växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosali
    • January 2010
    • 279

    växtnäring

    Hej
    jag är ny här och har tittat runt lite. Mycket info att läsa sig till.
    Eftersom jag inte får till mina växter så föll naturligtvis mina ögon på växtfrågorna. Och efter att ha läst svaren där har jag beställt pmdd. Så får vi se vad det gör. Jag har använt Aquatic supergro, men det verkar inte räcka.
    Någon som vet om det är bra växtnäring? Blev rekommenderad att använda det, från Åleds akvariebutik.
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Ursprungligen postat av Rosali
    Hej
    jag är ny här och har tittat runt lite. Mycket info att läsa sig till.
    Eftersom jag inte får till mina växter så föll naturligtvis mina ögon på växtfrågorna. Och efter att ha läst svaren där har jag beställt pmdd. Så får vi se vad det gör. Jag har använt Aquatic supergro, men det verkar inte räcka.
    Någon som vet om det är bra växtnäring? Blev rekommenderad att använda det, från Åleds akvariebutik.
    jag har faktiskt ingen aning om hur bra aquatic supergro är, men å andra sidan finns knappt något bättre än pmdd, och det är för övrigt även sjukt mkt billigare än alla andra

    Har du inte CO2 i karet skulle jag dock rekommendera att köpa Easylife EasyCarbo för att få mer kol till växterna som de behöver
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Rosali
      • January 2010
      • 279

      #3
      Ok, tack för tipset. får satsa på Easy carbo också då. Lite ont om pengar justnu. Får vänta till pensiondags igen. också. 8o)
      Jag har sett att min praktbotia biter av bladen nere vid gruset och min Ansistus tuggar hål på alla växter. Jag ger dem algfoder som sjunker. De får också brysselkål och ärtor ibland. men de låter ändå inte bli växterna. Så de hinner aldrig växa till sig som det nu är.
      Båda fiskarna är rätt så stora, Har fått ta över dem från andra som "tröttnat". Därför är det bara en av varje. Något tips hur jag ska få dem att låta bli växterna? Kan ju inte gärna fya dem som en hund. haha

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Just praktbotia är ju en stimfisk. Det konstiga beteendet kanske kommer av att den är ensam. Varför ancistrus äter på blad vet jag inte. Mina brukar hellre äta algtabletter än växter iallafall.
        Du får skaffa snabbväxande växter som det inte gör något om dom äter på eller hårda som anubias som är för hårda för att äta på.
        Du är säker på att ancistrusen äter på bladen och inte algerna på bladen? Kan vara lätt att ta fel på det. Hål i blad kan ju komma upp av andra orsaker som näringsbrist och liknande.

        Kommentar

        • Rosali
          • January 2010
          • 279

          #5
          Jag är säker på att den äter hål.
          Jag har anubias. Det är de ända växterna som som får vara kvar. Men jag vill ju gärna ha flera sorter i karet. Om nu pmdd är så bra som alla säger kanske andra växter hinner växa i ungefär samma takt som de blir uppätna. Så det kan finnas något kvar dem.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ja, har själv varit med om att botior knäpper hål på bladen på växter. Jag inbillade mig att det var i jakt på mat (snäckor) eller något.

            Kommentar

            • Rosali
              • January 2010
              • 279

              #7
              Fått hem mitt pmdd

              Nu har jag fått hem mitt pmdd och blandat till det. Så hur ofta använder jag det?
              Jag har tagir kort på akvariet som det ser ut nu. Kul att se om det är någon skillnad om några veckor. Borde det vara, om pmdd nu är så bra som alla säger-

              Jag har för mig att jag läst att den ena flaskan ska stå kallt. Är det så, och i så fall vilken?. framgick inte av etiketterna på påsar/flaska.

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                Ursprungligen postat av Rosali
                Nu har jag fått hem mitt pmdd och blandat till det. Så hur ofta använder jag det?
                Jag har tagir kort på akvariet som det ser ut nu. Kul att se om det är någon skillnad om några veckor. Borde det vara, om pmdd nu är så bra som alla säger-

                Jag har för mig att jag läst att den ena flaskan ska stå kallt. Är det så, och i så fall vilken?. framgick inte av etiketterna på påsar/flaska.
                Hej Rosali

                Jag fulldoserar PMDD efter akvariets volym vid varje vattenbyte. Jag byter ca 25% av vattnet 1 gång i veckan.

                Jag har ingen av flaskorna kallt.

                Förutom PMDD en gång i veckan ger jag EasyCarbo en gång om dagen.

                Växterna tog fart ordentligt efter ca 2 veckors användning och algerna försvann efterhand.

                Lycka till

                Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • Rosali
                  • January 2010
                  • 279

                  #9
                  tack Roger
                  då antar jag att jag också kan ha dem i rumstemperatur. Bekvämare att ha dem i akvarieskåpet.
                  Vad är då Easy Carbo? Låter som kol.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rosali
                    tack Roger
                    då antar jag att jag också kan ha dem i rumstemperatur. Bekvämare att ha dem i akvarieskåpet.
                    Vad är då Easy Carbo? Låter som kol.
                    Stämmer precis! Kolkälla när man inte kör med "riktig" CO2. Hämmar algtillväxt också.
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Rosali
                      • January 2010
                      • 279

                      #11
                      Är det bara något man häller i så där, eller?
                      Kan någon förklara hur och varför man använder det. Hur vet man att man behöver det.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Easy Carbo är flytande och ges med en daglig dos.



                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Rosali
                          • January 2010
                          • 279

                          #13
                          Tack Roger
                          får skaffa det när ekonomin tillåter.
                          Lite mycket annat just nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...