Algbekymmer fortsätter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • villveta
    • December 2009
    • 7

    Algbekymmer fortsätter

    Hej,
    har postat mitt problem här tidigare på forumet, och har därefter provat olika metoder för att få bukt med mina alger.
    Mina värden;
    Ph; Basiskt , 6
    hårdhet; 6 dKH (1 dKH =21,8 ppm)
    total hårdet; över 14 dGB (1 dGH = 17,8 ppm)
    NO3; 0

    Som jag ser på mina värden så har jag ett väldigt hårt vatten, detta pga att kranvattnet i sig är hårt. Kan hårt vatten vara anledningen till mina alger?
    Algerna jag har är gröna, lätta att få bort (men bildas inom loppet av tre dagar igen). Har även små fina alger på ytan, ser ut som pollen. Vad kan detta vara?
    Har ett 180 liters kar som jag har haft sedan juni. Har haft mindre bekymmer med alger innan, men inte som det är nu. I akvariet bor 1 mal, 2 papegojciklider och 1 liten praktbotia (de var fler innan men de dog.)
    Har fyra snabbväxande växter i akvariet, de ser ut som dill typ, är dålig på växters namn såhär i början som akvarist. Har även två vattenpest och en kortare växt som påminner om vattenpest. Har bytat vatten, en tredjedel ca ibland mer, och det gör jag ca en gång per månad.

    HJÄLP!!
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Hur snabbt växer de snabbväxande växterna?

    tips:
    • Byt vatten oftare, 30% varje vecka
    • Se till att beslysningen lyser mellan 8-12 timmar om du ligger därikring minska ännu mer
    • Mata mycket mindre och fortsätt mata lite även om det känns som fiskarna är galet hungriga, ge inte efter.
    • Städa inte filtret för noga för ofta. Gör bara rent det om det har väsenligt lägre flöde än normalt.
    • Dammsug inte botten för noggrant utan låt den vara ifred. Låt häverten bara suga upp löst grums på gruset och en liten bit ner, djupdyk inte.
    • Plantera ännu mer växter av typen snabbväxande, du kan ta bort dem då problemet är under kontroll.
    Du kan också använda easy carbo som innehåller medel som motverkar alger och gynnar tillväxten på växterna så dessa förbrukar mer av näringämnena.

    Ha tålamod det kommer att ta tid innan du blir av med algerna.
    Checking out...

    Kommentar

    • villveta
      • December 2009
      • 7

      #3
      Har tänt akvariet ca 8 timmar per dag, matar de varannan dag (Ibland larver, i bland krill, oftast flingor).
      Kommer inte ner ordentligt till att rengöra bottnen känns det som, även om jag har en slamhävert. Men jag ska köpa lite mer växter och kolla läget hur det blir med akvariet.
      Får nog byta en del av de gamla växterna med. Vissa är början till bruna och ser tråkiga ut.
      Provar med lite easy carbo också.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Ursprungligen postat av villveta
        Kommer inte ner ordentligt till att rengöra bottnen känns det som, även om jag har en slamhävert.
        Det jag menade var att du inte skulle rengöra för noggrant då det tar bort nyttiga bakterier i gruset som du vill ha kvar.
        Checking out...

        Kommentar

        • villveta
          • December 2009
          • 7

          #5
          Provar att rengöra mindre, men än så länge så har jag inte fått upp allt slam med slamhäverten, har därmed svårt att se att det skulle vara anledningen till att där är mycket alger. Men som sagt jag testar.

          Kommentar

          • kribban
            • December 2009
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av Dre
            Det jag menade var att du inte skulle rengöra för noggrant då det tar bort nyttiga bakterier i gruset som du vill ha kvar.
            hej
            här har du en länk som kan ge dig mycke bra info hur du ska bekämpa alger

            Many articles on the net are preaching that reducing nitrates and phosphates will help keeping algae low. In non-planted tanks, maybe! But in planted tanks NO! Thanks to people like Tom Barr, Greg Watson and Diana Walstad aquatic plant growing isn’t that difficult anymore.Plants need more nutrients than algae to thrive. So, do not reduce nutrients, DOSE THEM! And keep those filters clean ;-)

            Kommentar

            Arbetssätt...