Biologisk krigföring mot alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Biologisk krigföring mot alger

    Tre veckor efter start börjar mitt 310L stabilisera sig. Hade en dust med begynnande cyano innan näring & belysning justerats men den är nu borta och växterna växer på fint.

    Nu börjar däremot långsamt växande grönalger dyka upp på glaset. De bildar en fin, tät matta av ~1-2 mm långa små trådar.

    Tittar jag på http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm så rör det sig om "Green Dust Algea". Enligt instruktion ska man låta dem vara så försvinner de av sig själva vilket ju låter trevligt!

    Nu tror jag inte riktigt att det fungerar så enkelt. Lite alger brukar det ju alltid dyka upp och ett helt algfritt akvarium tror jag är en utopi. Dessutom finns de också på mina rötter samt på de äldsta bladen (~2 veckor gamla) på mina svärdsplantor!

    Alltså vill jag hjälpa naturen på traven och införa några djur som mumsar i sig dessa alger. Jag har en 6 cm lång Ancistrus men den verkar inte särdeles intresserad av att putsa mina växter, rötter eller rutor.

    Många tipsar om Otocinclus - och många menar att de inte alls äter alger.
    Andra tipsar om Ancistrus - och många (mig inkluderat) menar att de bara delvis äter alger.
    Räkor har jag läst lite om men de verkar mest vara effektiva mot tofs- & trådalger. Dessutom kör jag med EC (istf CO²) och räkor ska visst vara känsliga för detta.
    Sniglar köper jag gärna men vilken art ska man köpa? En som käkar alger, är snäll mot växterna och gärna gräver i sanden vore idealiskt!

    Kan mycket väl tänka mig att kombinera samtliga dessa djur som städpatrull men... fungerar det?

    Vilka erfarenheter har ni?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Riktigt bra länk, tackar!
    Checking out...

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Ja, nice sida.

      Ottosar har jag hört ska äta alger.. men bara om de MÅSTE.. d.v.s om man inte matar eller matar snålt med vanligt foder.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Dammalger.. ja, det är ju en klassiker känns det som

        När jag hade det i mitt 540 skrapade jag konstant, då försvann de aldrig, så jag väntade ut de och tillslut så bildades det en tjock matta på glaset som började ramla av, och då skrapade jag bort den. Funkade bra.

        Nu har jag det i mitt nya 150L med 1w/L, där växer algerna oförskämt snabbt. Skrapar jag rutan en dag så är de tillbaka dagen efter, så jag installerade ett uvc-filter för två dagar sen och skrapade rutorna samt bytte vatten, dagen efter INGA alger på rutan, får se hur det ser ut imorgon.

        Det som passar på din beskrivning är: Malaysiska sandsnäckor, äter ej växter, mumsar alger, håller sig nere i sanden om dagarna förutom vid matning, gräver som f*n!

        Kom ihåg att aldrig skrapar alger eller röra runt i karet om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt.

        MVH Johan

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är inte dammalger om det är 1-2 mm långa trådar.
          Dammalger är som ett fint pulver som känns lite strävt när man gnider det mellan fingrarna. Det tar ofta bara ett par timmar innan dom kommer tillbaks efter att man strukit bort dom.

          Jag hade alger liknande de du beskriver och 6 ottosar i 60 liter gjorde rutorna rena på ca 1 dygn.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            Mitt akvarium gjorde precis samma sak. Fick "trådalger" efter 3 veckor. Nu efter 2 veckor till är dom på tillbakagång med hjälp av två av mina siameser.
            Enda nackdelen med betande fiskar är att man måste ersätta algerna med växter. Nu har jag till exempel begynnande brunalgtillväxt eftersom trådalgerna försvann så fort.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det är inte dammalger om det är 1-2 mm långa trådar. Dammalger är som ett fint pulver som känns lite strävt när man gnider det mellan fingrarna. Det tar ofta bara ett par timmar innan dom kommer tillbaks efter att man strukit bort dom. Jag hade alger liknande de du beskriver och 6 ottosar i 60 liter gjorde rutorna rena på ca 1 dygn.
              Algerna jag får är alltså inte 1-2 mm långa på en gång, det tar ju ett tag. då de växer ganska långsamt. Grön-prick stämmer inte heller då mina växer som ett jämnt täcke. De känns dock sträva när man drar fingrarna över dem men lossnar inte särdeles lätt. Min Ancistrus (oerhört lat trots låg utfodring) kan gnaga kraftigt på ett algtäckt område utan att det syns några resultat efteråt. Algerna är väl vad jag under mina tidigare år som akvarist betecknade som "vanliga grönalger".

