Växter i brackvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Växter i brackvatten?

    Har redan tittat en del här i forumet om ämnet men det verkar som om erfarenheterna etc. skiljer sig åt i frågan. Finns det några växter som "trivs" i brackvatten och i så fall vilka? Har vart inne på zoopets egna växtbeskrivning och valt "accepterar bräckvatten" som nyckelord, men stämmer detta att de funkar i så pass salt vatten?
    Fish for Life!!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Rooster
    Har redan tittat en del här i forumet om ämnet men det verkar som om erfarenheterna etc. skiljer sig åt i frågan. Finns det några växter som "trivs" i brackvatten och i så fall vilka? Har vart inne på zoopets egna växtbeskrivning och valt "accepterar bräckvatten" som nyckelord, men stämmer detta att de funkar i så pass salt vatten?
    Det stämmer - men visst kan någon fel alltid uppstå vid inprogrammeringen - är det någon speciell växt du tycker är fel
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det stämmer - men visst kan någon fel alltid uppstå vid inprogrammeringen - är det någon speciell växt du tycker är fel
      Har inga egna erfarenheter av det som sagt men vissa här på forumet menar på att det i princip inte finns några "akvarieväxter" som tål/trivs i brackvatten, var eg. mest det jag reflekterade och undrade över, men jag antar att man inte vet förrens man har prövat själv men det hade vart skönt att slippa göra något dyrt misstag som att tex. köpa in en massa javaormbunke för att se dem vittra och dö i det relativt salta vattnet...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Brackvatten är det från 0.5 promille (0.5 gram salt per liter vatten), och de som är märkta som brackvattentåliga klarar upp till några få promille, men högre än så går inga av de vanliga akvarieväxterna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ok, ja men då låter det ju iaf inte som en omöjlighet att hålla växter i brackvatten ändå.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...