Svävaralger tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    Svävaralger tips

    har haft dessa skitjobbiga svävaralger bra länge nu , öppnade en tråd här för några månader sen och fick tipset mörkläggning 6-7dagar samt sparsamt eller ingen matning..
    jag har nu gjort detta 3ggr , Akvariet står i källaren , inga fönster finns där alltså inget solljus. Har ändå täckt över karet med filtar. vattnet är klart när jag tänder det igen efter mörkläggningstiden (6-7 dagar) men redan efter några timmar börjar denna jävulska gröna dimma synas igen. Så nu undrar jag om det finns några andra tips på hur man blir av med dom?? Måste ju erkänna att man tappar akvariesuget..

    Har hört att dessa saker ska funka och undrar om nån har testat.
    Green-X http://www.hagen.com/canada/english/...01013480010101
    Acurel-F

    nån som vet om det verkligen funkar?

    börjar bli lite smått desperat!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Svävalge är svåra att bli av med enbart med mörkläggning.

    Dom beror på varierande ammoniumnivåer som kan bero på ruttnande överbliven mat eller kass bilogisk filtrering - nytt filter eller för kliniskt rengjord botten/filter. Dessa saker ska man se över först innan man nukar den.

    Det finns två väldigt enkla sätt att bli av med svävalger. Det första är med UVC-filter som är en liten låda man sätter på filterslangen som bestrålar vattnet med farligt ljus (UVC-strålning). Kostar en del, men man kanske kan låna av kompis.

    Jag själv kör ett långt vattenbyte med hjälp av två slangar. En hävert ut ur akvariet medans den andra slangen fyller akvariet. Jag trimmar in påfyllningstakten så att vattenytan hålls på samma nivå. Filtrena ska vara igång så att det inte stannar något grönvatten i filtret. Man kan med fördel rota runt lite i akvariet medans vattenbytet står och går. Efter någon timme brukar vattnet vara kristallklart.

    Är det minsta tendens till dis dagen därpå gör man samma sak igen sedan brukar det vara färdigt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • thobiastt
      • September 2009
      • 149

      #3
      Tack för din tid , glad att nån tog sig tid att svara. Jag är oerhört tacksam.
      Har en kompis som har ett uvc-filter i sin damm men vet inte om jag vågar koppla in det och köra det i akvariet när det är inkört i hans damm. Mina Malawis kanske inte tål det?? Och rengöra det helt och sen köra är väl inte heller så hälsosamt för fiskarna?

      Ska se om jag kan få tag i en till vattenslang under morgondagen och testa vatten in vatten ut tekniken.
      Skulle vara oerhört glad om det funkar och jag kan se igenom till bakrutan på akvariet igen.

      Dessa alger , dom är väl inte farliga för fiskarna?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Har en kompis som har ett uvc-filter i sin damm men vet inte om jag vågar koppla in det och köra det i akvariet när det är inkört i hans damm
        UVC-filter "mognar" inte och kan alltså inte "köras in" på samma sätt som vanliga biologiska filter där man förlitar sig på en bakteriekoloni.

        UVC-filter är bara en låda man kopplar på slangen till/från ytterfiltret. Lådan innehåller ett genomskinligt rör där vattnet åker förbi och som bestrålas med UVC-ljus. Dödar bakterier och steriliserar alger.

        Ditt kranvatten kan mycket väl vara UVC-steriliserat.

        Det är alltså inget som påverkar dina fiskar - vissa kör med det just för att slippa parasiter i akvarier med lite känsligare fisk.

        Dessa alger , dom är väl inte farliga för fiskarna?
        Nej inte ett dugg.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Svävalge är svåra att bli av med enbart med mörkläggning.

          Dom beror på varierande ammoniumnivåer som kan bero på ruttnande överbliven mat eller kass bilogisk filtrering - nytt filter eller för kliniskt rengjord botten/filter. Dessa saker ska man se över först innan man nukar den.

          Det finns två väldigt enkla sätt att bli av med svävalger. Det första är med UVC-filter som är en liten låda man sätter på filterslangen som bestrålar vattnet med farligt ljus (UVC-strålning). Kostar en del, men man kanske kan låna av kompis.

          Jag själv kör ett långt vattenbyte med hjälp av två slangar. En hävert ut ur akvariet medans den andra slangen fyller akvariet. Jag trimmar in påfyllningstakten så att vattenytan hålls på samma nivå. Filtrena ska vara igång så att det inte stannar något grönvatten i filtret. Man kan med fördel rota runt lite i akvariet medans vattenbytet står och går. Efter någon timme brukar vattnet vara kristallklart.

