
            Hur gjorde du under den tiden? Blir väl även alger på bladen. Ska man klippa väck eller bara låta allt vara innan de kommer igång. Har haft lite av samma problem. De kommer nya småplanter bredvid ganska ofta men bladen blir inte längre än 10-20cm. Sen blir det alger på dem och färgen försvinner.

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              jag har 0.5w/l och mina ruttnade bort med. slutade med att jag kastade dom. Tror det kan vara mitt blästersilikat som är lite för kompakt för vallisnerian och gör att den inte får någon näring.

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Ursprungligen postat av janson
                Hur gjorde du under den tiden? Blir väl även alger på bladen. Ska man klippa väck eller bara låta allt vara innan de kommer igång. Har haft lite av samma problem. De kommer nya småplanter bredvid ganska ofta men bladen blir inte längre än 10-20cm. Sen blir det alger på dem och färgen försvinner.
                Alger hade jag aldrig problem med på dem. Det var bara topparna som blev lite fula och gick av. Lät de bara vara kvar och sedan kom det nya fina blad med tiden. Sedan kom det så mycket nya plantor att de tog över karet. Jag hade en IKEA-back på 45 liter smockfull med jättevallisneria som jag slängde för drygt en vecka sedan (då sparade jag ändå runt 20 plantor). Hade massor med vanlig vallisneria som jag hivade ut också.

                Nu när jag planterat om så märker jag lite samma sak på den vanliga vakllisnerian så det kan vara som Marnat skriver att det tar ett tag för den att rota sig. Jättevallisnerian växer på som tusan även efter omplantering.

                Jag har 180 W belysning i ett 420L-kar och göder med PMDD och Easy Carbo.

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  skulle nån snäll skäl lägga in en bild på denna växt? jag misstänker att jag har en sån, som inte ser riktigt bra ut. tack på förhand

                  Kommentar

                  • Strikah
                    • November 2009
                    • 158

                    #10
                    Mina var också lite sega i början. Men nu efter några veckor verkar dom rotat sig och slår ut sidoskott lite här och var samt växer på bra.
                    45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marnat
                      Jag verkar ha lite problem med mina vallisnerior i mitt akvarium, helt sjukt då de sägs vara några av de lättaste att hålla.

                      Problemet är att de inte växer sig längre än 15-20cm sen blir topparna genomskinliga och ramlar av i princip.

                      Jag har 0.25W/L vatten ungefär, kanske lite mer samt PMDD enkeldos efter varje vattenbyte, jag kör defdacs torrmix vilket alla andra växter verkar vara nöjda med, vad kan vara problemet med vallisarna?
                      Marnat! Du var inte ensam om detta hörrö =).

                      Jag undrade också och tänkte att alla säger att Vallisinera växer som "ogräs" men inte min..fast mina andra växter växer bra. Kan ju kanske vara så också att man tryggt ner dom för mycket under sanden, och inte ryckt upp dom tillräckligt mycket, då bara rötterna ska vara under sanden vad jag förstått, och resten precis ovan sand.

                      Men då är det som alla säger, att den kommer så småningom... =)
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • liljeros84
                        • September 2008
                        • 108

                        #12
                        testade valisnerian lite, genom att placera den på olika ställen, och se hur den växte.
                        *längst fram, helt öppet med mycket ljus så bredde den ut sig som en matta max 5-6cm hög och sen blev det en "stickling" dom jag planterade längre bak, bland rötter och med djupare sand osv växte riktigt klent men fick REJÄLA rötter,
                        så om man vill få fart på saker och ting så drar jag slutsatsen
                        (jag är ju ingen vetenskapsman, men så här funkade det hos mig)
                        : inte plantera så djupt, inget som skymmer ljuset
                        http://www.liljeros.net
                        under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Kan nog vara acklimatiseringsbesvär eller reaktion på EasyCarbo om du kör med det. Vallisneria är känsliga för EasyCarbo.

                          Låter man rotsystemet vara kvar när en planta plötsligt smält så brukar den kunna komma tillbaks. Det händer tex crypts ganska ofta.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Kan nog vara acklimatiseringsbesvär eller reaktion på EasyCarbo om du kör med det. Vallisneria är känsliga för EasyCarbo.

                            Låter man rotsystemet vara kvar när en planta plötsligt smält så brukar den kunna komma tillbaks. Det händer tex crypts ganska ofta.

                            Ja det kan ju faktiskt mycket väl vara ECn som spökar, dock vill jag inte sluta med det då resterande växter verkar vara väldigt nöjda med det.

                            så vallisneria kan med andra ord drabbas av något liknande som cryptosjukan? för det har jag märkt på alla mina crypto, när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              De verkar inte vara så noga med varken ljus eller näring här.

                              Växer som bäst i sandbottenkaret och tillsätter bara PMDD vid behov och byter inte vatten så ofta längre. Ljuset är inget över det normala.

                              Men det växer bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...