tips på växter :) lista vad du vill ha hehe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    tips på växter :) lista vad du vill ha hehe

    Tjo. Nu behöver jag lite hjälp med växtval inför nästa rush av växtinköp

    Jag behöver två stycken lite högre växter typ 20-30cm höga ungefär som inte kräver mycket ljus för att trivas, de ska planteras i de båda främre hörnen var det tänkt.

    Jag söker även efter en väldigt lågväxande att ha precis i fronten vilket med hjälp av roten i mitten bryter av mellan höger och vänster del, det ska inte vara för högs, utan jag önskar helst att den håller sig under 10 cm hög

    Sist men inte minst behöver jag även någon fin växt att ha längst bak i karet, den får gärna vara snabbväxande och relativt stor

    Behöver också en snabbväxare där sessifloran står nu då jag avskyr de växterna Dock funderat på om en Vallisneria Americana (Mini Twister) kan funka där.

    För att göra det ännu svårare så föredrar jag om växterna är endemiska för sydamerika, men det är inget supertvång då jag redan har anubias i karet


    Lista era topp3 för varje område så blir jag superglad
    Bifogade filer
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #2
    Ursprungligen postat av Marnat
    Tjo. Nu behöver jag lite hjälp med växtval inför nästa rush av växtinköp

    Jag behöver två stycken lite högre växter typ 20-30cm höga ungefär som inte kräver mycket ljus för att trivas, de ska planteras i de båda främre hörnen var det tänkt.

    Jag söker även efter en väldigt lågväxande att ha precis i fronten vilket med hjälp av roten i mitten bryter av mellan höger och vänster del, det ska inte vara för högs, utan jag önskar helst att den håller sig under 10 cm hög

    Sist men inte minst behöver jag även någon fin växt att ha längst bak i karet, den får gärna vara snabbväxande och relativt stor

    Behöver också en snabbväxare där sessifloran står nu då jag avskyr de växterna Dock funderat på om en Vallisneria Americana (Mini Twister) kan funka där.

    För att göra det ännu svårare så föredrar jag om växterna är endemiska för sydamerika, men det är inget supertvång då jag redan har anubias i karet


    Lista era topp3 för varje område så blir jag superglad
    Den blir visserligen mycket högre än 20-30 cm, men i det högra hörnet tycker jag att en aponogeton ulvaceus skulle passa. Är himla fin, och eftersom den blir stor täcker den också en del i övre delen av akvariet, vilket många fiskar gillar
    Senast redigerad av Rockdoll; 11 January 2010, 13:56. Anledning: felstavning :)

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Marnat
      Jag behöver två stycken lite högre växter typ 20-30cm höga ungefär som inte kräver mycket ljus för att trivas, de ska planteras i de båda främre hörnen var det tänkt.
      Jag tycker vanlig Valisneria Spiralis skulle passa utmärkt längst fram till vänster/höger. De lär visserligen föröka sig snabbt och är längre än ditt önskemål men de smala bladen ser man ändå ganska lätt emellan.

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        tror nog efter lite tankeverksamhet att jag kommer köra

        Vallisneria americana ”Mini Twister” (Tropica No. 056B)

        i både vänster och höger hörn

        Frågan är nu vad jag ska ha längst bak bredvid den vanliga vallisneria spiralis..

        tror ni det kan bli snyggt med Heteranthera zosterifolia?

        Och så var det ju lågväxande längst fram, samt en inbytesväxt för Sessifloran till höger..

        Behöver er hjälp gott folk
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Marnat
          Och så var det ju lågväxande längst fram, samt en inbytesväxt för Sessifloran till höger..
          Du kanske kan försöka tvinga ned Heteranthera zosterifolia som lågväxande i förgrunden? Det ska ju gå om man drar på rejält med ljuset och sticker ned skotten i vinkel mot sanden.

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            mjo men vill nog ha ännu mer lågväxande och jag tror inte jag har ljus nog för att den ska förbli lågväxande. ligger bara på 0.25W/L ungefär 48W på ungefär 200L vatten
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Twitch
              • February 2007
              • 32

              #7
              Vad sägs om Pogostemon Helferi? Lättskött och snygg! Kan dock inte tillräckligt säkert svara på hur pass hög den blir under dina ljusförhållanden.

              Senast redigerad av Twitch; 12 January 2010, 19:22.
              Du tänker nu på att du andas

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av Twitch
                Vad sägs om Pogostemon Helferi? Lättskött och snygg! Kan dock inte tillräckligt säkert svara på hur pass hög den blir under dina ljusförhållanden.

                http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=57
                den låter faktiskt riktigt vettig må jag säga, 15 cm max är ju inte så farligt då jag har ett kar som är 50 högt

                ska kolla upp om jag kan få tag på den
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9


                  Tredje bilden uppifrån. tyvärr inte var den heter. men den ska bli typ 10 cm hög och ca 15 cm bred, en buskig liten sak. på bilden är den helt ny så den ser lite tanig ut...
                  Nån annan som vet vad den heter? (vänta tills ansjo kommer hem)
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    http://www.zoopet.com/forum/showpost...&postcount=315

                    Tredje bilden uppifrån. tyvärr inte var den heter. men den ska bli typ 10 cm hög och ca 15 cm bred, en buskig liten sak. på bilden är den helt ny så den ser lite tanig ut...
                    Nån annan som vet vad den heter? (vänta tills ansjo kommer hem)
                    Ser ut som Cryptocoryne Wendtii. Kommer ju iofs inte från Sydamerika men Cryptocoryne är ju så trevliga så det borde väl vara värt ett undantag?

