Vilken brist gör detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Vilken brist gör detta?

    Sedan någon vecka har mina flytväxter (tror det är Limnobium laevigatum) börjat gå tillbaka kraftigt av någon anledning. Jag antar att det är någon form av brist som gör detta, men vet inte vilken.

    Det som typiskt händer är att bladen blir bruna och nästan "förmulntnar". Först uppstår brunaktiga områden på ett blad och sedan uppstår ofta hål och tillslut är hela bladet brunt och mjukt och faller isär.

    Fyra betraktelser:

    1. När ett blad börjar bli brunt så blir oftast närliggande blad (alltås även andra plantor) också bruna som om symptomet "smittade" medan växter i andra områden är ok.

    2. Det är bara flytväxterna som drabbas, övriga växter är som vanligt.

    3. Till skillnad mot tidigare då jag inte hade detta problem har flytväxterna nu börjat uppvisa röda "streck" på bladen av någon anledning. Förut var de helt gröna.

    4. Jag har upptäckt en liten sorts hoppande insekt som lever på ytan flytävxterna. Antar att det följt med levande foder i somras.

    Bilder tagna av samma blad med två dagars mellanrum på samma blad:




    Jag kör med PMDD och Easy Carbo.

    Jag har ändrat runt lite med lysrampen som nu ligger direkt på täckglaset i stället för på stativ, kan detta ha något med detta att göra (för mycket/lite, fel ljus, för varmt), eller är det något ämne som saknas?

    Vad är problemet?
    Tacksam för idéer!
    /Erik
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    för nära lysröret. De blir brända. så hade jag med mina flytväxter. har mindre starka lysrör i 70L karet och där bränns de aldrig.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Bränd av ljuset eller temperaturen menar du?

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #4
        Tycker alla borde bli brända då? Tycker det ser ut som det är något djur som ätit på dom...

        Kommentar

        Arbetssätt...