alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    alger

    hej.
    jag ett stort akvarium med ca 8 växter (alla små). jag har 2 st philips aquarelle 36 watt som är helt ny köpta (max 1 månad). och mina alger blir bara fler o fler och jag orkar inte hålla på och skrapa bort dom med en algskrapa hela tiden. vad ska jag göra för att dom ska försvinna. använder inte pmdd elr co2 förutom mina lysrör. har inte råd att köpa en massa växter just nu då jag inte har så mkt pengar
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad är det för alger, och vad för fiskar har du?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      hur länge har du ljuset tänt?
      kan direkt solljus nå karet?

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Du kan prova att ha kortare ljustid.
        Hel mörkläggning under en vecka kan också decimera algerna.
        Minska på matningen.
        Regelbundna vattenbyten. 25% varje vecka brukar vara lagom.

        Dock kommer troligen problemet tillbaka om du inte får balans i akvariumet. Snabbväxande växter som konkurrerar ut algerna är det bästa motmedlet mot okontrollerad algväxt.

        Lycka till!

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Håller med lofstrog, snabbväxande växter är det bästa mot alger, hade själv lite problem med alger tills jag köpte en växt för 20kr och nu är de helt borta och växten är ca 300% större än när jag köpte den hehe
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • Malawi1
            • February 2009
            • 583

            #6
            jag vet inte vad det är för alger. på sommaren så kan det komma soljus direkt på karet, det vart ett problem i sommras då tempen steg upp till 30-31 grader i vattnet. har just nu fjärilar och pansarmalar (5st panda) och 1 gibbiceps,1 plecotomus. men det blir nog flera fiskar i början av mars. har tänt Mycket mer än vad man ska ha då min pappa tänder kl halv 7 på morgonen och släcker när han går och lägger sig kl 10 på kvällen.
            375 liter malawi / tanganyika.

            96 liter SA

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Malawi1
              jag vet inte vad det är för alger. på sommaren så kan det komma soljus direkt på karet, det vart ett problem i sommras då tempen steg upp till 30-31 grader i vattnet. har just nu fjärilar och pansarmalar (5st panda) och 1 gibbiceps,1 plecotomus. men det blir nog flera fiskar i början av mars. har tänt Mycket mer än vad man ska ha då min pappa tänder kl halv 7 på morgonen och släcker när han går och lägger sig kl 10 på kvällen.
              lösningen här är att ge din pappa en utskällning och köpa en timer skulle jag tro Det är allt för mycket ljustimmar för ett fungerande akvarium
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Malawi1
                • February 2009
                • 583

                #8
                jagh hade en timer men har glömt bort hur den fungerar. hur många timmar ska ett akvarium vara tänt?
                375 liter malawi / tanganyika.

                96 liter SA

                Kommentar

                • jocke_999
                  • February 2009
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawi1
                  jagh hade en timer men har glömt bort hur den fungerar. hur många timmar ska ett akvarium vara tänt?
                  10-12h

                  Kommentar

                  Arbetssätt...