Blommande musselblomma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    Blommande musselblomma?

    Hej alla!

    Jag såg idag när jag skulle mata fiskarna att en av mina musselblommor blommar . Är det vanlig? Det måste väl vara ett tecken på att den trivs, fast än jag varken tillsätter CO2 eller gödning.

    Bild http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2564299
    Senast redigerad av dalmatin; 13 December 2009, 16:29.
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Ursprungligen postat av dalmatin
    Hej alla!

    Jag såg idag när jag skulle mata fiskarna att en av mina musselblommor blommar . Är det vanlig? Det måste väl vara ett tecken på att den trivs, fast än jag varken tillsätter CO2 eller gödning.

    Bild http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2564299
    Vet inte men skulle gärna veta hur du gör för att få dom att trivas,
    har du vatten ända upp eller låg nivå?
    Har du täckglas?
    Har du lugnt vatten eller strömt?
    Själv lyckas jag inte så bra med denna växten och dom vill aldrig bli stora om dom förökar sig och försvinner till slut för mig
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #3
      Jag har vattnet ända upp, inget täckglas men en heltäckande lysramp, vattnet är ganska lugnt just så att ytan krusar sig. Jag förstår då inte hur den kan må så bra i mitt akvarium, jag blir ibland tvungen att plocka bort några när de andra växterna inte får något ljus .

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Tror inte det är alltför svårt.. Jag har täckglas och 2x150W MH 10-15 cm ovanför. De har ca 3-4 cm utrymme ovanför ytan. Rensar bort ca 80% 1 gång/månad. Ingen gödning.

        Sessilifloran hade också börjat blomma Vuxit upp genom ett täcke av cyano på ytan

        Klicka på bilden för större version

Namn: musselblomma.jpg
Visningar: 2
Storlek: 100,8 KB
ID: 2116009
        Klicka på bilden för större version

Namn: sessiliflora.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,8 KB
ID: 2116010
        Senast redigerad av DAHLBERG; 13 December 2009, 17:22.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • dalmatin
          • February 2008
          • 170

          #5
          Fina bilder!
          Det här är den första växten som jag har fått att blomma, så jag känner mig ganska glad nu .

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Håller med fina bilder och vackra blommor, men jag förstår inte hur ni lyckas för det mesta växer som ogräs i mina kar förutom sånt som är lätt tydligen, vattenpesten växer knappt och musselblommorna trivs ett tag för att sen försvinna helt, en period försvann t.o.m all andmat, puts väck bara

            Försöker hitta nya musselblommor som jag kan köpa men det är inte det lättaste.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Jag är inte säker på att blomning av undervattensväxter alltid tyder på trivsel. Tror det kan vara så att de mår dåligt, speciellt vid tanke på förhållanden. DAHLBERG har varken gödning eller co2, inte du heller, ni båda har fått blom på växterna?

              Jag är dock inte säker på det här, utan det är något jag läst någonstans som gnager i skallen, därför jag påpekar. Kanske någon kan konfirmera?

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Jag är inte säker på att blomning av undervattensväxter alltid tyder på trivsel. Tror det kan vara så att de mår dåligt, speciellt vid tanke på förhållanden. DAHLBERG har varken gödning eller co2, inte du heller, ni båda har fått blom på växterna?

                Jag är dock inte säker på det här, utan det är något jag läst någonstans som gnager i skallen, därför jag påpekar. Kanske någon kan konfirmera?
                jag har läst någonstans att tätt återkommande blommning på anabias kan tyda på fosfatbrist. Men jag är faktiskt inte heller speciellt säker på min sak.

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Jag håller en del orkide'er och min erfarenhet av dessa är att de blommar som säkerhetsåtgärd när de är nära döden. Man missköter dem och när de blommar börjar man pyssla om dem igen, men detta är orkide'er och inte vattenväxter.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...