              Jag läste om ditt lyckade resultat på Plantswap och det är en av anledningarna till att jag överväger Otocinclus trots något varierande rapporter. Egentligen tycker jag inte själva fisken är så intressant men vill ju helst hålla algerna stången på naturlig väg.

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Ursprungligen postat av Grottbert
                Enda nackdelen med betande fiskar är att man måste ersätta algerna med växter. Nu har jag till exempel begynnande brunalgtillväxt eftersom trådalgerna försvann så fort.
                Växterna växer ordentligt. Jag har ju mest snabbväxande växter än så länge då karet är nystartat men som exempel har jag från tre 10 cm Limnophilia Sessiliflora nu 12-13 st om 20 cm i längd. Dessa kastar upp drygt en ring vardera om dagen utöver de otaliga sidoskott som uppstår. Samma sak med Hygrophila Polysperman som också växer ordentligt - om än inte lika snabbt.
                Svärdsplantorna spottar även de fram varsitt blad per 1-2 dagar och nu har jag även fått in några Vallisneria för att öka växtmassan ytterligare. Det gäller ju att ha ett så fullt kar som möjligt

                Men som du säger, något måste ju fylla algernas plats i näringskedjan. Jag har en liten gnagande fundering om att en dos PMDD + NutriSi i veckan samt 5 ml EC om dagen inte är riktigt rätt i mitt kar. Det känns som om tillväxten stampar lite i slutet av veckan trots höga NO³-halter. Då inga av växterna uppvisar bristsymptom borde ju mineralerna vara OK så då är frågan om man ska öka fosfaterna lite... Kör nog upp en tråd på Plantswap om detta om inget förbättras inom två veckor.

                Hittar jag å andra sidan några bra algsanerare så är jag nöjd!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  Tre veckor efter start börjar mitt 310L stabilisera sig. Hade en dust med begynnande cyano innan näring & belysning justerats men den är nu borta och växterna växer på fint.

                  Nu börjar däremot långsamt växande grönalger dyka upp på glaset. De bildar en fin, tät matta av ~1-2 mm långa små trådar.

                  Tittar jag på http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm så rör det sig om "Green Dust Algea". Enligt instruktion ska man låta dem vara så försvinner de av sig själva vilket ju låter trevligt!

                  Nu tror jag inte riktigt att det fungerar så enkelt. Lite alger brukar det ju alltid dyka upp och ett helt algfritt akvarium tror jag är en utopi. Dessutom finns de också på mina rötter samt på de äldsta bladen (~2 veckor gamla) på mina svärdsplantor!

                  Alltså vill jag hjälpa naturen på traven och införa några djur som mumsar i sig dessa alger. Jag har en 6 cm lång Ancistrus men den verkar inte särdeles intresserad av att putsa mina växter, rötter eller rutor.

                  Många tipsar om Otocinclus - och många menar att de inte alls äter alger.
                  Andra tipsar om Ancistrus - och många (mig inkluderat) menar att de bara delvis äter alger.
                  Räkor har jag läst lite om men de verkar mest vara effektiva mot tofs- & trådalger. Dessutom kör jag med EC (istf CO²) och räkor ska visst vara känsliga för detta.
                  Sniglar köper jag gärna men vilken art ska man köpa? En som käkar alger, är snäll mot växterna och gärna gräver i sanden vore idealiskt!

                  Kan mycket väl tänka mig att kombinera samtliga dessa djur som städpatrull men... fungerar det?

                  Vilka erfarenheter har ni?
                  Hej!

                  Hos mig funkar både ottisar och ancistrus bra mot algerna. Fast matar jag med algtabletter för ofta så funkar det sämre, dom blir lata då och behöver inte kämpa för maten. Så låt dom "svälta" ibland.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Tackar så mycket för svaren. De bekräftar ungefär det jag befarat. Det kan hjälpa med algätare men har man otur eller är för snäll mot sina algätare får man behålla sin algodling.

                    Jag har nu i alla fall fått mig 5-6 malaysiska sandsnäckor till skänks. Dessa ska nu få bevisa sin nytta i mitt lilla igenväxta karantänkar är det tänkt.

                    Det lutar nog åt ett litet stim Ottisar även om jag mycket hellre haft ett stim Corydoras. Tycker det blir lite överbefolkat på bottnen med båda sorterna med tanke på att jag tänkt skaffa några dvärgciklider också.

