T5 rör bäst för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    T5 rör bäst för växter?

    Säkert har frågan besvarats många gånger tiditgare

    Men jag har inte tittat efter denna info eftersom jag just ska köpa min första T5 ramp.

    Syftet med röret är att ge tillväxt både till växter och alger, det kommer att sitta över ett 150 liters kar fullt med Endlers och Körsbärsräkor.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Philips Aquarelle om det inte är 80W...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Philips Aquarelle om det inte är 80W...
      Tack Anders!

      Satt och tittade efter Philps på PWSS hemsida, men hittade inte något

      Men de stod ju under rubriken Aquarelle
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        så det kan gå....det första man blir blind på är ögonen säger de...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          Om man vill ha T8 rör till växter, är det Aquarelle som gäller där med? Eller ska man slänga in en sån sån här http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=31&page=4 och kanske en aquarelle på andra sidan? Tänkte ha 2 st rör till växterna där bak och 2 som ger färg till fiskarna fram + 3 st 1w ledlampor

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
            Om man vill ha T8 rör till växter, är det Aquarelle som gäller där med? Eller ska man slänga in en sån sån här http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=31&page=4 och kanske en aquarelle på andra sidan? Tänkte ha 2 st rör till växterna där bak och 2 som ger färg till fiskarna fram + 3 st 1w ledlampor
            Jag har 11 T8 rör igång nere i akvarierummet, alla är Aquarelle, kan det vara ett bra svar
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Jag har 11 T8 rör igång nere i akvarierummet, alla är Aquarelle, kan det vara ett bra svar
              Haha xD men är det inte så att T5 generellt ger mer lux per watt? Såklart finns det undantag. Själv föredrar jag T8, finns mer urval.

              För övrigt så skulle jag inte vilja vara fiskarna i det akvariet nästan så att bo med solen i rummet ju

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                • August 2009
                • 245

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Jag har 11 T8 rör igång nere i akvarierummet, alla är Aquarelle, kan det vara ett bra svar
                Ehm.. det beror ju på. Ifall jag vet vad du har för akvarium och om du håller växter i karet, vilket jag inte gör.

                Frågan är vad som genererar bäst tillväxt, en blandning med 50/50 eller bara aquarelle.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Det är en bra fråga. Jag har kopplat att det ljus som ger bäst fotosyntes också är bäst generellt för växterna. Om man utgår från detta bör man kunna hitta forskning som visar på samband mellan fotosyntes hos växter och färgspektrat. Det mig veterligen som skiljer lysrör åt är just färgspektrat som kan beskrivas på många olika sätt, men färgtemperatur är en endimensionell mätning som är rätt bra, men egentligen handlar det om vilken frekvanskurva som ljuset strålas ut med från ljusrören. Från ultraviolett till infrarött. Detta kan visas med en graf där "varje frekvens" kan illustreras med en ljusstyrka och tillsammans bilder de en kurva.

                  Sedan finns andra aspekter som kan vara av intresse och det är ljusspridning (ljuskäglan) samt efekt osv, men det är väldigt beroende på vilka förhållanden man har i sin ljusramp så bäst är väl att diskutera just frekvaskurvan eller temperauren för att göra det enkelt.

                  empiriskt har det visat sig att aquarelle är populär (bra) och det kansek är good enough, men givetvis finns massor av fler ljusrör med bättre/likvärdiga/sämre egenskaper.

                  Någon som har info om vilken ljustemperatur som genererar bäst fotosyntes?
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    men färgtemperatur är en endimensionell mätning som är rätt bra,
                    Det stämmer inte eftersom det bara ger en linje i gamuten som motsvarar oändligt många olika spektralfördelningar och färger. 6500K kan t ex vara alltifrån helgrönt till vitt ner till lila:


                    En färgtemperaturangivelse kan alltså innehålla olika mängder blått och rött som fotosyntesen använder.

                    Även Lux/lumens är inte bra för att avgöra hur bra en lampa är på att exitera klorofyllet eftersom det utgår från hur mycket energi som faller innanför den fotooptiska kurvan som är framtagen genom att mäta hur känsligt det mänskliga ögat är för ljus. Vi råkar vara mest känslig för gulgrönt som växter är minst känsliga för (klorofyllet är ju grönt t ex).

                    Men lumens är inte oanvändbart eftersom man kan kan utnyttja lumens per watt för att se hur duktig lampan är på att omvandla elektricitet till fotoner som visserligen faller innanför den fotooptiska kurvan - men som man sedan kan matcha mot ljuskällans spektralfördelning för att få fram hur duktig lampan är på att omvandla elektriciteten till fotoner som dunkar på klorofyllet.

