Defdacs torrmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Defdacs torrmix

    Har fått hem pmdd och easycarbo nu och skulle behöva lite hjälp att få förklarat hur defdacs torrmix funkar.

    Först och främst.
    Vilka delar blandar jag?
    Hur mycket av varje ämne till ett akvarium med ungefär 200L vatten?
    Och även hur många kryddmått bör jag dosera i veckan?

    Vidare tänkte jag på hur jag doserar i själva karet, jag har avskärmat en liten hörna där jag har doppvärmare, insug och utblås, ska jag hälla i ämnena där så att de kan gå igenom ytterfiltret för att sen spridas i akvariet eller tas ämnena upp av filtret då? Eller är det bättre om jag häller i det vid utblåset för filtret så att det sprids på så sätt?

    Sist då är det nödvändigt att köra med micro också emellan de veckovisa påfyllningarna eller räcker det med nutrisi en gång i veckan tillsammans med andra delar om jag dvs inte kör CO2 utan bara easycarbo.

    (måste övertyga frugan om att jag behöver hennes garderob för mäsk eller co2 tub )
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Hoppa över till plantswap.se där har defdac gjort en liten tråd om hur hans torrmix funkar med måtten och så har jag för mig också.

    Vidare tror jag inte det spelar roll hur du doserar pmdd eller EC, jag kör inte torrmix men jag häller det ner i akvariet och låter det sprida ut sig med vattenstömmen, tror inte det gör någon skillnad vart man häller det faktiskt.

    Det sista förstår jag inte, har du beställt pmdd micro+ och nutriSi? Jag har pmdd dubbeldos i mitt 400L en gång i veckan (vid varje VB) och EC varje dag (ungefär vid samma tidpunkt). Ifall man har mycket snabbväxande växter så kan det nog vara nödvändigt att dosera extra pmdd under veckan.

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av Andrém
      Hoppa över till plantswap.se där har defdac gjort en liten tråd om hur hans torrmix funkar med måtten och så har jag för mig också.

      Vidare tror jag inte det spelar roll hur du doserar pmdd eller EC, jag kör inte torrmix men jag häller det ner i akvariet och låter det sprida ut sig med vattenstömmen, tror inte det gör någon skillnad vart man häller det faktiskt.

      Det sista förstår jag inte, har du beställt pmdd micro+ och nutriSi? Jag har pmdd dubbeldos i mitt 400L en gång i veckan (vid varje VB) och EC varje dag (ungefär vid samma tidpunkt). Ifall man har mycket snabbväxande växter så kan det nog vara nödvändigt att dosera extra pmdd under veckan.
      ja jag försökte hitta hans egen tråd utan att lyckas tyvärr :/

      gällande var man häller det så är jag väl mest orolig över att alla mikronutrienter ska fastna i filtret, men så kanske det inte är..

      jag har beställt nutrisi då jag har surt vatten i karet men har hört att ganska många doserar lite extra mikronutrienter under veckan vid behov, dvs inte magnesium och sånna grejer. vet dock inte riktigt hur det funkar och hur mkt man då vågar dosera extra.

      kommer körta ungefär som du med EC varje dag och sen pmdd efter varje VB, men jag kommer börja med enkeldos, tror inte det behövs dubbeldos i dagsläget.


      viktigaste just nu är dock att få fram en bra blandning som kan funka till 200l och hur mkt jag ska dosa i veckan
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        ja jag försökte hitta hans egen tråd utan att lyckas tyvärr :/

        gällande var man häller det så är jag väl mest orolig över att alla mikronutrienter ska fastna i filtret, men så kanske det inte är..

        jag har beställt nutrisi då jag har surt vatten i karet men har hört att ganska många doserar lite extra mikronutrienter under veckan vid behov, dvs inte magnesium och sånna grejer. vet dock inte riktigt hur det funkar och hur mkt man då vågar dosera extra.

        kommer körta ungefär som du med EC varje dag och sen pmdd efter varje VB, men jag kommer börja med enkeldos, tror inte det behövs dubbeldos i dagsläget.


        viktigaste just nu är dock att få fram en bra blandning som kan funka till 200l och hur mkt jag ska dosa i veckan
        Ah, då förstår jag. Tror nog det är bättre som du säger att börja med enkeldos och sedan dubbla ifall du har mycket snabbväxande.