                    Dessutom fick jag i butiken tips om Parotocinclus Jumbo (med det i mitt tycke något fåniga namnet Pitbull Pleco). Enligt tipset skulle dessa vara flitigare än Ottisar och även något tåligare. När jag läser om dem verkar det som om de också gärna gräver så då får man sanden luftad också. Någon här som har erfarenhet av dessa?

                    Kommentar

                    • jenmad
                      • March 2009
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Det lutar nog åt ett litet stim Ottisar även om jag mycket hellre haft ett stim Corydoras. Tycker det blir lite överbefolkat på bottnen med båda sorterna med tanke på att jag tänkt skaffa några dvärgciklider också.
                      Jag har 5-6 otocinclus i mitt 110 liters kar och skulle inte beteckna dem som bottenlevande. De hänger i växterna, på rutorna eller vilar sig på nåt blad eller nån rot men på botten är de bara i undantagsfall. Hur effektiva de är mot algerna vill jag låta vara osagt, jag har tofsalger och har inte märkt nån skillnad... Däremot har jag blivit riktigt förtjust i de här små rackarna - otosarna alltså, inte tofsalgerna!

                      Hälsningar
                      Jennifer

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av jenmad
                        Jag har 5-6 otocinclus i mitt 110 liters kar och skulle inte beteckna dem som bottenlevande. De hänger i växterna, på rutorna eller vilar sig på nåt blad eller nån rot men på botten är de bara i undantagsfall. Hur effektiva de är mot algerna vill jag låta vara osagt, jag har tofsalger och har inte märkt nån skillnad... Däremot har jag blivit riktigt förtjust i de här små rackarna - otosarna alltså, inte tofsalgerna!

                        Hälsningar
                        Jennifer
                        Jag måste hålla med här om ottosarna, de är på många olika ställen i akvariet men otroligt sällan på bottnen måste jag säga.
                        Jag har megalechis thoracata som håller sig nästan konstant på bottnen och sen ottosar som rensar allt annat i princip, funkar helt klockrent.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Vet att du ville ha en biologisk lösning, men ville ändå visa. Mitt kar gick från det här:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: alger1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 215,7 KB
ID: 2116879

                          till det här:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: oalger1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 28,3 KB
ID: 2116880

                          på en vecka med hjälp av vattenbyten med uv-filter ikopplat

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Vet att du ville ha en biologisk lösning, men ville ändå visa. Mitt kar gick från det här ... till det här på en vecka med hjälp av vattenbyten med uv-filter ikopplat
                            BILDCENSUR! Tänk på oss känsliga människor innan du postar sån't där!

                            Jo, jag har sneglat på UV-filter men inte för att komma åt mina "fuzz"-alger som jag nog får kalla dem. Det du hade där såg ut som någon totalkrasch med alla möjliga sorters alger på en gång, eller? GW?

                            Nej, UV-filter har jag funderat på för att se om det hjälper mot mitt lätt dimmiga vatten. Inga problem att se rakt igenom akvariet på längden (125 cm) men fortfarande en lätt, vit dimma som tycks öka något direkt efter vattenbyte. Gissar infusorier och då skulle UV kunna hjälpa. Tänkte först testa med förfilter på utsuget för att se om det är min fina sand som orsakar det trots den dryga timmen jag stod och tvättade!

                            Hur stort var ditt kar? Effekten på UV-lampan? Typ av UV-filter? Kör du det nu konstant eller var det en punktinsats?

                            Kombinerar gärna teknik med biologi.

                            EDIT: Sorry. 150 liter stod det ju i första inlägget. Gissar att du inte hunnit koppla ur UV-filtret än.
                            Senast redigerad av hawkse; 16 January 2010, 20:22.

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #15
                              Tack, jenmad & Marnat. Det stämmer nog som ni säger att Otocinclus inte direkt är att betrakta som bottenlevande. I affären förvånades jag över hur fritt de verkade simma hela tiden. Då blir det i så fall några tetror mindre i mellanskiktet.

                              Stimmar ottisarna påtagligt eller lever de in sig i karet och flaxar omkring på egen hand även om man har 5-6 stycken?

                              Synd att det verkar vara så olika bud om hur effektiva de är mot alger. Allra helst vill jag ju ha två lagom stora Ancistrusar som pedantiskt filar bort minsta tillstymmelse till alg. Kunde man sedan dressera dem att beskära växter, lägga igen hål efter cikliderna och hålla insuget fritt från skräp kunde jag nog tänka mig betala ganska bra för dessa. Någon odlare som läser detta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...