Biologisk krigföring mot alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #31
    Så har jag i brist på Ottisar (fanns inga inne just nu) skaffat mig två små siameser om 4-5 cm styck. Släppte ned dem i mitt nu hårt algbevuxna karantän-kar där Malayerna tuggat lite på algerna sedan i fredags. (Coolt, på ett algbevuxet blad kan man faktiskt se ett 2 mm streck där snigeln tuggat sig fram!)

    Siameserna verkade tycka att de kommit till himmelriket och jag kunde se hur de formligen betade alger och slet åt sig av trådarna.

    Tog en bild innan för att jämföra med om några dagar. Faller det väl ut får de flytta till stora karet och agera städpatrull där.

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #32
      Lägesrapport:

      Införskaffade igårkväll sex stycken Ottisar som omedelbart skred till verket med att putsa mitt stora (310L) kar. Ser ingen direkt skillnad än men jag ger dem en vecka innan jag dömer dem för hårt

      De två siameserna har nu snart gått fem dagar i min 12-liters algodling. De har ännu inte rensat karet rent men de är på god väg! Jag har full förståelse för att två små fiskar om 4 cm styck inte kan tugga i sig 10 dl rena alger på så kort tid. Mycket imponerad! De är dessutom ganska kul att titta på då de ser otroligt alerta och pigga ut. Synd att de blir så stora.

      De Malaysiska sandsnäckorna har jag inte sett mycket av så de kanske grävt ned sig för gott.

      Dimmigheten i vattnet kvarstår och blir varken bättre eller sämre. Möjligen kan jag nu säga att man med viss fantasi kan ana en viss grönaktig ton om man tittar igenom akvariet på längden så det kan nog vara en lätt algblomning trots allt. Får väl försöka lösa det med små vattenbyten eller i värsta fall ett UV-filter. Innan dess ska jag testa att lösa lite bentonitlera i vatten och pytsa i ett dygn innan vattenbytet på måndag för att se om det kan ge viss klarning. (Diskuterat i annan tråd här på Zoopet.)

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #33
        Provat titta in i karet någon timma efter det släckts? Då bör du se sandsnäckorna

        UV-filter verkar hjälpa mot en hel hop alger, iaf. här hos mig. Blev väck med trådar, grönvatten och dammalger m.h.a. det.

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #34
          Ancitrus + Skruvvallsineria = Big NO NO

          Två stycken Ancitrus mördade Skruvvallsineria för 150 kr på ett par veckor. Först efter fyra, fem månader har de kvarvarande stjälkarna börjat återhämta sig och växa igen. De åt dem dock inte, tyngde bara ner bladen tills de gick av och efter någon dag dog. Samt gnagde hål på alla andra blad i akvariet. Gav bort dem till mammas jobb (Naturbruksskola, Ancitrusarna fick flytta in till Smådjurshuset) och skaffade ottisar istället. Har inte sett några alger sedan dess, bara cyano, och det är ju inga alger så ... Ottisar funkar väldigt bra, den enda nackdelen är att de lätt dör, av någon konstig anledning. Går ju att läsa om flera fall då i princip hela stimmet har fallit bort på kort tid. Har 3 kvar av 8, ska skaffa 5 nya inom kort.

          Kommentar

          Arbetssätt...