Svarta prickar och ludd på växtens blad. Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuxied
    • February 2007
    • 20

    Svarta prickar och ludd på växtens blad. Vad göra?

    Hej,

    Jag undrar vad det här är för alg jag får på bladen på min växt.

    http://pici.se/529144

    Vad kan man göra för att få bort det svarta prikarna & luddet som sitter på bladen. jag har gnuggat lite med naglen och då försvinner en del. De nya bladen som kommer är till en början helt utan de svarta prickarna och luddet.

    230L akvarie. Ganska mycket fisk i det. Vatten bytte görs varjevecka, då 1/3 eller 50% vatten byts.

    Använder pmdd.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Växterna håller på att dö helt enkelt. Då blir dom algbeklädda och det brukar börja på den äldsta bladen som växten försöker återanvända först.

    (Det går rent praktiskt till så att det är makroämnen som kväve, kalium och fosfor som går åt i störst mängd. Dessa ämnen är mobila i växten och växten kan transportera from från äldre blad till yngre)

    Om du verkligen använder PMDD gissar jag på att de stora vattenbytena ger en CO2-shot varje vecka som gör att växterna inte anpassar sig till CO2-fritt vatten. Dom behöver stå utan vattenbyte i flera veckor för att dom ska börja slänga energi på att bilda mer dyr RuBiSCO som kan koncentrera CO2 runt klorofyllet.

    Ett alternativ till att sluta med vattenbyten är att ge dom en vettig kolkälla som CO2 eller EasyCarbo.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • tuxied
      • February 2007
      • 20

      #3
      Jag har använt EasyCarbo lite. Men den flaskan har tagit slut. Det jag märkte då var att växten bildade nya blad. 10ml EC brukade jag hälla i, men det har varit ganska oregelbundet ca 2-3 gånger i veckan.

      Men steg 1 är att börja med EasyCarbo igen då. 10ml per dag?

      Fiskarna blir piggare och akvarievattnet mycket renare efter ett vattenbyte. Så jag kan väl fortsätta med det. Men kanske inte ska ta 50%?

      Har 3 discus, 5 scalare, 15 guppys och 5 andra fiskar(små).

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har använt EasyCarbo lite. Men den flaskan har tagit slut.
        Det man verkligen kan sabba tillväxt med är att ändra förutsättningarna för växterna eftersom dom vid varje förändring bygger om hela sin metabolism för att klara de näringsförhållanden som vid tillfället råder. Detta kan ta 2-3 veckor.

        Speciellt koltillgången är grymt känslig för undervattensväxter. Får dom minsta lilla shot av CO2/EasyCarbo så käkar dom upp sina dyra CO2-koncentrerande enzymer (RuBisCO) och står sedan helt utan koltillgång om CO2/EasyCarbo tryter.

        Men steg 1 är att börja med EasyCarbo igen då. 10ml per dag?
        Ja vill du fortsätta med stora veckovattenbyten tror jag det i princip är ett krav.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Twitch
          • February 2007
          • 32

          #5
          Lånar tråden till en liknande fråga.

          Jag har ett inkört 540l med frodande växtmassa och tillsätter förnärvarande en full dos PMDD vid varje vattenbyte som körs en gång i veckan. Samtidigt tillsätter jag extra en msk torr K2SO4 då jag bla har Hygrophila corymbosa "Siamensis" som mer eller mindre jämnt visar kaliumbristande symptom (äldre blad bildar fler och fler småhål och till slut ruttnar de) - samt en dubbeldos med easycarbo.

          Jag får toffsar vid varje vattenbyte, dock bara på botten som lätt sugs upp varje vb. Växtmassa håller sig bländande grön/röd och endast en rot som sitter precis intill utblåset vid filtret har levande toffsalger. Min andra större rot har toffsar men gråa och döda sådana som egentligen bara är att plocka bort.

          Jag var inne på att skaffa ett CO2-system (mäsk) men eftersom jag om ett par veckor får hem 8st diskus vågar jag helt enkelt inte experimentera med mäsk med så känsliga och dyra invånare. Med diskus i karet är veckovist vattenbyte således också fortfarande aktuellt - och därmed också toffsarna.

          Så till frågorna

          1. Jag tänkte köpa en 5-liters dunk med easycarbo som jag dagligen doserar. Räcker det att hålla sig till daglig rekomenderad dos eller är man tvungen att köra dubbel? Jag tänker här i första hand för att slippa toffsarna i andra hand växterna. En daglig rekommenderad dos innebär om jag köper en 5-liters dunk 1,65kr -och dubbel då 3,30kr. Jag hade föredragit den första eftersom jag är smålänning

          2. Finns det risk att de "toffssporer" som finns i vattnet då jag dagligen tillför en kolkälla helt plötsligt tar över akvariumet eller sätter det giftiga ämnet glutaraldehyd i EC stopp för detta vid daglig dosering?

          Tack på förhand
          Senast redigerad av Twitch; 18 January 2010, 23:11.
          Du tänker nu på att du andas

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            1) Börja med vanlig dos.

            2) Ja EC kommer förmodligen sätta stopp för nya toffsalger eller åtminstone kraftigt reducera tillväxten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Seco

              • November 2008
              • 125

              #7
              Lessen att behöva kapa tråden lite så här, men jag har samma problem som trådskaparen, men inte i så stora mått ännu i alla fall.

              Kände igen det här:
              Ursprungligen postat av Twitch
              Hygrophila corymbosa "Siamensis" som mer eller mindre jämnt visar kaliumbristande symptom (äldre blad bildar fler och fler småhål och till slut ruttnar de).
              Mina Hygrophila ser ut så, trodde att det var min mal som tuggade lite på dom.

              Jag använder Easy-Life Profito normaldos och Easy Carbo också normaldos.
              Behöver jag öka doseringen lite eller byta till PMDD som alla pratar om?
              Eller tillsätta någon järn tillsatts?

              Tack för lånet av tråden

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja om det är kaliumbrist (knappnålshål i bladen) måste du byta till PMDD+EasyCarbo.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...