        Hittade en tråd _om_ defdacs torrmix men det verkar vara lite svårare än att bara blanda och hälla i, lite mer kalkyl som behövs för att räkna ut hur många krm du ska ha och sådant, här är tråden f.ö http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8444 - tror defdac även skrev att han slutade dosera med extra ämnen, gh boost etc och han har inte märkt någon skillnad, men läs igenom så står det just vad han har skrivit ^^

        bara 3 sidor så läs igenom lite, ger bara en liten inblick annars så är det väl bara att fråga men jag vet inte hur stor skillnad torrmix gör jämfört med att blanda i flaskor (som jag själv har gjort fyi) kanske värt att testa någon gång.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Marnat
          kommer körta ungefär som du med EC varje dag och sen pmdd efter varje VB, men jag kommer börja med enkeldos, tror inte det behövs dubbeldos i dagsläget.
          ...
          viktigaste just nu är dock att få fram en bra blandning som kan funka till 200l och hur mkt jag ska dosa i veckan
          Gör standardblandningen enligt instruktionen på hemsidan - jag förutsätter att du köpte portionsförpackningarna. Kör sedan standarddosering av allt, inklusive EC och mixtra inte hit och dit. Det viktigaste verkar vara att man har en stabil miljö och inte ändrar hela tiden. Växterna anpassar sig då efter förutsättningarna och du kan sedan börja experimentera när du vill förändra något. Viktigt att tänka på är att man ger växterna tid att reagera efter varje förändring. Dvs, ny stabiliseringsfas innan man kan utvärdera resultatet.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är väldigt smidigt med torrmixen och man slipper mögelbildning och att skvimpa med 3-4 olika flaskor.

            Min är gjord såhär:
            31 tsk KNO3 (1 dl + 11 tsk )
            2.5 tsk KH2PO4
            13 tsk K2SO4
            21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
            6 tsk NutriSi


            Doserar 1 krm av denna i min 60-litrare efter 50% vb en gång i veckan vilket ger en normaldos (5 ppm NO3, 0,5 ppm PO4, 0,1 ppm Fe).

            För mig funkar inte NutriSi speciellt bra så jag droppar även i 6-12 droppar ren Mikro+. 12 droppar efter vattenbyte och 6 droppar flera ggr i veckan om jag ser att min P. helferi har ljusa skott.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det är väldigt smidigt med torrmixen och man slipper mögelbildning och att skvimpa med 3-4 olika flaskor.

              Min är gjord såhär:
              31 tsk KNO3 (1 dl + 11 tsk )
              2.5 tsk KH2PO4
              13 tsk K2SO4
              21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
              6 tsk NutriSi


              Doserar 1 krm av denna i min 60-litrare efter 50% vb en gång i veckan vilket ger en normaldos (5 ppm NO3, 0,5 ppm PO4, 0,1 ppm Fe).

              För mig funkar inte NutriSi speciellt bra så jag droppar även i 6-12 droppar ren Mikro+. 12 droppar efter vattenbyte och 6 droppar flera ggr i veckan om jag ser att min P. helferi har ljusa skott.
              får se helt enkelt hur nutrisi funkar för mig, nu kommer jag ju inte satsa på de svåraste växterna, men man vill ju fortfarande att de man har ser fina och fräsha ut.

              jag ska försöka mig på den blandningen och då köra 3krm efter VB varje vecka, har ett kar på 234l och det försvinner ju en del volym iom rötter sand etc så tror det blir ganska lagom, frågan är ju då om vattenbyten, iom att jag ska köra en hel del fisk så tänkte jag att det kanske då är bättre att köra 2krm istället och sen bara köra 20-30% VB i veckan, men då är jag rädd att de kanske får för mycket näring och jag då sitter med en algexplosion.

