Co2 för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    Co2 för nybörjare

    Behöver hjälp med att komma igång med Co2 tillsats. Vad ska man köpa som inte kostar en förmögenhet?

    Har ett 112L och ett 471L jag skulle vilja ha Co2 i.

    Hittade detta paket:

    Är det nåt att ha? Är det komplett?

    Kan man helt enkelt ta två sådana till mitt 471 liters kar?
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Har kollat på deta kit också men kan tyvärr inte svara på din fråga men kan nu hålla bättre koll på tråden när expertisen som finns på detta forum kliver in

    Mvh: Danne
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Vad jag ser så är det bara en reaktor så du behöver fortfarande själva tuben, ventilar och sådant. Jag räknade med att ett komplett co2 set, med 6kg tub skulle gå på ungefär 2500kr. Vilket inte är så dyrt, billigare om du köper en mindre tub (leta på blocket) men annars så tror jag inte man kommer undan mycket billigare.

      Kommentar

      • Hörnsten
        • January 2010
        • 123

        #4
        Ursprungligen postat av Andrém
        Vad jag ser så är det bara en reaktor
        Nej, det där är väl ett system som bygger på jäsning. Man köper påsar med jäst och näring som man laddar flaskan med och sen bubblar det på i några veckor innan man får sätta igång en ny sats. Har dock inte provat själv så jag kan inte uttala mig om hur bra det fungerar.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Skall man ha ett system som fungerar så får det nog bli ett trycksatt system. Såna system som du tittat på blir bara en besvikelse. Offra hellre 1500kr på bra grejor typ http://www.us-aquaristikshop.com/ind...47902971bfabef
          Själv har jag nog lagt ut åtskilliga tusenlappar genom åren på undermåliga system. Men det är ju dom berömda lärpengarna man får betala..

          Kommentar

          • jocke_999
            • February 2009
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Skall man ha ett system som fungerar så får det nog bli ett trycksatt system. Såna system som du tittat på blir bara en besvikelse. Offra hellre 1500kr på bra grejor typ http://www.us-aquaristikshop.com/ind...47902971bfabef
            Själv har jag nog lagt ut åtskilliga tusenlappar genom åren på undermåliga system. Men det är ju dom berömda lärpengarna man får betala..
            Har du nån länk till en svensk eller engelsk språkig sida? Kan inte tyska

            Är den här bra och komplett:
            Senast redigerad av jocke_999; 05 February 2010, 14:50.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Ursprungligen postat av jocke_999
              Har du nån länk till en svensk eller engelsk språkig sida? Kan inte tyska

              Är den här bra och komplett:
              http://www.guldfisken.se/beta/catalo...e7112439c1bbea
              Det saknas en magnetventil för styrning av CO2 över dygnet. För övrigt ser det lite "Kalle Anka" ut. Framgår inte heller hur stor tuben med CO2 är. Jag kan heller ingen tyska men har ändå handlat på US utan större problem. Man handlar, går till kassan, fyller i namnuppgifter osv., man får en orderbekräftelse via mail med uppgifter om deras konto mm. Man för över pengarna till angivet konto och anger ordernr. När dom registrerar att pengarna finns på sitt konto skickar dom varorna. Har alltid fungerat väldigt smidigt för mig. Undrar man något kan man alltid maila dom och skriva på engelska och dom svarar på engelska.

              Kommentar

              • jocke_999
                • February 2009
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Det saknas en magnetventil för styrning av CO2 över dygnet. För övrigt ser det lite "Kalle Anka" ut. Framgår inte heller hur stor tuben med CO2 är. Jag kan heller ingen tyska men har ändå handlat på US utan större problem. Man handlar, går till kassan, fyller i namnuppgifter osv., man får en orderbekräftelse via mail med uppgifter om deras konto mm. Man för över pengarna till angivet konto och anger ordernr. När dom registrerar att pengarna finns på sitt konto skickar dom varorna. Har alltid fungerat väldigt smidigt för mig. Undrar man något kan man alltid maila dom och skriva på engelska och dom svarar på engelska.

