Co2 för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #46
    Ursprungligen postat av jocke_999
    Okej.. funderar på att göra enligt följande.

    Har hittat Regulator och magnetventil samt slang begagnat. Vad kan vara lämpligt pris?

    4 eller 6 kg Co2 flaska tänkte jag försöka köpa av en brandfirma. Det borde väl gå va?

    Vidare funderar jag på att köpa en MidiJet Reaktor från Aquaristic http://www.us-aquaristikshop.com/pro...-reaktoren-c-6
    Ska jag välja "mit Blasenzähler" eller "ohne Blasenzähler"?

    Och är även sugen på en pH-controller. På Ebay fanns det en med mkt trevligt pris http://cgi.ebay.com/Weipro-Realtime-...item5639880f8e

    Vad tror ni om detta?
    Låter väl som du får ihop ett riktigt bra paket där, själv hade jag inte gett mycket mer än halva priset av regulatorpaketet på ebay för ett begagnat.
    Och satsa på en 6-10kilos tub, lägg hellre lite extra på tuben och skippa ph-controllern, en controller är absolut inte nödvändig och risken att den får spelet finns alltid så man måste iaf ha systemet inställt så det inte kan pytsa i för fiskarna dödliga nivåer om controllern hänger sig, men som sagt bättre pris blir nog annars svårt att hitta fast ingen alls är billigare

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #47
      Här är en länk till ett system typ US-Aquaristik. Där kan man se anslutningar osv.

      Kommentar

      • jocke_999
        • February 2009
        • 101

        #48
        Tack för hjälpen alla!

        Jag har nu kopplat in grejorna och det vart följande prylar:

        * 5 kg Brandsläckare som jag köpte hos min lokala brandservice firma.
        * Regulator och magnetventil hittade jag begagnat.
        * Aqua Medic 1000 Reaktor, det vart den för att jag hittade en till bra pris.
        * Dupla Bubbelräknare.
        * Plus Slangar, kopplingar och backventil.

        Total kostnad 2600:-

        En grej undrar jag fortfarande över dock. Regulatorn har en rödmarkering vid 2,5 bar och den visar nu på 3 bar. Bör jag åtgärda detta och i sånna fall hur?

        Har ställt bubbeltakten på ca 15 bubblor i minuten till att börja med, vad tror ni om det?

        Läste nånstans att man bör slå på co2 nån timme eller två före belysningen går igång och sedan slå av den när ljuset släcks. Stämmer detta?

        Är det ok att ha utblåset i akvariumet vid ytan eller bör man sänka ned det?
        Senast redigerad av jocke_999; 21 February 2010, 13:26.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #49
          Grattis till ett schyst system! Pengarna blev väl ungefär samma som ett komplett system från US Aquaristik med 2kg-flaska och midijet (ca.2500kr)? Fördelen är väl brandsläckaren som rymmer betydligt mer.
          Vad gäller rödmarkering på regulatorn så är min manometer för flasktryck endast röd området för lågt tryck i CO2-tuben. Varnar altså för att den börjar bli tom.
          När det gäller manometer för arbetstryck så finns ingen rödmarkering på den skalan. När det gäller CO2 på/av så kör jag den regimen precis som du beskriver och har läst.
          Jag har även utblåset från filtret vid ytan, det kostar kanske lite CO2 men men..

          Kommentar

          • Rickard p
            • November 2009
            • 115

            #50
            Jag kör ca 3 bubblor i sekunden ska gå till fyra .
            Jag ligger nu med 7,4 Ph om man har riktickt bra ytcirkulation så man får mycket syre i vattnet kan det på verka PH kolsyran att man behöver mer .
            All co2 blir upplöst vad jag kan se , Har provat reaktor med då åker PH upp med samma mängd så ytterfiltret får det bli.

            Kommentar

            Arbetssätt...