Algfråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    Algfråga?

    Tjena!

    Har ett kar som varit igång i dryga 3 månader. Först började det komma lite gröna och bruna alger på slimlinen vilket bara är ganska snyggt och normalt vad jag vet, senare har jag fått gröna alger på alla rötter och även på ovansidan på bladen från svärdplantorna. Ju högre upp mot ytan desto grönare.
    Försökte ta ett kort på en av rötterna men blev inget vidare men ni kanske har nån hjälp av den.

    Det verkar svårt att få bort på rötterna, lite slemmigt. Jag tänkte först på cyano men kommer inte det på botten?



    Usch vad jag svamlar men vill försöka få sagt så mkt som möjligt..
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Repris på svar :-)

    !!Bullets fungerar ej!!

    tips:
    • Byt vatten oftare, 30% varje vecka
    • Se till att beslysningen lyser mellan 8-12 timmar om du ligger därikring minska ännu mer
    • Mata mycket mindre och fortsätt mata lite även om det känns som fiskarna är galet hungriga, ge inte efter.
    • Städa inte filtret för noga för ofta. Gör bara rent det om det har väsenligt lägre flöde än normalt.
    • Dammsug inte botten för noggrant utan låt den vara ifred. Låt häverten bara suga upp löst grums på gruset och en liten bit ner, djupdyk inte.
    • Plantera ännu mer växter av typen snabbväxande, du kan ta bort dem då problemet är under kontroll.
    Du kan också använda easy carbo som innehåller medel som motverkar alger och gynnar tillväxten på växterna så dessa förbrukar mer av näringämnena.
    Checking out...

    Kommentar

    • Eric_H
      • June 2009
      • 87

      #3
      Oj, snabbt svar. Ger lite kontrasvar

      Byter ca 40% 2 ggr i veckan då jag matat ganska mkt innan, dragit ned till en gång var/varannan dag.
      Aldrig gjort rent botten mer än att suga upp ytlig skit.
      Aldrig gjort rent filtret än.
      Kör med happycarbo enligt dos. Vet inte om det är samma sak?

      Det är växterna jag kan försöka få i lite fler samt sänka belysningstimmarna och hoppas på att det blir bättre.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Du kan nog mata 2ggr per dag men minimalt varje gång. Ju mer du sprider ut matningen deestomer frestan man att mata mer och det är inte mängden per vecka som ska ner det är mängden per matningstillfälle som ska ned.

        Sanning med modifikation för det är egentligen båda dessa som ska ner.
        40% 2ggr per vecka låter extremt mycket! Då tror jag att den matningen som ledd dig anledning att byta så ofta och mycket är nyckeln till algerna du har nu.
        Checking out...

        Kommentar

        • Eric_H
          • June 2009
          • 87

          #5
          okej, så mata i den mängd du säger, samt dra ner på lyset alltså o därmed byta vatten 2 gång/vecka?

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            30% 1 ggr per vecka ska väl räcka.
            Checking out...

            Kommentar

            • Eric_H
              • June 2009
              • 87

              #7
              sorry, förstod det men rört ihop det när jag skrev med matningen :P haha

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Checking out...

                Kommentar

                Arbetssätt...