Hjälp för växtakavrium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camaro72
    • December 2009
    • 2

    Hjälp för växtakavrium

    Hej allihopa ny här men många år som akvarist bakom mig.

    Har haft korallrevsakvarium i 10år, men nu vill jag prova nåt nytt och nedgradera. Många frågor men om du vill svara på någon är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

    Har beställt ett litet Cocoon 7 från Aquatic Nature på 43l som jag vill driva så gott det går som växtakvarium med ev några småfisk.
    Här behöver jag mycket hjälp från er som är duktiga på växtakvarium.

    1. Vilket substrat ska jag välja, har läst om växtsubstrat från olika tillverkare. Och vilket grus ska jag lägga över, blir rådasand för fint och för täppt? Har också läst om att man kan lägga Aquasoil över växtsubstratet, men vad är Aquasoil? Hur tjock bottenlager bör jag ha allt som allt?

    2. Medföljer gör en 26w lampa, (ca 0,5w/liter) behöver jag ytterligare en lampa för att nå gott resultat alltså (ca 1w/liter)?
    Kelvintal förutsätter jag ska vara 6500k, eller?

    3. Eftersom jag redan har en co2-tub från saltkaret vill jag använda den för tillsättning även nu. Tips eller länkar på hur jag ska fördela ut co2 vore bra, är det skillnad på reaktor, trappa och glasdiffusor samt hur mkt co2 bör jag tillsätta. Magnetventil så att den bara går under belysningstimmar? Ph-styrning är det överkurs?

    4. Bör jag starta med bakteriekultur?

    5. Tänker göra 50% vattenbyten/vecka, bra eller dåligt?

    6. Välsorterade butiker med vattenväxter finns det i Västragötaland eller mellansverige? Har spanat runt Karlstad och där var inte utbudet så stort.

    7. Vill ju inte vädra ur co2 men nån cirkulation behövs väl? Medföljer gör ett lite filter med cirkulation.

    8. Har kollat på Tropica Aquacare flytande plantnäring samt på plantnäring i kapslar eller ska jag gå direkt på pmdd?

    Alla tips eller tankar tas tacksamt emot.

    Mvh Robert
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    1. Bottensubstrat med en fraktion på mellan 2-4mm och kalkfritt fungerar bra. Man kan även överväga att "bottna" med någon form av näringsdepå under gruset. Tropica eller JBL säljs ju.
    2.Lampan räcker. Man kan kompletera, men blir det snyggt?
    3. En glasdiffusor passar bra. Timer med magnetventil för styrning räcker gott.
    4. Bakteriekultur känns lite överkurs?
    5. Låter bra med ca. 50% vattenbyte.
    6. I Gbg finns Hornbach, Herkules Zoo och Zookompaniet t.ex.
    7. Det medföljande filtret är nog helt ok.
    8. PMDD kan man gott testa med.
    Detta är lite kort vad jag skulle köra på. Har själv inga erfarenheter från just Cocoon.

    Kommentar

    Arbetssätt...