              Vidare def, var slänger du i ditt, bara rakt ner i karet eller nånstans där fiskarna inte kommer åt? Jag kommer ju delvis ha glupska tetror men även andra fiskar som försöker äta allt som åker ner i burken :P
              Är lite rädd för att slänga ner bakom slimlinen då det åker igenom ytterfiltret innan det kommer ut i akvariet igen, frågan är ju då om ytterfiltret plockar upp alla ämnen så de istället lagras där eller om de faktiskt kommer igenom och ut tll växterna.


              En sista fråga skippar du CaCl helt när du dosar eller har du i det för sig?
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag "kryddar" bara ner det över akvariet lite utspritt. Fiskar brukar nappa lite då och då men det har aldrig varit några problem.

                CaCl2 kör jag inte med längre. Körde CaCl2+MgSO4 som GH-boost förr, men har slutat med det eftersom det inte märktes någon skillnad på växterna.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Får ta o fråga dig också defdac, blandar du ihop alla pulver till en mix? Vilket jag antar. Sen, din mix är ju anpassad för ditt akvarium (antar jag) men kan man ta och anta att 1krm = 50L vatten? Vill ju kunna anpassa det för mitt akvarium ifall jag ska ta och testa det utan att behöva ändra massa mått och sådant (inte duktig på sådant).

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag "kryddar" bara ner det över akvariet lite utspritt. Fiskar brukar nappa lite då och då men det har aldrig varit några problem.

                    CaCl2 kör jag inte med längre. Körde CaCl2+MgSO4 som GH-boost förr, men har slutat med det eftersom det inte märktes någon skillnad på växterna.
                    men du har fortfarande i MgSO4 i torrmixen då som jag förstår det?

                    jag vill ju inte höja GH då den ligger bra där den ligger så jag kommer nog också skippa CaCl2 om jag inte märker att det behövs, tack för all hjälp.

                    lär säkert dyka upp femtio frågor till de närmaste månaderna dock
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Får ta o fråga dig också defdac, blandar du ihop alla pulver till en mix? Vilket jag antar. Sen, din mix är ju anpassad för ditt akvarium (antar jag) men kan man ta och anta att 1krm = 50L vatten? Vill ju kunna anpassa det för mitt akvarium ifall jag ska ta och testa det utan att behöva ändra massa mått och sådant (inte duktig på sådant).
                      jag har gått i samma tankar som du andrem.. men låter ju rimligt att det är linjär ökning av mängd pulver, låter märkligt annars i mina öron.

                      Och jag har samma problem även jag, helt värdelös på matte, även om jag läst alla mattekurser som går att läsa på gymnasie nivå där fick man för att man inte hade någon attention.

                      Frågan är om pulverna måste mortlas så att de blir ungefär jämnstora i format.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • _vinkelslip_
                        • June 2009
                        • 242

                        #12
                        Läs detta.

                        Observera att jag nu har lämnat 500L för att gå över till 200L. Allt står i tråden..

                        http://www.plantswap.se/forum/viewto...9190&highlight=

                        Och: Du finner mig på plantswap lättast. Skummar mest igenom här för det mesta!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          blandar du ihop alla pulver till en mix?
                          <snip>
                          kan man ta och anta att 1krm = 50L vatten?
                          Jupp och jupp.


                          men du har fortfarande i MgSO4 i torrmixen då som jag förstår det?
                          Ja, jag slutade med MgSO4 och CaCl2 efter att jag gjort mixen. Men förmodligen kommer jag alltid ha MgSO4 i mixen ändå, om det mot förmodan skulle behövas.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            idag har jag börjat dosera med defdacs torrmix samt easycarbo vattenbyte första gången på söndag var det tänkt. sen kommer jag köra easycarbo varje dag samt torrmix varje söndag hädanefter.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marnat
                              idag har jag börjat dosera med defdacs torrmix samt easycarbo vattenbyte första gången på söndag var det tänkt. sen kommer jag köra easycarbo varje dag samt torrmix varje söndag hädanefter.
                              Haha, exakt samma rutin som jag har då med andra ord förutom att jag inte kör på torrmix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...