Långa "silkes trådar" hänger från växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chapter
    • January 2010
    • 45

    Långa "silkes trådar" hänger från växterna

    Jag såg något skumt på mina växter idag när jag kom hem ifrån jobbet, det hänger långa vita trådar ifrån många av mina växter.

    Någon som vet vad det kan vara? Själv så gissar jag på någon slags alger för jag har haft på ljuset väldig länge (7:00 - 22:00, hade 9:00 till 22:00 innan) på inrådan från personalen på herkules zoo för att mina växter har sett hängiga ut.

    Akvariumet är ett 222 liters som har vart igång i en vecka med 10 neon-tetror plus 4 äppelsnäckor som åkte i igår.

    här kommer lite bilder

    Trådarna:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    En bild på växterna dom hänger på, kommer inte ihåg vad dom heter tyvärr (minnet e gott men kort :P):
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Kanske ska nämna att jag har kört med flytande växt näring med.
    Easy-Life ProFito en gång samma samma dag som växerna åkte i och
    Easy-Life Easycarbo engång per dag. Doserat efter instruktioner på flaskan (Fick råd om det på Herkules Zoo)

    hade tänkt och planera om lite idag med. E det okey å dra upp växterna ur sanden och rensa dom å sedan plantera om dom eller e det skadligt för växterna?
    Senast redigerad av Chapter; 05 February 2010, 17:11.
    222L Sällskap
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Vet du vad? Det där är nog rötter från en stängel som vill lägga sig längsmed bottnen och bjuda dig på lite mer växtlighet bara.
    Aint no alger. ^^

    Häruppe på ytan skulle vi kalla dem för "luftrötter". Det är därför växten blivit lite krokig också, den har nämligen tänkt sig ett liv som markkrypare.

    Rätta mig, någon, om jag har fel?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Chapter
      • January 2010
      • 45

      #3
      ahaaa häftigt ska man kanske hjälpa den med de då och lägga den ner?
      222L Sällskap

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Pickles
        Rätta mig, någon, om jag har fel?
        Nä du har rätt, det är rötter
        Rätt coolt faktiskt
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          See! I'm always right! XD

          Men nejdå, du behöver inte göra någonting, Chapter. Plantan lägger sig ned på egen hand om det är vad den tänkt.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Chapter
            • January 2010
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Pickles
            See! I'm always right! XD

            Men nejdå, du behöver inte göra någonting, Chapter. Plantan lägger sig ned på egen hand om det är vad den tänkt.

            Okay e ny på de här så tackar för snabba svar
            222L Sällskap

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Luftrötter har nog ingenting att göra med att växten vill krypa efter marken. Snarare någonting med näringsupptag?

              Har haft många stängselväxter som har fått luftrötter, och de har fortsatt växa uppåt trots regelbunden ansning.

              Har förövrigt ett gäng rotala sp. Nanjenshan nu som vill krypa efter botten, de har dock inga luftrötter. Så jag har svårt att se ett samband.

              Rätta mig gärna om jag har fel

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Det kan hända att det skiljer, men när mina Rotala rotundifolia får luftrötter slutar det alltid med att just den stängeln lägger sig ned och skickar upp nya skott hela vägen längsmed stjälken.
                Jag kan gärna bidra med en informativ bild imorgon när lampan är på. ^^

                Gissar att vi har rätt båda två i slutänden.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                Arbetssätt...