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Ser ut som Cryptocoryne Wendtii. Kommer ju iofs inte från Sydamerika men Cryptocoryne är ju så trevliga så det borde väl vara värt ett undantag?
                      tyvärr har jag ju redan förstört det med två st anubias samt en vallisneria, så jag kan nog faktiskt leva med det tills vidare hehe

                      får ta och kolla närmare på lite olika cryptocryne, är det bara wendti som blir så låg?
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        tyvärr har jag ju redan förstört det med två st anubias samt en vallisneria, så jag kan nog faktiskt leva med det tills vidare hehe får ta och kolla närmare på lite olika cryptocryne, är det bara wendti som blir så låg?
                        Om det kan döva samvetet något läste jag någonstans läste jag att Vallisneria är kosmopol men den referensen hittar jag inte just . Det finns gott om Cryptocoryne som håller sig under 15-20 cm. Titta på växtbeskrivningarna på Tropica och Zoopet så hittar du flera.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Om det kan döva samvetet något läste jag någonstans läste jag att Vallisneria är kosmopol men den referensen hittar jag inte just . Det finns gott om Cryptocoryne som håller sig under 15-20 cm. Titta på växtbeskrivningarna på Tropica och Zoopet så hittar du flera.
                          jo jag vet att vallisnerian är kosmopol, men det känns ändå inte riktigt rätt :P
                          Och anubias är ju definitivt inte kosmopol, har kollat lite på cryptocoryne men funderar på att köra lilaeopsis Brasiliensis i fronten, två stycken Vallisneria Americana "Mini Twister" på varje sida, Hemianthus micranthemoides där sessifloran står nu och sen en stor buskig sak av något slag längst bak, funderar även på att ta bort en av mina anubias då den mestadels bara tar ljus från vallisnerian i bakgrunden
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            jo jag vet att vallisnerian är kosmopol, men det känns ändå inte riktigt rätt :P
                            Och anubias är ju definitivt inte kosmopol, har kollat lite på cryptocoryne men funderar på att köra lilaeopsis Brasiliensis i fronten, två stycken Vallisneria Americana "Mini Twister" på varje sida, Hemianthus micranthemoides där sessifloran står nu och sen en stor buskig sak av något slag längst bak, funderar även på att ta bort en av mina anubias då den mestadels bara tar ljus från vallisnerian i bakgrunden
                            Förstår känslan precis

                            Lilaeopsis är också trevlig men jag tycker den är svår att få snygg. Ett annat ursprungsmässigt korrekt alternativ är ju Echinodorus Tenellus.

                            Bytet av sessilifloran tycker jag är korrekt ur ett estetiskt och hemvist-perspektiv, känns inte som om den passar in i looken riktigt men växten som sådan tycker jag är otroligt trevlig! Växer lätt, tacksamt och tätt och har ett vackert, sprött utseende. Enda nackdelen är väl att man måste hålla efter och föryngra ganska ofta för att få bort de äldre, risiga exemplaren.

                            Hemianthus Micranthemoides kände jag inte till sedan tidigare men den ser ju riktigt trevlig ut så den kanske jag försöker klämma in någonstans! Tackar för tipset!

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av hawkse
                              Förstår känslan precis

                              Lilaeopsis är också trevlig men jag tycker den är svår att få snygg. Ett annat ursprungsmässigt korrekt alternativ är ju Echinodorus Tenellus.

                              Bytet av sessilifloran tycker jag är korrekt ur ett estetiskt och hemvist-perspektiv, känns inte som om den passar in i looken riktigt men växten som sådan tycker jag är otroligt trevlig! Växer lätt, tacksamt och tätt och har ett vackert, sprött utseende. Enda nackdelen är väl att man måste hålla efter och föryngra ganska ofta för att få bort de äldre, risiga exemplaren.

                              Hemianthus Micranthemoides kände jag inte till sedan tidigare men den ser ju riktigt trevlig ut så den kanske jag försöker klämma in någonstans! Tackar för tipset!

                              ja tenellus kanske man skulle prova, men jag har hört att den behöver mer ljus än lillaeopsis. får se kanske blir både och

                              Och när det gäller sessifloran så är det en växt som jag avskyr med hela min kropp och sinne, fråga mig inte varför men jag tycker inte att den är snygg på något vis, däremot är den ju ett ypperligt skydd för yngel till exempel. och den växer som ogräs

                              Roligt att man kan tipsa om en växt då hehe, den verkar snygg men också ganska krävande, och några sådana får man ju faktiskt ha


                              jag verkar ha lite problem med min vallisneria spiralis nu dock, de längsta bladen mer eller mindre ruttnar :/ de blir bruna i topparna och ramlar sen av
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...