Svävaralger tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 96 tubo
    • November 2008
    • 238

    #16
    hej sorry kapningen jag har detta problem nu och även dimmigt vatten. jag fick det när jag satte dit biltemas solljus rör som vissa har pratat om här. jag håller på med stora vattenbyten och mörkläggning. skall jag även sluta dosera med pmdd. jag bytte pmdd för ett tag sen med men det är först efter bytet av lysrören det började

    Kommentar

    • thobiastt
      • September 2009
      • 149

      #17
      Nu har det gått ett par dagar sen jag började med det konstanta vattenbytet , som jag skrivit innan , första kvällen var det fortfarande lite disigt. körde ett till vattenbyte och kristallklart vatten. dagen efter höll det sig rätt så bra , började se tendenser till ny blommning på kvällen och dagen efter det (igår) började jag sikta den gröna nyansen igen. Så idag blir det att köra igång det igen.

      Kommentar

      • CuRSeD
        • April 2009
        • 186

        #18

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #19
          Jag har haft problem med både svävaralgier och infusorier en längre tid och löste detta gnm att bygga upp bakteriekulturen igen med nitrivec. Jag är av tron att när man får dessa problem beror det på någonting. Ngn obalans t.ex. Därför är jag inte ngn fan av uv-filter mm som tar bort symptomen men inte botar sjukan. Mina försök med mörkläggning, flockningsmedel osv gav inget varaktigt resultat.
          Flera vittnar om att defdac:s dialysteknik fungerar. Själv har jag inte tordas provat den i ett inkört akvarium. Har dock kört den vid 2 uppstarter men det är en annan historia. Om det är så att det är ammoniuminstabilitet som är skälet till svävaralgerna är naturligtvis dialysen en åtgärd som också botar sjukan. Dock kan jag säga som parantes att när jag hade problemen hade jag ingen ammonium alls i vattenanalysen som gjordes. Vattnet var i det närmaste helt rent. Ingen nitrit, ingen nitrat, ingen ammonium, ingenting... (Enl. zoobutiken) De tyckte det var konstigt också... Kanske testen var gamla...?
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Svävalger beror på ammoniuminstablitet, men även om man fixar ammoniumstabilitet genom att få bättre bakteriekultur och bättre filtrering etc är det inte säkert att algerna ger upp.

            Då behöver man någon form av nuke, t ex UVC eller timslånga vattenbyten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Dock kan jag säga som parantes att när jag hade problemen hade jag ingen ammonium alls i vattenanalysen som gjordes.
              Ammoniumspikar är extremt kortvariga. Du ska ha grym tur om du lyckas mäta vid tillfället du får en sådan spik. Dom kan även vara rumslokala runt kadaver/ruttnande mat.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...