Svärdplantorna vill sig inte riktigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Svärdplantorna vill sig inte riktigt

    Mina svärdplantor vill inte riktigt som jag vill. Javaormbunken och gräset på botten (sagittaria subulata och nån mer liknande osm jag inte vet vad den heter) växer fint. Likaså en liten anubias och cryptocoryne och Vallisneria. Flytväxterna trivs "som fisken i vattnet" och jag har precis rensat bort en hel del. De har dock inte lagt sig över svärdisarna och snott något ljus.

    Men så svärdsplantorna då. Förut var de tätväxande och fina. Nu har bladen börjat bli genomskinliga och man ser bara bladskelettet. Jag har rensat ut fula blad efterhand men det kommer liksom inga nya. Malarna är jätteledsna deras fina "skog" är borta.

    Akvariet är på 240liter och befolkas av kardinaltetror, rödmunstetror, kolglödstetror, två L134, en gibbiceps och 2 palettciklider. Samt några äppelsnäckor, en glasmal och en liten algätare (gul liten söt sak). Jag göder med pmdd nutri-si vid vattenbyte - ca 1ggr/vecka. Har inte sett gibbicepsen vara på några växter alls, han/hon får gott om maltabletter, likaså småmalarna.

    Har även fått vad jag tror är tofsalger (små grå ansamlingar av korta alger som sitter fast rejält, funkar inte med tandborste utan måste pillas loss med naglarna) så jag har nu införskaffat Happy Carbo som visst skulle vara bra mot dessa läste jag (vill inte öka på soppan med siameser utöver alla andra sorter i baljan) samt Ferro från EasyLife, som "någon" sa skulle vara bra för mina ledsna svärdplantor.

    Men jag tänkte bara kolla en gång till innan jag börjar dutta massa kemikalier i vattnet. Vad ska järnvärdet ligga på? Och stämmer det att järn kan vara orsaken? Och är det HappyCarbo jag ska använda mot mina tofsalger? Har inga alls andra alger, det fixar snäckorna så fint.
    www.devons.se
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Jag läste lite på plantswap då jag har samma problem som du. Dom gröna mittnerverna är framträdande medan det mellan blir mer genomskinligt och sedan försvinner. Det verkar vara symptomen på järnbrist eller magnesiumbrist(magnesium gör att växten kan ta upp järn tydligen, så samma symptom). Jag kör med easylife profito för att helgardera mig mot att det är några andra spårämnen som fattas med(profito innehåller järn och magnesium).
    Efter dosering har jag inte märkt någon förbättring på svärdsplantan men både hornsärven och polysperman skjuter friska nya skott(dom var skära och genomskinliga förut) så en effekt har det fått. Dock är det väl på nya skott effekten syns så får se när svärdisen skjuter nya skott om också den mår bättre.

    http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=568 Läs på den länken om bristsymptom och liknande. Den hjälpte mig som sagt.

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Sophia_
      Men så svärdsplantorna då. Förut var de tätväxande och fina. Nu har bladen börjat bli genomskinliga och man ser bara bladskelettet. Jag har rensat ut fula blad efterhand men det kommer liksom inga nya. Malarna är jätteledsna deras fina "skog" är borta.
      Vad har du för bottensubstrat? Ett par välplacerade kulor med lera i sanden nära svärdsplantorna kanske vore något? Har själv ett par svärdsplantor som stagnerade några månader efter start av akvariet. Regelbundna påfyllningar med järn och ett par lerkulor gjorde att de rullade igång efter några veckor igen.

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        testa att köra i PMDD 2 gånger i veckan.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Nu har bladen börjat bli genomskinliga och man ser bara bladskelettet.
          Garanterat malskador.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Sophia_
            • January 2009
            • 454

            #6
            Tack så mycket! Ska skaffa lerkulor (på zooaffären eller? och kolla på plantswap!!

            defdac jag är lite tveksam till om det är malarna. Gibbicepsen är för stor för att komma åt, bladen skulle vika sig direkt om han försökte suga sig fast på dem. Och de små är alldeles för blyga de håller alltid till där de inte syns, typ "längst in längst ner" och det här är ju längst upp på bladen det börjar. Mn jag ska absolut ha det i åtanke, tack!!
            www.devons.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Och de små är alldeles för blyga de håller alltid till där de inte syns,
              Det är så *alla* säger som vägrar tro på att deras malar äter upp deras svärdsplantor. Gör en sökning får du se. Det är ett av de vanligaste problemen folk har med sina svärdsplantor.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Det är så *alla* säger som vägrar tro på att deras malar äter upp deras svärdsplantor. Gör en sökning får du se. Det är ett av de vanligaste problemen folk har med sina svärdsplantor.
                Varför går de så hårt åt svärdsplantorna då?

                Min lilla Ancistrus (5 cm) ligger gärna och knaprar på både Bleheri och Magdalensis (tror jag den heter, 0.5-1 cm breda blad, 10-20 cm höga och förökar sig utmed rotstocken) men den tar bara algerna.

                Det kanske vore värt att mata malarna med lite grönsaker och - om det inte redan finns - lägga ned en rot i akvariet så de får något att vässa tänderna på?

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sophia_
                  Tack så mycket! Ska skaffa lerkulor (på zooaffären eller? och kolla på plantswap!!
                  Ja, lerkulor köper du enklast hos zoo-affären. Vill göra dem själv så hittar du säkert många beskrivningar om hur man gör och vad man ska tänka på här i forumet.

                  Kommentar

                  • Sophia_
                    • January 2009
                    • 454

                    #10
                    Är det malarna som käkar så får de göra det då köper jag nya svärdplantor helt enkelt *gillar mina malar* Kanske kan sätta vallisneria där istället. Nåja testar väl med lerkulor, mer pmdd och järn först då. De andra växterna mår ju fint i alla fall, alltid något!!
                    www.devons.se

                    Kommentar

                    • Sophia_
                      • January 2009
                      • 454

                      #11
                      Köpte lite andra växter och plockade upp svärdplantorna. Tänkte slänga dem med såg att det kom fina nya blad så det är säker som defdac säger att malarna, ffa då säkert gibbisen, som ger sig på dem på nätterna. Men jaja, jag får väl köpa nya växter då!

                      Nån som har tips på höga växter som kan dölja det fula innerfiltret men som INTE är smaskig för malar??
                      www.devons.se

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sophia_
                        Köpte lite andra växter och plockade upp svärdplantorna. Tänkte slänga dem med såg att det kom fina nya blad så det är säker som defdac säger att malarna, ffa då säkert gibbisen, som ger sig på dem på nätterna. Men jaja, jag får väl köpa nya växter då!

                        Nån som har tips på höga växter som kan dölja det fula innerfiltret men som INTE är smaskig för malar??
                        Malarna ger sig på plantor för de jagar lagerna som sitter på dess blad, men tyvärr får det hårt åt plantorna ist..

                        Ge lite gurka på nätterna så kanske de håller sig ifrån plantorna.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Malarna ger sig på plantor för de jagar lagerna som sitter på dess blad, men tyvärr får det hårt åt plantorna ist..
                          Är det från en viss storlek som de blir skadliga för plantorna då? Min Ancistrus skrubbar som en dåre på såväl svärdsplantor som sten, rötter och glas men inte tycker jag det ser ut som om han får loss vare sig alger eller bladvävnad! Nu är han bara ~6 cm lång så det kanske blir värre framöver?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...