Uppäten javaormbunke..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bebisrosa
    • December 2008
    • 9

    Uppäten javaormbunke..

    Mina fiskar äter upp i stort sell alla växter förutom anubias.
    T.o.m javaormbunkarna är helt "genomskinliga" (såsom svärdplantorna blir) och med massa hål överallt

    Känns ju mindre roligt att slänga växter för 400 kr i månaden..

    När jag pratade med dom på Herkules zoo så blev dom lite chockade över att mina fiskar t.o.m äter upp javaormbunkarna, som annars är tåliga växter så att säga..

    Dom fiskarna som finns i mitt akvarium är :
    - ancistrus
    - kardinaltetror
    - gurami
    - scalare
    - silverhaj
    - svärdbärare
    - corall platy
    - guldbarb
    - siamesisk algätare
    - tigerbarb
    - praktbotia

    Matar fiskarna 2 ggr om dagen, och matar även med grönfodertabletter varje dag.
    Med tanke på att jag har ett 310 liters kar så vill jag ju gärna ha lite högre bakgrundsväxter men det går ju inte just nu
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Använder du gödning och vad har du för belysning?
    Tveksamt att det är fiskarna som käkar upp alla dina växter...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • bebisrosa
      • December 2008
      • 9

      #3
      har aldrig använt gödning i mitt stora kar, har andra växter som jag ej kan namnet på som växer så det knakar! Jag har 2st aquaglo o 2st powerglo rör. Såg för en stund sedan att den stora malen satt o mumsade på ett javaormbunksblad ;(

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror ändå att det är näringen det brister på för de flesta växterna, eftersom du ändå har hyffsat med ljus.
        Javaormbunkar får oftast hål i gamla blad och är inte så mycket att göra åt, medans Svärdsplantor och Ancistrus inte alltid kommer överens. Att du ser malarna käka på bladen är heller inte så konstigt, det växer även alger på dessa.
        Gör en sökning på PMDD och kanske du kan fundera på att beställa detta, och efter en tid se om det har hjälpt till att få mer fason på växterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Håller med ansjo, sitter det småblad i ändarna på javaormbunkarnas stora blad?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • bebisrosa
            • December 2008
            • 9

            #6
            finns inga skott på bladen. Och inga alger heller om inte alger kommer på 4 dagar... Har kollat vattnet o allt är bra enligt zoo affären. Har inte med näring att göra för dom äter upp dom o nu ligger vissa blad o flyter

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vad är det för växter då?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • bebisrosa
                • December 2008
                • 9

                #8
                Vet inte vad växterna heter, vet dock att jag har javaormbunke och olika sorters anubias. Har 2 andra växter med smala blad som växer som sjutton, o det är bara att klippa av dom om dom blir för höga o plantera ner "skottet"..
                Man ser väl skillnad på en uppäten växt o en som saknar näring?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det ska man inte vara så säker på, det finns växter som vid näringsbrist tappar bladen och även de som blir ihåliga, med den baksidan att det finns fiskar som kan käka hål på blad med.
                  Tror inte jag själv varit med om att fiskar äter på bladen så de tappar dem, däremot om man råkar plantera rotstocken på Javaormbunken och anubias under sanden, så finns risken att den ruttnar och släpper bladen.
                  Du har inget kort på växterna och karet att länka hit?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • bebisrosa
                    • December 2008
                    • 9

                    #10


                    här fick jag ett relativt bra kort på ett blad som är uppätet

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ja de bladen ser onekligen ut som om de är gnagda på. Konstigt, de växterna brukar vara de som står kvar till sist, men du kanske fått tag i en okänd art av Ormbunksgnagare från yttre Mongoliet till ditt kar...
                      Min gissning om de är käkade på är Ancistrusen, trots att du ger grönfoder så kanske du skulle testa med grönsaker, broccoli brukar var det som är mest poppis.
                      Men även om du nu inte tror poå gödning så är det inte fel och kostar heller inte så många kronor. Du kan läsa om det här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • bebisrosa
                        • December 2008
                        • 9

                        #12
                        Synd att dom har fått smak på växter bara
                        Men jag funderar på att byta ut malarna mot något annat, är äppelsniglar ett bra substitut eller äter dom också växter ?

                        Får väl kolla in lite gödning när jag fått bot med dom omättliga växtätarna i karet

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Tveksamt om äppelsnäckor käkar så mycket alger så det syns, då finns det bättre sorter såsom sebrasnäckan men med den nackdelen att dessa lämnar vita ägg efter sig som inte kläcks eller blir uppätna.
                          Nackdelen du har med snäckor är dina botior, de äter gärna snäckor modell mindre och kanske de tar även de som är större.
                          Sedan har du även Amanoräkor som äter alger, men även dessa blir nog jagade av dina fiskar...
                          Prova annars att byta ut Ancistrusen mot en ny, det är inte säkert att den käkar på växterna som sin föregångare.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • bebisrosa
                            • December 2008
                            • 9

                            #14
                            Jag har 2 ancistrus, den ena är väl 8-10 cm och den andra är 2 cm, har sett att den lilla har varit på vissa växter också, har också en pitbull pleco, kanske man bara ska ha pitbulls i karet?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Lite svårt att råda vad du ska göra, många av malarna som finns rör faktiskt inte alger, om det nu är därför du har dem.
                              Är de däremot i karet för att du gillar malar är det en annan femma, då det finns hur mycket som helst att väla på i alla prisklasser.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...