Kruka eller inte kruka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Kruka eller inte kruka?

    Jag håller på att bli galen på den här frågan. Å ena sidan så finns det folk som säger "Nej, nej du får inte ha kvar krukan när du köper växter för då kvävs rötterna och växten dör, du måste plantera dem så fort du kommer hem" medans andra säger "Nej, nej du måste ha kvar krukan annars skadar du rötterna och växten dör".

    Vem har egentligen rätt

    /V
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag tar alltid bort krukan för det är inte snyggt när den syns.
    Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på men mina växter har inte dött.
    Rötterna borde ju få bättre växtmån om man tar bort krukan och vadden.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Vargsyster
      • January 2010
      • 55

      #3
      Ja, det är vad jag också har tänkt och tyckt, men eftersom att jag bara har haft ett par få referenser för varje ståndpunkt så tänkte jag höra mig för bland fler innan jag skaffade en fast synpunkt om det hela

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är en av de vanligaste frågorna på de flesta växtforum. Det finns flera anledningar man ska ta bort krukan, bla för att rotsystemet ska utvecklas bättre och acklimatisera sig till akvariets förutsättningar. Men även för att stenullen kan innehålla en hel del ammonium som kan gynna alger.
        Det rekommenderas även att man klipper ner rotsystemet lite efter att man tagit bort vadden, så man behöver inte vara rädd för att rotsystemet skadas.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Vargsyster
          • January 2010
          • 55

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Det rekommenderas även att man klipper ner rotsystemet lite efter att man tagit bort vadden, så man behöver inte vara rädd för att rotsystemet skadas.
          Okej, så det spelar ingen roll alls om ett par rötter brister när man drar ur dem ur krukan? Eller beror det kanske på vilken sorts växt det är?

          Varför ska man klippa ner dem förresten?

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ursprungligen postat av Vargsyster

            Varför ska man klippa ner dem förresten?
            Det är bättre att klippa ner rötterna än att plantera "trycka" ner dem som i ett nystan - rötterna tar sig bättre om de sprids ut
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Vargsyster
              • January 2010
              • 55

              #7
              Ursprungligen postat av rödtoppen
              Det är bättre att klippa ner rötterna än att plantera "trycka" ner dem som i ett nystan - rötterna tar sig bättre om de sprids ut
              Ah, smart Det ska jag definitivt komma ihåg.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Rotsystemen växer och söker nya ställen att söka näring, bland annat genom förgreningar och rothår. Det kallas tropism när växten söker sig mot stimuli. I fallet med näring tror jag det kallas kemotropism, men det finns även t ex fototropsim där växten söker sig mot ljuset osv.

                När du gallrar växter och rötter så skjuter dom sidoskott som kan hitta nya ställen att hitta näring.

                Detta går att göra med alla växter.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • legis
                  • November 2009
                  • 95

                  #9
                  Alla som jag köpt växter av har sagt samma sak. Krukan ska bort och rötterna ansas så de bara blir ett par centimeter långa. Dessutom ska de sköljas väl.

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Detta går att göra med alla växter.
                    Jupp, även landväxter
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • Vargsyster
                      • January 2010
                      • 55

                      #11
                      Ursprungligen postat av legis
                      Alla som jag köpt växter av har sagt samma sak. Krukan ska bort och rötterna ansas så de bara blir ett par centimeter långa. Dessutom ska de sköljas väl.
                      Tack, jag börjar bli mer och mer säker på min sak nu :P

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Rotsystemen växer och söker nya ställen att söka näring, bland annat genom förgreningar och rothår. Det kallas tropism när växten söker sig mot stimuli. I fallet med näring tror jag det kallas kemotropism, men det finns även t ex fototropsim där växten söker sig mot ljuset osv.

                      När du gallrar växter och rötter så skjuter dom sidoskott som kan hitta nya ställen att hitta näring.

                      Detta går att göra med alla växter.
                      Vajjert! Nu kan jag slänga mig med lite coola termer också Tackar, det var mycket intressant

                      Kommentar

                      • Strikah
                        • November 2009
                        • 158

                        #12
                        Köpte 2 st hemianthus "cuba" som jag hade tänkt plantera ner i mitt 310 liters när de blev färdigt. Eftersom jag alldrig sätt denna i nån av dom lokala affärerna innan så tänkte jag lika bra att passa på nu och köpte dom och ställde ner dom i mitt 45 liters så länge Med krukan kvar, 4 dagar senare var båda helt döda.. Dom andra växterna där i trivs hur bra som hellst och det är gott om ljus + gödning så antar det måste varit pga. krukorna. Ett dyrt misstag man inte gör om ..
                        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          Ursprungligen postat av Strikah
                          Köpte 2 st hemianthus "cuba" som jag hade tänkt plantera ner i mitt 310 liters när de blev färdigt. Eftersom jag alldrig sätt denna i nån av dom lokala affärerna innan så tänkte jag lika bra att passa på nu och köpte dom och ställde ner dom i mitt 45 liters så länge Med krukan kvar, 4 dagar senare var båda helt döda.. Dom andra växterna där i trivs hur bra som hellst och det är gott om ljus + gödning så antar det måste varit pga. krukorna. Ett dyrt misstag man inte gör om ..

                          låter ju märkligt, det skulle ju betyda att växterna i affärens akvarium inte skulle överleva alltså?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Strikah, jag tror inte du klarar HC med dina ramper så högt upp över akvariet. Jag klarade den inte i 310-liters med 6x40 elektroniska watt som låg dikt an mot akvariet. Eller jo - de tussar jag band fast högst upp vid ytan på stora rötter överlevde iaf. Hade jag inte haft en växtvägg utan öppnat upp designen lite kanske det hade gått. Såhär såg 310-litraren ut när det begav sig:
                            View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.


                            HC är svår.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Kolla gärna tropicas filmer om hur man planterar växter, de gav mig mycket nyttig matinfo åtminstone och de finns på youtube
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...