Vet att många frågar, men jag behöver hjälp! (PmDD)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Vet att många frågar, men jag behöver hjälp! (PmDD)

    Jag har i djuraffären blivit avrädd från Pmdd tidigare, men de har sagt så mycket konstigt... Jag är i tagen med att starta upp ett nytt kar på 180l och vill nu prova.

    Först och främst behöver jag bli lugnad vad gäller nitrit/nitrat. Finns det risk att jag får överflöd av det om jag använder Pmdd? De sa att Pmdd innehöll ämnen man vill ha bort i akvariet (om jag bara kunde komma på vad det var men jag tror nitrit/nitrat).

    Sen vet jag inte vad jag ska köpa. Finns ju lite olika. Vad ska jag beställa till mitt kar? Har tänkt att ha ganska mycket växter så småning om, men inte till och börja med. Vill inte köpa massor och sen se växterna dö bort

    Har läst att man ska ha EasyCarbo i också. Det har jag hemma till mitt andra kar (köpte det och järn eftersom de sa att det var bättre än Pmdd). Hur ska man dosera det samtidigt som man har i Pmdd? Precis som det står på flaskan?

    Jag är jättetacksam för hjälp med detta! Ser fram emot nöjda och gröna växter i nya burken
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    #2
    Det beror lite på vad du hade tänkt dig göra.
    PMDD är INTE farligt för fiskarna. Det är nitrit(NO2) som du INTE vill ha och PMDD innerhåller bara NitrAT(NO3). Du kan absolut köra både PMDD+Easy Carbo+järn tillskott. PMDD innerhåller också microämnen som dina plantor behöver.

    Det största nybörjar misstaget människor gör är att "fega ur" och bara testa med några få växter i karet. Det slutar i regel med att algerna har övertaget i ditt akvarium. Bäst är att trycka i lite fina växter + en hel del billiga snabb växande plantor kombinerat med pmdd. Utan makro ämnen som fosfat och nitrat så kommer dina växter snabbt vissna/sluta växa och algerna tar kål på dina få små plantor. Du kan senare, när alla dina växter mår bra och de har övertaget över algerna, ta ur de snabb-växande och stoppa i lite mer krävande och finare växter.

    Om du ska lyckas utan PMDD och bara köra med Easy Carbo och järn, så måste du övermata akvariet så växterna får NO3+Po4 i från nedbryten mat, tyvärr så får man då också nitrit(no2) som kan ta död på fiskarna.

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Jag har i djuraffären blivit avrädd från Pmdd tidigare

      måste va det dumaste jag har hört, klart de säger så när de vill att du ska köpa deras dyra skit som knappt fungerar sedan finns det inget skadligt skit i PMDD heller.

      Ett tips är att aldrig lita på tomtarna i en djuraffär, bättre och läsa på själv

      Sen vilken av de två PMDD du ska köpa beror lite på vad du har för vatten där du bor men Micro+ fungerar mer eller mindre i alla vatten

      Och ja dosera EC som det står på flaskan fungerar utmärkt för mina växter, de växer så mycket att jag måste rensa 1 gång i veckan!

      Lycka till

      PS. Wheete's tips med snabbväxande växter är utmärkt om du vill slippa eventuella alger
      Senast redigerad av Constantine; 28 January 2010, 09:55.
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det är sant att alldeles för mycket nitrat inte är bra, men det fina med PMDD är att du har har både nitrat och fosfor för sig själva, och du behöver inte ösa i det om du inte vill.

        Det jag har märkt är dock att butiksköpt näring verkar fungera bättre vid pH över 7.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Kör bara PMDD och Easy Carbo. Följer du instruktionerna på t.ex. www.haack.se/pmdd så doserar du 5 ppm nitrat (Tror det var det receptet) vilket är LÅNGT ifrån skadligt för något levande. Kör du både med PMDD och den järngödningen du köpt i affären riskerar du att få en mindre trevlig algodling då du får överskott på ett ämne.

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            #6
            Tack för era svar! Kan jag köra lite växter i några dagar och sen öka på? Eller måste jag plantera akvariet fullt innan jag slår i Pmdd?

