Hål, brännmärken, gula blad på växtern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Hål, brännmärken, gula blad på växtern

    Halloj!

    Började, snart en månad sedan, med att göda växterna med PMDD (NutriSi) till mitt akvarium på 400L och generellt sätt har det funkar underbart, växterna har blivit väldigt stora och får nya blad varje dag i princip.

    Nu till problemet, det har även uppstått att växterna har fått "sår", hål, brännmärken (på tippen av bladet), gula blad och även att vissa blad ser ut som att dom har blivit helt uttorkade, dessa problem fanns inte när jag började göda med PMDD (vad jag kunde se då)

    Vad kan detta bero på? Just nu göder jag med 45ml från varje flaska (10ml /100L vatten) så det borde ju vara nog. Växt väg har jag svärdsplantor och sedan 2 olika former av vallisneria så växterna ska ju inte vara så otroligt krävande (går efter zoopets info här).

    Hittar ingen chart om vad för brister det kan vara och sådant så jag står som ett frågetecken.

    Tack för ev. svar.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Gula blad låter som någon näringsbrist. Din växtmassa har ju utökats sen du började, alltså kräver den mer näring. Kör en dubbeldos!

    Ser svärdsplantorna nätiga ut? Har du ancistrus i karet? Isf. är de bovarna.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Gula blad låter som någon näringsbrist. Din växtmassa har ju utökats sen du började, alltså kräver den mer näring. Kör en dubbeldos!

      Ser svärdsplantorna nätiga ut? Har du ancistrus i karet? Isf. är de bovarna.
      Hm, så totalt 90ml? konstant varje vecka?

      Nä, ancistrusarna har inte gått på dom, utan det är som om man har gjort små klipp i dom bara.

      Du har ingen aning om brännskadorna eller några övrigt av problemen?

      Tack Johanksi

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ja, dubbeldos är inga problem alls. Har du mycket växter? Vallisneria växer ju rätt snabbt.

        Nej, ingen aning, en bild hjälper. Men bleka blad låter definitivt som näringsbrist.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Ja, dubbeldos är inga problem alls. Har du mycket växter? Vallisneria växer ju rätt snabbt.

          Nej, ingen aning, en bild hjälper. Men bleka blad låter definitivt som näringsbrist.
          Då ska jag börja med det imorgon när akvariedygnet börjar.

          Jo, ska försöka ta en bild som jag ska klippa ner imorgon och fixa lite bilder.

          Tack igen

          Kommentar

          Arbetssätt...