                Probelmet är att jag inte vet vad jag beställer. Finns ju tjugo olika varianter på den där sidan

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Satserna innehåller CO2-tub, regulator, magnetventil (utan den första), bubbelräknare och reaktor. Det som skiljer sig åt är storlek på CO2-tub 0,5-2kg och typ av reaktor, antingen väljer man en invändig att ha i akvariet eller en extern typ http://www.us-aquaristikshop.com/pro...47902971bfabef med bubbelräknare som kan kopplas till ett ytterfilter och alltså placeras utanför akvariet.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Måste tillägga att det är kompletta system med backventil och slang.

                    Kommentar

                    • jocke_999
                      • February 2009
                      • 101

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Satserna innehåller CO2-tub, regulator, magnetventil (utan den första), bubbelräknare och reaktor. Det som skiljer sig åt är storlek på CO2-tub 0,5-2kg och typ av reaktor, antingen väljer man en invändig att ha i akvariet eller en extern typ http://www.us-aquaristikshop.com/pro...47902971bfabef med bubbelräknare som kan kopplas till ett ytterfilter och alltså placeras utanför akvariet.
                      Hur kopplar man ihop en extern till ytterfiltret?
                      Vilka är för och nackdelarna med att ha invändig respektive utvändig?
                      Hur gör man när tuben tar slut? Kan man fylla den eller måste man beställa en ny? Måste jag då ta från samma tillverkare för att det ska passa?
                      Vad har frakten kostat när du har beställt?
                      Blir det stor skillnad på växtligheten om byter från att enbart tillsätta kol (i form av EasyCarbo) till trycksatt Co2?

                      Tack så jätte mycket för hjälpen Sleaper!
                      Senast redigerad av jocke_999; 06 February 2010, 13:38. Anledning: la till en fråga

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Ursprungligen postat av jocke_999
                        Hur kopplar man ihop en extern till ytterfiltret?
                        Från ytterfiltrets utblås går det en slang till en extern reaktor, genom den sen ut i karet. Så simpelt är det


                        Vilka är för och nackdelarna med att ha invändig respektive utvändig?
                        Invändig tar plats i karet. Utvändig gör inte det.
                        Med utvändig behöver du antingen en pump i karet med slang som går ut till reaktorn sen in i karet igen, men det är ju helt onödigt. Du behöver ett ytterfilter till en extern.


                        Hur gör man när tuben tar slut? Kan man fylla den eller måste man beställa en ny? Måste jag då ta från samma tillverkare för att det ska passa?
                        Du lämnar in den till en brandfirma och får den fylld. Kostar typ 400 +- helt beroende på var man gör det.

                        Vad har frakten kostat när du har beställt?
                        När jag beställde från http://www.aquaristik.net blev frakten på 400kr, men då vägde paketet ca 20 kg också.

                        Blir det stor skillnad på växtligheten om byter från att enbart tillsätta kol (i form av EasyCarbo) till trycksatt Co2?
                        Enorm.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13


                          Där har du en bild med ett ytterfilter kopplat till en extern reaktor.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Kan bara hålla med Johanski på alla punkter. Jag tror att jag betalade 200kr för frakt. Då var det ett kit med en 2kg:s CO2-tub.

                            Kommentar

                            • jocke_999
                              • February 2009
                              • 101

                              #15
                              Tack Johanski och Sleaper!

                              Är det svårt att få slangarna från ytterfiltret att passa på reaktorn?
                              Är det biobollar i reaktorn? Följer dom med i paketet?
                              Hur länge räcker 1 kg koldioxid vid normaldosering till ett 500L kar?
                              Vad är det för skillnad på MiniJet och NanoJet?
                              Senast redigerad av jocke_999; 06 February 2010, 17:37. Anledning: La till en fråga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...