Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • villveta
    • December 2009
    • 7

    Algproblem

    Hej,
    Startade mitt 180 l akvarium i juli detta året. Började med att låta akvariet stå orört en vecka innan jag introducerade mina fiskar. Har för nuvarande 2 papegojciklider, 3 Praktbotior och en Gibbi keps (osäker på stavningen).
    Mitt bekymmer kommer först nu, några månader senare. Jag har börjat få alger, långa gröna trådalger samt små små alger på ytan. Har läst runt lite på zoopet och förstått att det är bra alger, men det är ju inte allt för fint att titta på. Djuraffären rekommenderade ett algmedel, men det är ju inte en långsiktig lösning så det tackade jag nej till.
    Frågan är hur jag ska göra för att bli av med dessa knepiga alger.
    Bytar ca 25 % av vattnet var tredje vecka, matar de varannan dag/var tredje. I nuläget matas de varje dag då de har fått en matmaskin. Denna har dock bara varit i gång i två dagar och bekymret har pågått en månad.
    Känns som att jag har provat allt och behöver verkligen era råd!
    Har dessutom provat att byta ut växterna mot snabbväxande, då fick jag algerna på ytan dessutom.
    HJÄLP!
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Byt vatten en gång i veckan, hur länge är ljuset tänt? Har du mycket växter?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Byt 30% varje vecka, försäkra dig om en effektiv biologisk filtrering och håll ordning på ljustimmarna (8-10tim) sen tycke jag du ska mata dem minst 1g per dag i lagom mängd!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • villveta
        • December 2009
        • 7

        #4
        Provat

        Hej igen,
        Har provat med att sänka antalet ljustimmar. Numera är mitt akvarium endast tänt från 12 på dagen till 8 på kvällen. Det är inte placerat så att dagsljus kommer in.
        Jag har 4 snabbväxande växter. Vet inte vad de heter men de ser ut som en kort variant av dill =) Har två små bladiga växter, vars blad inte blir mer än 15 cm långa samt 2 vattenpest.
        Ska mata de varje dag framöver, men tror dock inte att detta är lösningen på mitt bekymmer.
        Undrar lite över mitt filtersystem om det har något med det att göra. Har köpt nya filter en gång sedan jag började med mitt akvarium, är det för sällan? Var ca 2 månader sedan som jag bytade samtliga filter, har rengjort de under vatten annars.
        Problemet kvarstår tyvärr =(

        Kommentar

        • villveta
          • December 2009
          • 7

          #5
          Vattenbyte

          Får testa att byta vatten oftare, men under en månadsperiod gjorde jag det nästan två gånger per vecka utan större resultat. Frågade lite i djuraffären och då trodde de att det var en anledning till att jag hade alger, för att jag bytade för ofta, så nu har jag inte vågat byta vatten på flera veckor =(

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Där har vi nog problemet. Filtret ska endast rengöras när pumpeffekten avtar och då i en hink med akvarievatten, det finns nämmerligen bakterier i filtret som du ska vara rädd om och dom dör när du rengör det i kranvatten och du ska inte byta ut det.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • villveta
              • December 2009
              • 7

              #7
              Nähä, jag har uppfattat det som att nitritfiltret och kolfiltret ska bytas ut var 6 vecka, ska genast sluta med detta då! Tack tack, provar och ser hur det blir

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                kolfilter behöver du inte köra med kontinuerligt.
                Discus for life

                Kommentar

                Arbetssätt...