Växter som fungerar bra över ytan?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    Växter som fungerar bra över ytan?!

    Har köpt ett nytt litet kar!

    Min nya projekt ska se ut såhär ungefär:


    Tänkte ha någon räka, eller kanske någon liten fisk i vatten delen.

    Poängen är att få växterna att ta co2 från luften, och därför bli lättare att hålla snygga på en lowtech nivå.

    Frågan är vilka växter kan fungera såhär?
    Jag tänker ha öppet så luftfuktigheten lär va lägre än de flesta akvarium-sumpväxter skulle gilla antar jag.

    Kanske finns det några vanliga växter i blomkruka handlen som skulle trivas med att ha rötterna nedsänkta?

    ALLA tips är bra tips, då jag inte har någon erfarenhet av sånt här.
    Det kanske inte fungerar alls?
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Anubias ska väl kanske kunna trivas med rötterna i vatten. Jag vet också en växt som jag hittade i en akvarieaffär som gillade 50/50. Hittar den inte i växtregistret tyvärr. Den var vit/ljusgrön randig. med en tjock stam och blad gick uppåt. såg lite ut som en palm.

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      generellt dom som har hårda stammar och inte viker sig när dom kommer upp i vattnet klarar sig över ytan(som anubias), dom är väl halvt sumpväxter. Har inget annat tips än anubias då jag inte stött på någon annan.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        superaquaman tänker nog på dracena och den funkar med rötterna i blöt och huvudet torrt!

        andra växter som funkar är javaormbunke och redan nämnda anubias. jag har även provat javamossa i en fuktig miljö och den klarade sig...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          superaquaman tänker nog på dracena
          ja precis det var den jag tänkte på! Den funkade inget vidare att ha helt under vatten om jag inte minns fel.

          En annan som som jag kom på nu är ju faktiskt mangroveträd som du kan odla.
          Du kan köpa sticklingar på Ebay billigt.
          Skall tydligen vara riktigt bra på att ta upp nitrat och annat ur vattnet.
          Enda anledningen till att jag inte har det i ett av mina kar är för att jag vet inte hur rötterna gör i botten, om dom växer så mycket och eventuellt skulle kunna trycka sönder någon ruta.

          Kommentar

          • battle_royal
            • March 2008
            • 60

            #6
            sök på

            Ursprungligen postat av Storkas
            Har köpt ett nytt litet kar!

            Min nya projekt ska se ut såhär ungefär:


            Tänkte ha någon räka, eller kanske någon liten fisk i vatten delen.

            Poängen är att få växterna att ta co2 från luften, och därför bli lättare att hålla snygga på en lowtech nivå.

            Frågan är vilka växter kan fungera såhär?
            Jag tänker ha öppet så luftfuktigheten lär va lägre än de flesta akvarium-sumpväxter skulle gilla antar jag.

            Kanske finns det några vanliga växter i blomkruka handlen som skulle trivas med att ha rötterna nedsänkta?

            ALLA tips är bra tips, då jag inte har någon erfarenhet av sånt här.
            Det kanske inte fungerar alls?



            sök på annat forum ist! kan nog få mkt mer hjälp på plantswap.se mvh Micke

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Fredskalla är perfekt. Lätt att få tag i, älskar att växa med rötterna i vatten. Finns storvuxna former om vanlig fredskalla är för liten. Anubias vill växa så där. Säv trivs förstås så där, liksom små arter av Papyrus. Alternanthera och Javaormbunke växer också gärna upp ovan ytan, och bägge kan odlas som vanliga krukväxter förutsatt att luftfuktigheten är hög.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Storkas
                • August 2009
                • 33

                #8
                Jag tackar så hjärtligt för alla svar!

                Då har jag en liten lista att börja med iaf:
                Fredskalla
                Dracena
                Anubias
                Alternanthera
                Javaormbunke

                Ut o julshoppa!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  nästan alla stängelväxter trivs ovanför vatten ytan, Rotala, Hygrophila , Ludwigia, Bacopa m.f dessa tål torrluft. Dracena tycker jag dock du ska skippa det är ingen sumpväxt och trivs inte riktigt bra med att vara med rötterna i vatten hela tiden trivs bättre om den får torka ut.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...