          Är det minsta tendens till dis dagen därpå gör man samma sak igen sedan brukar det vara färdigt.
          Jag har ungefär samma problem, tror nog det beror på att jag hållit filtret för rent (och botten).

          Men blir inte filtermaterialet "för tvättat" om man ska låta påfyllningsvattnet stå och gå så länge som en timme och kanske måste göra om samma sak dagen efter. Dum fråga antar jag, för med din kunskap fattar jag ju att du vet vad du talar om.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Men blir inte filtermaterialet "för tvättat" om man ska låta påfyllningsvattnet stå och gå så länge som en timme och kanske måste göra om samma sak dagen efter. Dum fråga antar jag, för med din kunskap fattar jag ju att du vet vad du talar om.
            Nej det var en mycket intelligent följdfråga. Du har helt rätt. Det är inte alls bra att göra såhär stora vattenbyten, men bottnen tar inte så mycket stryk och växter kan hjälpa till att ta upp ammonium *om* filtret tar lite stryk.

            Det här är ett trick för att få bort grönvatten när man i övrigt har ett väl fungerande akvarium. Nackdelen är att det kan slå lite på filtermassan men det brukar inte vara något stort problem och man löser ett större problem.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              (Jag ser vattenbytestricket lite som en defillibrator som kan få hjärtat att hoppa igång, men knappast något man vill utsätta sig för om hjärtat funkar bra...)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • thobiastt
                • September 2009
                • 149

                #8
                Jag har ju en ganska stor filtervolym , har limmat dit en glasskiva på sidorutan från botten till toppen och tryckt imellan blå filter matta mellan glasskivan och bakrutan , bakom filtermattan sitter en pump som pumpar 2400l/t. Finns det risk att jag sabbar bakterierna om jag kör vattenbyte tricket? Mitt akvarium är på 570 liter och jag har även en mindre pump fluval plus2 som sitter på andra sidan akvariet mitt emot huvudpumpen för ytterigare yt cirkulation. Tror du att mina svävar alger beror på dålig cirkulation i akvariet?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  De gånger jag kört tricket har det funkat utmärkt med betydligt mindre filtervolym än så.

                  Svävalgerna beror på ammoniuminstabilitet (överbliven ruttnande mat i filtret och bottnen, överbefolkning, övermatning, dåligt fungerande biologisk filtrering etc).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • thobiastt
                    • September 2009
                    • 149

                    #10
                    ok , Ska iväg nu och hämta en vattenslang till och börja köra vattenbytet , uppdaterar senare hur det har gått. Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Tack för ditt svar.
                      En följdfråga till. Hur sjutton gör man då om man som jag bor i hus med inte så stor varmvattenberedare.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • thobiastt
                        • September 2009
                        • 149

                        #12
                        Nu har jag kört vattenbyte tekniken , Vattnet var inte kristall när jag slutade men det var inte grönt i alla fall , såg mera ut som det gör när man har bökat omkring i bottengruset. så nu väntar jag på at det ska lägga sig , sen får vi se om det klarnar till och håller sig så , jag ordnade oxå så jag har ännu bättre cirkulation på vattnet än jag hade innan. Måste faktiskt erkänna att det va kul att se vad som döljde sig i den gröna dimman. Såg att en av mina rödzebror tuggade igen. =)
                        Väntar med viss nervositet och spänning på morgondagen.

                        Gullefjun: Det kan ju medföra en viss problematik.. kanske att du ska testa med ett uvc-filter?

                        uppdaterar mer när jag ser hur det ter sig.

                        Kommentar

                        • thobiastt
                          • September 2009
                          • 149

                          #13
                          Kollade till akvariet imorse när jag vaknade och inget grönt i det. men såg att det var en massa små ljusa partiklar som for runt i vattnet och gjorde det dimmigt så jag körde en till runda med vatten in och vatten ut och nu har jag verkligen kristallklart vatten , nu är det bara att avvakta och se om det håller i sig. =)

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Låter lovande. Minsta dis imorgon eller övermorgon så kör du en sväng till. När det bara är lite dis brukar man inte behöva köra speciellt länge innan vattnet är klart.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av thobiastt
                              Kollade till akvariet imorse när jag vaknade och inget grönt i det. men såg att det var en massa små ljusa partiklar som for runt i vattnet och gjorde det dimmigt så jag körde en till runda med vatten in och vatten ut och nu har jag verkligen kristallklart vatten , nu är det bara att avvakta och se om det håller i sig. =)
                              Jag håller tummarna att det har löst sig för dig.
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...