Substrat för bra växtvillkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Substrat för bra växtvillkor

    I mitt lilla revival-projekt har jag nu kommit till anläggning av bottenmaterial. Har ju tänkt ha rejält med växter och Sydamerika-inspirerat sällskapsakvarium så lite eftertanke så här i anläggningsskedet känns relevant.

    Har införskaffat 2x25 kg fin sand att ha som bas. Detta ger ~6 cm täckning i ett jämt lager på botten i mitt 310-liters akvarium. Under min tidigare tid som akvarist brydde jag mig *aldrig* om bottensubstratet och hade dessutom bottenfilter i de flesta karen. Växterna trivdes och växte så det knakade. När man läser här på forumet låter det som om jag mer eller mindre hade tur...

    Tur har man oftast om man hjälper den på traven lite grann så om någon har tips om bra bottensubstrat till ett sällskapsakvarium med mycket grönt är jag tacksam. Funderar på att helt enkelt blanda i 2-3 kg färdig substratblandning från akvarieaffären. Alternativet är att punktgöda med lerkulor av typen 7 kugeln när växterna väl är på plats.

    Någon med fräschare kunskaper än mina (20+ år gamla) som har några bra tips?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Kattsand under gruset!

    Länk:

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Har enbart sand och det växer som attan!

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        Kattsand under gruset!
        Det där såg bra ut! Har aldrig haft katt så jag inbillade mig ju att kattsand var just - sand. Förstår jag informationen rätt är det faktiskt bränd lera i granulatform och Coop X-tras kattsand is da shit?

        Då blir det till att trycka in 1-2 cm kattsand under min fogsand då :-)

        Någon risk för övergödning från bottenlagret? Spontant känns det som att det inte borde vara någon risk eftersom jag förseglar med välsköljd sand ovanpå.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Har enbart sand och det växer som attan!
          Det är mina erfarenheter från 20+ år tillbaka. När jag lade ned (flytt hemifrån) var alternativen att lägga ned eller att satsa ännu mer med CO²-anläggning och hela baletten.

          Minns med glädje mitt 45-liters kar med glödlampsramp & bottenfilter som var *proppat* med Echinodorus mellan vilka mina Kejsartetror gled omkring och ynglade av sig som guppys.

          Fast... bottensubstratet är ju jobbigt att byta i efterhand!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Det där såg bra ut! Har aldrig haft katt så jag inbillade mig ju att kattsand var just - sand. Förstår jag informationen rätt är det faktiskt bränd lera i granulatform och Coop X-tras kattsand is da shit?

            Då blir det till att trycka in 1-2 cm kattsand under min fogsand då :-)

            Någon risk för övergödning från bottenlagret? Spontant känns det som att det inte borde vara någon risk eftersom jag förseglar med välsköljd sand ovanpå.
            Du ska ha kattsand så det täcker botten, inget lager direkt, utan bara strö på tills du knappt kan se botten. Jag kör Katty kattströ som är ren bentonitlera.

            Kattsanden innehåller ingen gödning för växterna, så nej. Om jag har förstått det rätt så drar kattsanden åt sig näring som växterna kan ta av vid behov.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Du ska ha kattsand så det täcker botten, inget lager direkt, utan bara strö på tills du knappt kan se botten. Jag kör Katty kattströ som är ren bentonitlera.

              Kattsanden innehåller ingen gödning för växterna, så nej. Om jag har förstått det rätt så drar kattsanden åt sig näring som växterna kan ta av vid behov.
              Noterat. Fast leran lär väl innehålla mineraler antar jag och plantorna vill väl plocka åt sig både från vattnet och bottnen om de kan. Såg att Katty nämndes på Plantswap också. Läser lite innehållsförteckningar och handlar därefter

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Noterat. Fast leran lär väl innehålla mineraler antar jag och plantorna vill väl plocka åt sig både från vattnet och bottnen om de kan. Såg att Katty nämndes på Plantswap också. Läser lite innehållsförteckningar och handlar därefter
                Ja, mineralisering, CEC och allt vad det heter.

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Sådärja. 8 liter Bentonitlera i form av Katty inköpt. Tittade även på Coops X-tra-påse men där stod "Moler" som beskrivning vilket jag inte tyckte mig känna igen. Bentonit-lera känner jag iallafall igen sedan tidigare i akvariesammanhang.

                  Dags att börja lägga grunden, alltså!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...