Växtnäring för en rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Växtnäring för en rookie

    Hejsan gott växtfolk

    Jag ska om någon vecka köra igång mitt SA kar nu, har fått hem det mesta utom filter, bänk och karet självt nu. Filter samt bänk kommer idag, och förhoppningsvis hinner jag hämta karet imorgon. Oavsett så har jag funderat på det där med växtnäring så att jag inte bara får ha snygga fiskar utan även vackra växter i karet.

    Då det är en djungel rent ut sagt där ute så är jag inte säker på vad jag ska köra, men har tänkt mig följande

    Easylife Profito

    Easylife EasyCarbo



    Räcker det för att växterna ska må åtminstone OK, jag tänker inte börja med CO2 än och pmdd behöver jag läsa mer om innan jag förstår fullständigt och börjar jobba med själv.

    Behöver jag även långtidsverkande bottennäring som jag sett att man kan köpa?
    och isåfall är det verkligen säkert för fiskarna?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Det räcker helt säkert finfint till vardags. Men jag skulle ändå välja pmdd för bästa och mest prisvärda effekt.
    Det är inte alls mycket att läsa på - instruktionerna finns på hemsidan, samt på påsarnas etiketter när du får dem i brevlådan. Fantastiskt preparat. ^^
    EasyCarbo våar jag inte säga så mycket mer om än att det funkat fint för mig. Ska vara effektivt mot alger, non?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      Jag håller med hyllningarna om Pmdd. Det står exakt hur du ska blanda, räcker en evighet och är så in i h*vete effektivt.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        See! XD
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Varken som nybörjare eller inbiten växtakvarist skulle jag använda en o-komplett gödning. Kör PMDD, lätt och billigt.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Kör PMDD och EasyCarbo och växterna kommer att växa som aldrig förr
            Discus for life

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              hahaha ja får väl bli pmdd då, Får ta och köpa hem vattentester så jag beställer rätt pmdd. finns väl micro och nån annan beroende på hårdheten på vattnet korrekt?
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Jag har en fråga gällande pmdd, jag har hört att det är dåligt för räkor, gäller det både för pmdd till hög ph och lågt ph?
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Det är samma ämnen i både nutrisi (mjukt/surt vatten) och Micro+(hårt/basiskt vatten) och jag har hört att bl.a. Red crystal-räkor aka vara känsliga. Själv körde jag dubbeldos i ett kar med körsbärsräkor och de förökade sig i rasande takt.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Jag har amano och dom är ju tåligare än körsbär, så det vore värt ett försök. Ska bara ta slut på min Profito.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Det är samma ämnen i både nutrisi (mjukt/surt vatten) och Micro+(hårt/basiskt vatten) och jag har hört att bl.a. Red crystal-räkor aka vara känsliga. Själv körde jag dubbeldos i ett kar med körsbärsräkor och de förökade sig i rasande takt.

                      men om det är samma ämnen i varför ska man då köpa det ena eller det andra beroende på vattnet man har?
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Jag är inte så insatt i den delen mer än att jag vet att micro+ har ett bättre kelat och löser sig då bättre i hårdare vatten. Personligen skulle jag välja micro+ oavsett vattenvärden. Då slipper man mäta också. Just nu kör jag både nutrisi och micro+ för att jag har en torrmix jag doserar tre krm av varje vecka. Sen droppar jag i lite koncentrerad micro efter vb och ungefär varannan dag när jag matar firrarna.

                        Defdac eller någon mer kunnig kanske kan rätta mig om jag har fel.

                        Kommentar

                        • dhuron

                          • March 2007
                          • 119

                          #13
                          Personligen köpte jag 3st tropica master grow så att jag fick bra flaskor att blanda PMDD i, för dom är ju så smidiga att mäta med. Sälvklar använde jag upp dom först

                          /Tobbe

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            nu drar jag liv i en död tråd igen, men det känns vettigare än att starta en ny åtminstone.

                            Jag har nu bestämt mig för att köra PMDD Nutrisi+ samt Easycarbo.

                            men har lite funderingar just kring easycarbo. Som jag förstår det så är det helt enkelt kol, vilket är ungefär samma sak som att köra med CO2. Problemet är dock att det inte är riktigt lika effektivt på att lösa sig i vattnet som om man använde en CO2 anläggning, men kan det då räcka med EasyCarbo tills dess att man får råd och tid att köra igång CO2.

                            Och vidare då, behöver jag easycarbo om jag kör PMDD eller det blir att överdosera?
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marnat
                              Och vidare då, behöver jag easycarbo om jag kör PMDD eller det blir att överdosera?
                              Jag kör EasyCarbo och doserar dubbel dos av det tillsammans med PMDD. Funkar fin, fint. Växterna tar fart så att man får gallra varje vecka. Vallisineian växer ca 50 cm i veckan. En positiv bieffekt av EasyCarbo är att man får mindre alger också, framförallt tofsalger. Inte fel det heller.

                              Mitt tips är att köra EasyCarbo tillsammans med PMDD. Dosera dubbel dos av EasyCarbo, läs på flaskan, och dosera enligt anvisningarna av PMDD.

                              Jag brukar ge fulldos av PMDD i samband med vattenbyte. Jag byter ca 25% av vattenvolymen en gång i veckan.

                              Blev det rörigt, fråga på då så försöker jag förtydliga.
                              Discus for life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...