KH2PO4 och förvrängda blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popp
    • March 2004
    • 22

    KH2PO4 och förvrängda blad

    Jag har i ett par års tid tillsatt pmdd i mitt 240-liters akvarium i form av K2SO4, MgSO4, KNO3 och Tenso cocktail (mikroämnen)

    Jag har aldrig tillsatt KH2PO4 fram tills för ca. en månad sedan och nu efter en månads tillsats av KH2PO4 har jag märkt att Rotala rotundifolia och Ludwigia repens växer med betydligt fler sidoskott än förut, nu består dessa plantor nästa bara av sidoskott och inte längre av enstaka stänglar som innan jag började tillsätta KH2PO4.

    Dock så har också nytillväxten på Rotala rotundifolia och på Ludwigia repens blivit något mindre med något förvrängda blad. Även om dessa två växtarter nu har otaliga sidoskott så tycker jag också att det verkar som att de nu växer något långsammara än innan tillsats av KH2PO4.

    Jag lyser med sammanlagt 80 Watt och använder mäskblandning för CO2.

    Så min fråga är, har tillsats av KH2PO4 orsakat de otaliga sidoskotten och i och med det också orsakat den något långsammare tillväxten med förvrängda blad och vad kan jag göra åt detta?

    Tackar för eventuella svar.

    Joshua
    Hälsningar Josh
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det här är samma fenomen som vissa får när dom doserar för mycket kväve via KNO3. Jag har alltid gissat på att man helt enkelt kör växtens metabolism för snabbt så att den interna kalciumförflyttningen inte hinner med. Att flytta kalcium är svårt för växten och det som går långsammast i deras metabolism.

    Det är många som ser det med för mycket KNO3 som sagt, men jag gissar att man egentligen kan få samma resultat med vilket ämne som helst förutsatt att detta ämne hela tiden varit det mest begränsande för tillväxten. Det som bromsat.

    Jag har också sett samma sak med KH2PO4 och lät det vara det mest begränsande ämnet varpå många av problemväxterna (ofta röda växter med hård stam) blev bättre.

    Det bästa sättet att strypa ett akvarium är dock via ljusmängden. Dvs du ska kunna göda enligt de vanliga PMDD-recepten med alla ingridienser så att växterna aldrig är näringsbegränsade och istället hejda den försnabba tillväxten genom att sänka ljusmängden.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • popp
      • March 2004
      • 22

      #3
      Tack för svar!

      Då min belysning endast är ca. 0.33 Watt per liter antar jag att jag ska minska på dosering av KH2PO4.

      Joshua
      Hälsningar Josh

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har aldrig tillsatt KH2PO4 fram tills för ca. en månad sedan och nu efter en månads tillsats av KH2PO4 har jag märkt att Rotala rotundifolia och Ludwigia repens växer med betydligt fler sidoskott än förut, nu består dessa plantor nästa bara av sidoskott och inte längre av enstaka stänglar som innan jag började tillsätta KH2PO4.
        Det där är samma fenomen som jag får efter en "ihopkrullningsattack". Växterna som får skrynkliga nya skott skickar ut en massa nya sidoskott vilket har fått mig att fundera på om det är ett udda sätt att superboosta den vegetativa förökningen när förhållandena är optimala. Påminner om det här fenomenet:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (och om det är det så är det inte lika självklart om man ska undvika det eller trigga det..)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...