acceptabla pH-svängingar (mäsk-CO2)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    acceptabla pH-svängingar (mäsk-CO2)

    Det här är egentligen en tvådelad fråga:
    * Vilka pH-svängningar är acceptabla för växter/alger/fisk?
    * Är det möjligt att hålla ett kar med mäskad CO2 inom acceptabla svängningen - hur?

    Jag kämpar med att hålla bubbeltakten och därmed pH-t jämnt över tiden, men det varierar ändå cirka 1 steg på en vecka. Och nu ser det ut så här på äldre blad, jag antar att det kommer sig av pH-t: http://i49.tinypic.com/x3cx1.jpg

    Har fö även lite tofsar i det andra karet, där jag inte har CO2.

    kH 6, pH kranvatten 8-8,2.
    2x1.5-liters mäsk som går omlott + heldos PMDD 2 ggr/vecka.
    50% vb/vecka.
    150 liter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Sålänge fiskarna mår bra och man aldrig får problem med toffsalger skulle jag säga att allt är under kontroll.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #3
      Vad har du i din mesk ?
      Tips på längre hålbarhet?

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Sålänge fiskarna mår bra och man aldrig får problem med toffsalger skulle jag säga att allt är under kontroll.
        Jo - men jag har ju tofsar, som du kunde se på länken. Alltså måste ett steg vara för mycket ... eller? Och med tanke på att det är en rätt "liten" svängning så undrar jag fortfarande hur man gör för att det inte ska svänga ens så mycket - om det är möjligt ...

        Ursprungligen postat av Rickard p
        Vad har du i din mesk ?
        Tips på längre hålbarhet?
        Vem frågar du av mig och defdac ..? Jag har 1,5 liter vatten, 1/2 tsk bakpulver, 1 msk vällingpulver, 1.5 dl strösocker, 1/4 tsk torrjäst (den blå påsen funkar bäst). Brukar göra den samtidigt som jag gör kvällsteet, så har man lite kokande vatten att lösa sockret i Fyller på med kallvatten till rumstemp, i med pulvrena, skaka.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jo - men jag har ju tofsar, som du kunde se på länken. Alltså måste ett steg vara för mycket ... eller? Och med tanke på att det är en rätt "liten" svängning så undrar jag fortfarande hur man gör för att det inte ska svänga ens så mycket - om det är möjligt ...
          Jag är ganska säker på långsamma dygnssvängningar är helt okej om dom är likadana dag efter dag. Jag som kör CO2-tub med enbart magnetventil får ju också svängningar över dygnet.
          Det är när tillförseln eller tillgången kraftigt avviker från det normala som toffsarna brukar vakna till liv.

          Det är ju egentligen samma sak med ammoniumspikar. Fiskar släpper alltid ut lite ammonium, men sålänge det aldrig blir någon riktig topp och det ser likadant ut dag efter dag så vaknar inte sporerna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...