            Har kollat på sidan, är det portions Pmdd micro+ jag ska beställa alltså? Har jag det jag behöver då? (plus easy carbo då, men det har jag)

            Ska jag kolla något med vattnet innan jag beställer? Har inga provstickor utan har lämnat till affären och de har sagt att det är bra, så jag vet inte vad jag har för PH t.ex....
            Senast redigerad av Pliina; 28 January 2010, 13:08. Anledning: tillägg

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Åled verkar duktiga på att prata ner PMDD btw..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • wheete
                • February 2006
                • 65

                #8
                Du behöver inte trycka i 100% med växter, men se till att du köper lite billiga snabb-växande och att du får i kanske 50%-75% av vad du hade tänkt, så växterna tar "commando" över akvariet. Du bör nog vänta några dagar innan du häller i PMDD så de hinner att anpassa sig till dit akvarium. Den första veckan så är växterna stressade och kommer inte ta upp så mycket näring. Då göder man bara algerna som alltid är redo :-)

                Kommentar

                • Pliina
                  • January 2010
                  • 292

                  #9
                  Ursprungligen postat av wheete
                  Du behöver inte trycka i 100% med växter, men se till att du köper lite billiga snabb-växande och att du får i kanske 50%-75% av vad du hade tänkt, så växterna tar "commando" över akvariet. Du bör nog vänta några dagar innan du häller i PMDD så de hinner att anpassa sig till dit akvarium. Den första veckan så är växterna stressade och kommer inte ta upp så mycket näring. Då göder man bara algerna som alltid är redo :-)
                  Ok =) Men då kan jag kanske köpa lite växter imorgon och beställa PmDD så hinner det komma fram i tid

                  Kommentar

                  • Pliina
                    • January 2010
                    • 292

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pliina
                    Tack för era svar! Kan jag köra lite växter i några dagar och sen öka på? Eller måste jag plantera akvariet fullt innan jag slår i Pmdd?

                    Har kollat på sidan, är det portions Pmdd micro+ jag ska beställa alltså? Har jag det jag behöver då? (plus easy carbo då, men det har jag)

                    Ska jag kolla något med vattnet innan jag beställer? Har inga provstickor utan har lämnat till affären och de har sagt att det är bra, så jag vet inte vad jag har för PH t.ex....
                    Puttar upp lite frågor jag behöver veta svaret på innan jag beställer
                    Senast redigerad av Pliina; 29 January 2010, 13:14. Anledning: kunde visst inte stava ;)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pliina
                      Tack för era svar! Kan jag köra lite växter i några dagar och sen öka på? Eller måste jag plantera akvariet fullt innan jag slår i Pmdd?

                      Har kollat på sidan, är det portions Pmdd micro+ jag ska beställa alltså? Har jag det jag behöver då? (plus easy carbo då, men det har jag)

                      Ska jag kolla något med vattnet innan jag beställer? Har inga provstickor utan har lämnat till affären och de har sagt att det är bra, så jag vet inte vad jag har för PH t.ex....
                      Du bör inte plantera fullt, växterna ser ganska taniga ut vid inköp och om de trivs kan de bli ganska många gånger större på väldigt kort tid.
                      Jo, det är portionsförpackning PMDD med Micro+ du ska beställa, men köp ett trepack minst med en gång då du sparar in ytterligare några kronor.
                      Du behöver inte göra några direkta tester på vattnet innan du beställer gödningen nu när karet är nystartat, men sedan kan det vara bra att kolla upp pH, KNO2 och KNO3 så de testerna är inte fel att köpa in.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        och sen bara ett tips hehe... mixtra inte pmdd´n kör med normaldos
                        Jag fick en fruktansvärd effekt när jag mixtrade.. ganska många av växterna krullade ihop sej och vitrade sönder
                        Om du vill mixtra så är tipset att läsa på riktigt nogrant innan. hehe.
                        Annars är pmdd ett j*vligt bra mirakelmedel för dina växter
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          #13
                          Tackar för svar och tips!
                          Slänger iväg en beställning på momangen då jag börjar starta igång projektet nu =)

                          Kommentar

                          • Pliina
                            • January 2010
                            • 292

                            #14
                            Nu har jag fått hem det =) Ska jag alltså inte börja med det förrän om en vecka?

                            Kommentar

                            • jenmad
                              • March 2009
                              • 579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pliina
                              Nu har jag fått hem det =) Ska jag alltså inte börja med det förrän om en vecka?
                              En vecka efter att du fått i växterna, just det.

                              Hälsningar
                              Jennifer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...