                    Den enklaste beräkningen kollar bara hur mycket fotoner som faller inom 400 till 700 nm (en fyrkant i spektrat) eftersom man anser att det bara är inom detta omfång som växter generellt sett kan använda fotonerna, antingen direkt via klorofyllet (klorofyll a 430, 662 nm och klorofyll b 453, 662 nm) eller via accessoriska pigment som skjutsar vidare energin till klorofyllet. Detta kallas PAR.

                    Men man kan gå ett steg längre och matcha mot ett generellt actionspektra som är en kontinuerlig kurva som visar bättre på vilka olika våglängder växterna egentligen utnyttjar. Detta är PUR.

                    PUR-effektivitet (PUR per watt) är alltså ett ganska bra mått på hur effektiv en lampa är att trigga fotoyntes. Har gjort en räknare som gör det här:
                    www.defblog.se/LightCalculator/

                    Har även tagit med frekvensbaserad attenutation (vanligt klart vatten) och kelvin-beräkning för att visa hur färgen förändras med djupet.
                    Senast redigerad av defdac; 12 December 2009, 20:30.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      (Jag själv har dock efter all efterforskning tagit en ganska pragamtisk hållning till ljusvalet: Skaffa en lampa som är jättelätt att reflektera (MH eller T5) och se till att det är en rejäl blå bulle i spektrat och gärna en del rött. Skaffa sen de bästa reflektorerna och håll dig runt 200-300 watt per kvadratmeter så kommer du klara de tuffaste växterna. Välj färg som du tycker ger snyggt ljus i akvariet.)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Nu snackar vi!

                        Var kommer uppgifterna om spekralfördelningen för ett visst lysrör? Är det bara den graf man ser eller finns data i en tabell att tillgå? Hur har du gjort?

                        Jag var lite snabb med färgtempen, jag har ingen egen uppfattning av detta utan har utgått ifrån den diskussion som finns om denna angivelse, men intressant att höra vad den betyder.


                        In din beslysningskalkylator, om man håller alla parametrar konstant och bara jämför de olika lysrören så skulle vi kunna få en uppfattning vilka rör som är bäst. Har du PUR värdena för samtliga rör med resten av parametrarna på default?
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Vad är bra PUR då?
                          Provade din kalkulator men eftersom jag har sera plantgrov och sera blue daylight så fick jag nog inte rätt värden.
                          Använde osram biolux i kalkulatorn och fick värdena:
                          PUR Efficiency 0.53
                          PAR90 PUR47 LUX 5850
                          Vad är detta omräknat i zoopetskala?
                          Senast redigerad av Saturnus80; 12 December 2009, 20:48.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Var kommer uppgifterna om spekralfördelningen för ett visst lysrör?
                            Tillverkarnas hemsidor, men jag kan halvhjälpligt mäta upp dom själv med en enkel spekrometer. Lumensvärdet måste dock tillverkaden bidra med, för jag har ingen integrerande sfär.

                            Har du PUR värdena för samtliga rör med resten av parametrarna på default?
                            Jag har en liten lista här:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Vad är bra PUR då?
                              Över 0,7 microEinsteins per Joule är riktigt bra.

                              Provade din kalkulator men eftersom jag har sera plantgrov och sera blue daylight så fick jag nog inte rätt värden.
                              Använde osram biolux i kalkulatorn och fick värdena:
                              Tror Sera Blue Daylight är mer lik Aquarelle isåfall.

                              PUR Efficiency 0.53
                              PAR PUR LUX 90 47 5850
                              Vad är detta omräknat i zoopetskala?
                              Ett stort problem med räknaren är att det är så svårt att avgöra reflektoreffektivitet och att jag behöver lite raytracing för att få en korrekt nedstudsning av ljuset ner i akvariet som försvåras enormt av att rena rutor reflekterar ner ljus väldigt effektivt.

                              När jag mäter med min PAR-mätare så märks det att intensiteten inte dyker ner så mycket som den skulle göra utan rutorna. Då blir det genast en 10 ggr svårare beräkning, speciellt om man ska kunna välja andra saker än linjeformade rör.

                              Min egen burk får runt 190 PAR och 113 PUR med 50% reflektoreffektivitet (måsvingereflektorer från Aquamedic) och jag klarar HC galant. Jag gissar att man förmodligen kan klara HC riktigt bra med halva dessa värden för det är rejält tryck jag kör med (2x24 välreflekterade watt över 60 liter).

                              Min PAR-mätare säger runt 100 PAR på bottnen, så räknaren får anses ge värden för att enkelt kunna jämföra burkar mellan varandra - inte ge ett helt korrekt värde.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...