HC-växt, Kuba-hemianthus och ljusmängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    HC-växt, Kuba-hemianthus och ljusmängd?

    Söker en förgrundsväxt som kryper längst botten.
    Jag fastnade för denna:
    HC-växt, Kuba-hemianthus


    Undrar bara om ljuset i mitt akvarium räcker till för att den skall "krypa" eller om den skjuter i höjden istället, någon som har erfarenhet från detta?

    Akvariet: Juwel Rio 240L med 2st T5 daylight 54W
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #2
    Krävs mer. Kräver även co2 för att trivas riktigt bra.
    Emil

    Kommentar

    • liljeros84
      • September 2008
      • 108

      #3
      jag hade en gång...

      ja hade sån "hc-mossa" förrut, i ett Juvel ehh 100liters med välvd ruta 2x40watt typ? fungerade bra, men körde även med CO2 och reflektorere osv.
      men men, prova gärna.

      har dock en fråga! vart kan man köpa växten? mins att jag beställde från någon affär i Umeå men minns inte vad den heter. har du något tips vore de alla tiders. är lite sugen på att prova igen... PS (större fiskar käkar upp växten)
      http://www.liljeros.net
      under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Tror inte ens att HC'n kommer skjuta i höjden, snarare tyna bort med det ljuset utan CO2 eller bra gödning

        Prova Glosso, du kommer högst troligen gå bet på HC'n men Glosso kan möjligen fungera.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Seco

          • November 2008
          • 125

          #5
          Ursprungligen postat av liljeros84
          ja hade sån "hc-mossa" förrut, i ett Juvel ehh 100liters med välvd ruta 2x40watt typ? fungerade bra, men körde även med CO2 och reflektorere osv.
          men men, prova gärna.

          har dock en fråga! vart kan man köpa växten? mins att jag beställde från någon affär i Umeå men minns inte vad den heter. har du något tips vore de alla tiders. är lite sugen på att prova igen... PS (större fiskar käkar upp växten)
          Är det Aquawarehouse du tänker på?
          www.aquawarehouse.se

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Tror inte ens att HC'n kommer skjuta i höjden, snarare tyna bort med det ljuset utan CO2 eller bra gödning

            Prova Glosso, du kommer högst troligen gå bet på HC'n men Glosso kan möjligen fungera.
            Är inte Glosso en mycket svårare växt än HC'n?

            Glosso


            HC'n

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Får dom bara ordentligt med ljus och näring så är det inga större svårigheter att hålla någon av dom.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Får dom bara ordentligt med ljus och näring så är det inga större svårigheter att hålla någon av dom.
                Sant så sant

                Dock kräver HC redigt mycket mer än Glosson, förstår inte varför HC är klassad som en lättare växt än Glosso i växtbeskrivningarna.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Seco

                  • November 2008
                  • 125

                  #9
                  Okej, tack för all hjälp.
                  Kanske köper båda och ser vilken som trivs bäst, vi får se.

                  Kommentar

                  • gäst
                    • June 2009
                    • 66

                    #10
                    glosso är definitivt en mindre krävande växt en hc.. snyggare också dessutom.

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #11
                      Jag har försökt flera ggr med hc:n. Har co2 o göder med pmdd. Satt reflektorer på rören men har annars orginal-ljus. Problemet för mig har varit att den släpper från underlaget och flyter till ytan bara. Man planterar om och planterar om men tillslut är allt bara flytande bös.
                      Om du skall köra testa med den så sprid ut en planta i jord i en bred kruka, vattna ganska mycket och håll en hög luftfuktighet o mycket ljus. Jag upplever det mycket lättare att få den att sprida sig i jord "emersed". Då kan du ta från den om du misslyckas i akvariet. finns en del om hc emersed på nätet. typ: http://www.aquaticplantcentral.com/f...g-emersed.html
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • Seco

                        • November 2008
                        • 125

                        #12
                        Låter som att det skulle vara svårare än jag trodde att få HC'n att trivas. Det mest avanserade jag använder mig av är Profito och Easy Carbo.
                        Om du Andersfiskar har provat allt det där och ändå har vissa problem så låter det som om jag skulle stryka den från min lista.

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Mitt problem har ju som sagt varit att få den att rota sig riktigt. Det kanske går bättre i sand än i sjösten. Sedan tror jag att jag skulle få bättre fart på den med mer ljus. Jag har 2 st. 18W power-glo på 112L vilket förmodligen är i underkant för denna växt 0,3W/L. Men det är ju många som lyckats. Och lyckas man blir det ju toksnyggt. Jag hade samma problem med "Den köttätande förgrundsplantan" Utricularia Graminifolia. Den höll sig vid liv men spred sig inte. Sedan kom en dvärggurami och byggde bo av den... Så var den bara "bös". Båda dom är klassas ju som "sumpväxter". De klarar kanske att sprida sig bäst ovan mark. Jag hade en del odlingar med hc som växte bra och jag fick skörda några gånger. Men tillslut kom ngn slags mossa i den ena odlingen och vad jag tror var cyanobakterier i den andra. De e lurigt att odla i en så fuktig miljö tydligen. Jag gjorde säkert en hel massa nybörjarfel...
                          Nästa gång jag beställer en lite ovanligare och förhållandevis dyr växt skall jag allafall sätta hälften i jord och hälften i akvariet. Det funkade ju allafall hyfsat sist.
                          Glosso säger ni. Den har jag inte hört så mycket om. Vad är det? Nåt alla känner till förutom jag kanske..
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Tja, folk med växtakvarium känner till det ialla fall, de flesta här är ju inriktade på främst fisk och då är det kanske inte en välkänd växt:
                            Roolo på PS säljer lite här:


                            Googla lite på "Glossostigma elatinoides" så skall du få se

                            Ja, du har för lite ljus för att kunna hålla HC, ovan vatten är det en barnlek men på botten av en tank är den inte lätt att handskas med, har man problem med att få den att rotas trivs den inte (såvida du inte har riktigt grovt grus) och då kan man lika gärna ge upp om man inte tänker skaffa mer ljus samt CO2
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...