High-tech utan stora vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    High-tech utan stora vattenbyten

    Jag håller på att sätta upp ett 250 liters växtakvarium med trycksatt CO2 och 0.7 W/l ljus. Substratet är grovkorning sand med ett tunt lager av nån kommersiell växtnäring (lera, torv, lite allt möjligt) som ska bufra, ge spårämnen och till viss del makro näringsämnen. Jag kommer alltså behöva nån form av näring för att växterna inte ska begränsas av det så att jag får alger istället.

    Nu hade dom flesta nog föreslagit PMDD och EI för bästa resultat, men jag vill inte behöva göra stora vattenbyten så ofta som folk som använder den metoden brukar förespråka. Dels så tycker jag inte det känns miljövänligt och dels så vill jag ha ett akvarium som åtminstone till en viss del fungerar som ett ekosystem (utan att för den delen ha en Wahlstad-tank).

    Så, min fråga är alltså hur detta ska gå till. Kan jag komma runt det med att ha näringsbollar i substratet tex? Kan jag kontinuerligt mäta halterna av näringsämnen och justera halterna av varje ämne för sig? Är detta kanske inte alls ett stort problem för att EI mest lämpar sig om man tar det hela väldigt seriöst och satsar på en tävlingstank?

    Jag är helt ny inom detta, men jag är biokemist så ni är helt fria att nörda på om kemin bäst ni vill
    Senast redigerad av rasmus_agren; 17 January 2010, 05:07.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Vad är stora vattenbyten och vad är ofta för dig?

    Jag köret 400L växtkar med ~350W belysning och CO2 controller. Växer på väldigt väl och sålänge jag sköter mina rutiner så håller jag alla alger borta, rutinerna är det allra viktigaste i ett växtkar om man vill hålla en vettig balans, känns verkligen som att växterna anpassar sig till sin miljö och sina förutsättningar frutansvärt bra!

    Mina rutiner är dubbeldos PMDD en gång vid vattenbyte som jag gör varje vecka. Byter inte mer än 10-20%. Ser bara till att mäta näringsämnena i karet ibland så att jag har koll på att PMDD dosen jag göder med inte är allt för stor/liten. Jag justerar dock aldrig de sepparata näringsnivåerna enskillt.


    www.plantswap.se borde du besöka om du inte redan gjort det
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Är väl ingen expert inom detta, men spm du själv är inne på så kan du inte dra på med näringsämnen på samma sätt som EI där man vill ligga på ett säkert överskott eftersom du inte "nollställer" med stora vattenbyten.

      Jag hade tillsatt både makro- och mikronäringsämnen i vattenkolumnen redan från början, det är ju lättare att anpassa dosen där än om man gödslar i substratet. Jag hade tagit det försiktigt i början, och försökt mäta nitrat, fosfat och kanske också järn tills jag lärt mig hur tanken fungerar. Testerna är kanske inte alltid så tillförlitliga, men man borde i alla fall kunna se till att man inte hamnar på nivåer som är skadliga för fiskarna.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Det är lättast att se näringsnivåerna eller iaf för låga nivåer om man lär sig läsa av växterna. Efter ett tag vet man vad tanken förbrukar och då kan det gå på rutin
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        Arbetssätt...