Alger som överlever omstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Alger som överlever omstart?

    Nu startar jag om mitt akvarium på nytt. Det handlar om ett 144 liters där jag haft problem med alger oerhört länge. Är hyfsat säker på att det är cyanobakterier som spökar för det mesta.
    Undrar om cyanobakterier är så jävliga att dom överlever en omstart? Lite vatten har legat kvar i sanden, och där har suttit fast cyano på roten(som varit torrlagd ett långt tag) och på rutan som jag skrubbat bort så gott jag kunnat.
    Mvh Viktor
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    #2
    Är det cyanobakterier som ger "blåalger"?
    I så fall har jag från min barndom minnen av ett stort hemmabyggt kar som ständigt fick problem med det, oavsett hur väl algerna togs bort och vad min far än gjorde för att förhindra ny uppkomst. Men tillbaka kom de. Gång på gång.

    Minns att min far brukade riva sig i huvudet och grubbla över om det på något sätt satt i själva materialet i karet.

    Men om det verkligen var så att de överlevde torrläggning, tvätt och annat de utsattes för, vet jag ju inte. Kanske var det helt enkelt något i vattnet/ljuset/annat som orsakade det.

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Just precis. Dock är dessa algers färg inte åt det blåa hållet, men påminner mycket om dom när det gäller hur fort dom sprider sig, hur lätta dom är att ta loss från växter, sten osv, och på lukten ^^
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja dom överlever, om inte annat deras sporer.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          ja dom överlever, om inte annat deras sporer.
          låter inte så uppiggande!
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det låter värre än vad det är. Det finns alltid algsporer i alla akvarier. Dom väntar bara på rätt förhållanden att blomma.

            Tyvärr brukar dom tycka det är läge efter en stor omstart eftersom bakteriefloran ofta är helt utslagen.

            Det är sällan någon bra idé att göra omstart om enda syftet är att få bort alger. Bättre att konkurrera ut dom med skuggande växter, att försöka få en stabil bakterieflora och en välmående botten/filter.

            Omstart kan vara bra om man misstänker att bottnen är helt död för att den har samlat på sig för mycket slam eller vill bygga om bottnen för växternas skull.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Cyano finns nog latent i de flesta akvarium. Fokusera på bra vattenkvalite så vållar den dig inga problem. Att utrota alla alger totalt känns onödigt då du sannolikt får nya (mikroskopiska mängder) alger i vattnet med första fisk du köper...

              TILLÄGG: Defdac han visst före...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                Hur närbesläktade är den gröna cyanon i sötvatten med den röda i saltvatten?
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                • Vic
                  • November 2006
                  • 1533

                  #9
                  Okej då hänger jag med! Tackar så mycket för era givande svar
                  Då var det ingen vidare smart grej att tvätta rent filter och botten då.
                  Men ni tror inte att cyanon slår till med en gång då? Utan det blir, som vid uppstart, brunalger som dyker upp till en början?
                  Mvh Viktor


                  Apistogramma för hela slanten!

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Jag har nu märkt, en vecka senare, att ni hade rätt. Över bottnen, roten och lite på glaset har det bildats en grön matta. Förstår inte att det kunde gå så fort!
                    Nu undrar jag hur jag ska göra. Är mörkerläggning ett alternativ?
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Om den sprider som som en tunn hinna är det nog Cyano. Den sprider sig snabbt. Mörkläggning eller General Tonic kan du döda den med, men det kommer sannolikt tillbaks om burken inte blir stabil vilket kan ta lite tid.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Erik.M
                        • August 2009
                        • 144

                        #12
                        Jag använde general tonic det fungerade perfekt! Allting var borta efter 4-5 dagar.
                        Mvh Erik.M

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          men det kommer sannolikt tillbaks om burken inte blir stabil vilket kan ta lite tid.
                          Blir till att ta till med General Tonic då.
                          Men hur ska jag göra? Ska jag låta akvariumet stå några månader så balansen gått in sig eller ska jag använda General tonic med en gång?
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag är ganska otålig med såntdär själv och GeneralTonic kommer väl inte direkt förbättra balansen så jag hade nukat den omgående. Då får om inte annat de goda bakterierna något att sätta tänderna i (död cyano).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...