Alger som ser ut som hår?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Alger som ser ut som hår?!

    Jag startade för ca 3 veckor sen ett nytt akvarie på 120 L, fiskarna verkar trivas bra och alla värden är jätte bra men jag har nu fått nå alger på alla mina växter som ser ut som grönt hår, är det någon som vet vad detta är, vad det beror på samt om man kan göra nått åt det? Vi har idag köpt växtnäring som heter Profito och Easy Carbo.

    Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trådalger kanske? Eller Staghorn? Tofsalger? De flesta algsorterna ser mer eller mindre ut som hår så det är en lite dålig beskrivning.
    Gör en bildsökning på Google och kolla vilken sorts alger det är du har...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Hej, nu när jag googlar dina förslag så tror jag att det är tofsalger jag har.. Vad gör man åt det och vad kan det bero på?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det finns tyvärr ganska många orsaker till toffsalger, några kan vara för mycket ljus, ojämnt pH, för mycket gödning, för lite snabbväxande växter, nystartat kar osv...
        Prova att söka runt lite på Zoopet om vad som kan vara orsaken på just ditt problem, så kan man spåna vidare därifrån sedan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sandraengstrom
          • November 2009
          • 79

          #5
          Tack tack will do!

          Kommentar

          • Elisabeth Hansen
            • June 2009
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det finns tyvärr ganska många orsaker till toffsalger, några kan vara för mycket ljus, ojämnt pH, för mycket gödning, för lite snabbväxande växter, nystartat kar osv...
            Prova att söka runt lite på Zoopet om vad som kan vara orsaken på just ditt problem, så kan man spåna vidare därifrån sedan.
            Hur ofta är för mycket? Jag har samma problem, gir gödning PMDD 1 gång/ vecka.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
              Hur ofta är för mycket? Jag har samma problem, gir gödning PMDD 1 gång/ vecka.
              Säkert inga problem för dig så länge du har växter som tar åt sig av näringen. Gödningsdosen är även ganska lågt ställd redan från början, så skulle du få för mycket gödning så tar detta ganska lång tid, om du har växter som tar upp näring dvs.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...