Svärdsplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nova8010
    • May 2009
    • 71

    Svärdsplanta

    Köpte en svärdsplanta igår kväll som jag trodde skulle bli kanon i mitt akvarium men när jag kom hem så insåg jag att jag har missbedömt hur högt mitt akvarium är så plantan är för hög o sticker upp över akvariekanten.. går det att kapa av stjälkarna på den så den får plats i akvariet eller dör den då??
    Trist om den inte går att använda, den är jättefin och har till och med blomknoppar...
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    De stjälkar som går över ytan kan du ta bort, men ta bort dem ända ned vid ursprunget. Kapa inte mitt på.
    Checking out...

    Kommentar

    • nova8010
      • May 2009
      • 71

      #3
      Okej, då blir det inte mycket kvar för nästan alla går över akvariekanten.. Växer det ut nya om jag tar bort dom då alltså eller hur fungerar det??

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        De stjälkar som går över ytan kan du ta bort, men ta bort dem ända ned vid ursprunget. Kapa inte mitt på.
        Vad händer om man kapar på bladen eller själken då? Dör den då?
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Nä, men det blir fult!
          Det går att nypa av bladen längst ner, det växer ut nya.
          Jag skulle inte kapa bladen, jag skulle försiktigt, försiktigt böja dem utåt så att de kommer under ytan. Det beror förstås på HUR mycket de sticker upp över vattnet.
          De flesta växter brukar "säcka" efter några dagar i akvariet, så det finns hopp.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • nova8010
            • May 2009
            • 71

            #6
            Okej, får pröva med det så får vi se om det fungerar annars får jag väl ta bort bladen helt o vänta på att det växer ut nya helt enkelt..

            Kommentar

            Arbetssätt...