Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Alger

    Jag har ett 100l akvarium och det är fullt med alger både på glaset och på stenar och växter. Jag vet inte hur jag ska få bort det. Sitter som berg på glaset. Jag har i näring och tillsattser som ska vara bra för både fiskar och växter. Växterna blir dåliga, av antingen att fiskarna äter eller att algerna förstör. Vad kan jag göra så att växterna mår bättre och algerna blir mindre? Det finns medel som kanske kan vara bra, vet någon om dessa: Tetra Plana Min:Flytande järnmättad näring - gör att växterna blir praktfulla och mörkgröna.
    Tetra Aqua Safe:Reningsmedel för ledningsvatten för omedelbar rening av aggressivt ledningsvatten till ett passande naturligt akvarievatten.

    Jag har lyset på i 12 timmar, ger nytt delvatten 1gg/vecka, näring och salt i samband med delbyte. Rengör pumpen ett par dgr efter delbyte.

    Hoppas på hjälp:-)
    Anneli
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Det jag reagerar på är: "Rengör pumpen ett par dafar efter delbyte".

    Varför gör du detta? Är pumpen så dålig att flödet minskar drastiskt varje vecka? Du ska låta pumpens filtermassa vara om flödet inte har minskat väldigt drastiskt, annars så tar du ju bort dom goda bakterierna (vilket är _dåligt_)

    Kommentar

    • Blixie
      • December 2008
      • 22

      #3
      Jag rengör pumpen varje gång vid vattenbyte och mina växter mår alldeles utmärkt.
      Och vill du få bort algerna köp ett par ancistrusmalar.
      Är inget proffs det säger jag er bara!
      ......................... ...............................
      Har 1 pluttigt 40 liters får hem ett 120-150 liters
      imorgon! (JIPPIE!!)

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Blixie
        Jag rengör pumpen varje gång vid vattenbyte och mina växter mår alldeles utmärkt.
        Och vill du få bort algerna köp ett par ancistrusmalar.
        Menade snarare på fiskarna i akvariet lär ju må dåligt när nitriten går upp eftersom alla goda bakterier försvinner om man gör rent filtermassan.

        Alger kan även motverkas med snabbväxande växter t.ex vallisnerias

        Kommentar

        • Blixie
          • December 2008
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Andrém
          Alger kan även motverkas med snabbväxande växter t.ex vallisnerias
          Finns massvis med sätt man kan få bort alger på.
          Malar är effektiva men funkar även med vissa fiskar och snäckor. (Finns massa andra sätt med)
          Är inget proffs det säger jag er bara!
          ......................... ...............................
          Har 1 pluttigt 40 liters får hem ett 120-150 liters
          imorgon! (JIPPIE!!)

          Kommentar

          • Algie
            • January 2007
            • 99

            #6
            Jag har fyra "sug"malar och två andra malar, vad ej vad de heter.
            Kanske jag ger dem för mycket mat så de ej vill äta algerna. 1gg varannan dag får de en halv bit (ca 1 50-öring)som sjunker ner på botten.
            Pumpen blir så full av gegga så effekten blir sämre så därför rengör jag den.
            Vad finns det för en massa sätt att få bort algerna på???

            Anneli

            Kommentar

            • Erik.M
              • August 2009
              • 144

              #7
              Om du har alger ska du ju inte behöva mata algätarna alls
              Mvh Erik.M

              Kommentar

              • Algie
                • January 2007
                • 99

                #8
                Okej, det visste jag inte alls! Tack för det!
                Men hur blir jag av med algerna? Måste jag tömma karet och skura och slänga växterna och börja om på nytt?......

                Anneli

                Kommentar

                • jocke_999
                  • February 2009
                  • 101

                  #9
                  En viktig fråga här är:
                  Vad har du för typ av alger?
                  Om du kan så lägg upp en bild.

                  Rent spontant tycker jag du kan sänka belysningstiden till 10h om du har problem med alger och som tidigare nämndes dra ner på matningen av malarna. Undvika att mata för mycket även med det vanliga fodret.

                  Det är inte alls säkert att du måste göra en omstart på karet men se till att göra rent från så mycket alger som möjligt hela tiden (använd bra algskrapor).

                  Samt undvik att direkt solljus når karet.

                  Varför har du i salt? Det hämmar växterna vilket gör det lättare för algerna att få övertag.

                  Använd PMDD och EC. Enligt många på detta forumet en bra och enkel lösning att ge växterna den näring dom behöver.

                  AquaSafe eller dylikt ska alltid användas när du tillsätter kranvatten men har inte så mycket med växtligheten att göra utan är till för fiskarna.

                  MVH
                  Jocke
                  Senast redigerad av jocke_999; 05 January 2010, 19:54.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Att ge råd att sluta mata malarna för att det finns alger är ju oerhört dumt innan man vet vad det är för alger. Många tror cyano är en alg, som också finns i många akvarium, dock äter inte fiskarna det.

                    Skrapa ej, och rör inte om i karet om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt. Då man skrapar alger så frigörs sporer, som bara sätter sig överallt igen om man inte minskar antalet med ett vattenbyte.

                    Kommentar

                    • Algie
                      • January 2007
                      • 99

                      #11
                      Jag vet inte vad det är för sorts alg, den sitter stenhårt på glaset, går inte att bara skrapa bort måste anv grov svamp och gnugga! Sitter på allt i akvariet.

                      Salt har jag i för att de sa de på affären....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...