Är CO2 ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Är CO2 ett måste?

    Jag har funderat lite (mycket) över det här med att använda CO2. Jag har mycket växter både i apisto och discuskaret, men jag får ju dessa trista alger som jag blir så himla trött på. Nu har skäggalgerna satt sig på nästan alla växter, jag har klippt bort dom bladen som varit mest drabbade. Jag använder PMDD och Easy carbo men har ingen CO2anläggning.


    Vi har ganska högt PH (7,5) trots djupborrad brunn. I discuskaret har jag ett Fluval 405 ytterfilter och i apistokaret ett Fluval 305 ytterfilter. Byter vatten var femte dag hos discusarna och en gång i veckan i apistokaret.
    Är det ett måste med CO2 för att få bra växtlighet och minimera algtillväxten. Är lite skraj för dom där anläggningarna
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nejdå, det är inte ett måste.
    Hur länge och vad har du för belysning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Nejdå, det är inte ett måste.
      Hur länge och vad har du för belysning?
      I apistolaret som är på 200l har jag två aquarelle och i discuskaret har jag jag två plant grow (375l). Belysningen är på i elva timmar. Det är mer alger hos discusarna, fast där matas det ju mer förstås.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu ska jag inte skriva hur du ska göra, men däremot kan jag skriva hur jag gör och trots hög fiskbelastning och mycket mat finns där inga alger.
        Karet är på 900 liter, mycket fisk som sagt och bra med mat. Ett flertal (ca 25) L-malar men endast ett par av dem käkar alger med någon reda. Belysning är 4x24W T5 som är tänt ca 11 timmar, ingen gödning mer än PMDD någon gång per månad.
        Mycket rötter som säkert drar ner pH:t till runt 6,5 och gör ett 25-30% vattenbyte i veckan. Mycket filtrering, pumpar ca 4000 liter/timma och har bottenfilter samt två Eheim ytterfilter.
        Har heller inte så jättemycket växter, kolla in tråden som heter "ansjos badkar" eller liknande. I slutet på tråden är där ett par nytagna bilder.

        Kanske du får något uppslag, eller så får du säkert fler svar som kanske är mer "görsåhär" än detta svaret är...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Hej du behöver absolut inte ha något CO2 för att få ett övervuxet akvarium:P

          Jag rensar mitt akvarium en gång i månaden just för att växterna då täcker hela ytan och fiskarna knappt har någonstans att simma. Näring är dock att rekomendera. HACKS PMDD är bra oh billigt. Vilket wattantal har du på dina rör? Jag har själv 2 X 58w aquarellerör.

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #6
            Ursprungligen postat av Grothras
            Hej du behöver absolut inte ha något CO2 för att få ett övervuxet akvarium:P

            Jag rensar mitt akvarium en gång i månaden just för att växterna då täcker hela ytan och fiskarna knappt har någonstans att simma. Näring är dock att rekomendera. HACKS PMDD är bra oh billigt. Vilket wattantal har du på dina rör? Jag har själv 2 X 58w aquarellerör.

            Har i PMDD ett par gånger i veckan i regel och det funkar ypperligt. Inga alger någonstans men då har jag dock en hel del sniglar som jag funderar på att utrota med ett par praktbotior.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Grothras
              Hej du behöver absolut inte ha något CO2 för att få ett övervuxet akvarium:P

              Jag rensar mitt akvarium en gång i månaden just för att växterna då täcker hela ytan och fiskarna knappt har någonstans att simma. Näring är dock att rekomendera. HACKS PMDD är bra oh billigt. Vilket wattantal har du på dina rör? Jag har själv 2 X 58w aquarellerör.
              Jag har två 25w aquarelle i det på 200l och två 54w T5 i det på 375l.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nu ska jag inte skriva hur du ska göra, men däremot kan jag skriva hur jag gör och trots hög fiskbelastning och mycket mat finns där inga alger.
                Karet är på 900 liter, mycket fisk som sagt och bra med mat. Ett flertal (ca 25) L-malar men endast ett par av dem käkar alger med någon reda. Belysning är 4x24W T5 som är tänt ca 11 timmar, ingen gödning mer än PMDD någon gång per månad.
                Mycket rötter som säkert drar ner pH:t till runt 6,5 och gör ett 25-30% vattenbyte i veckan. Mycket filtrering, pumpar ca 4000 liter/timma och har bottenfilter samt två Eheim ytterfilter.
                Har heller inte så jättemycket växter, kolla in tråden som heter "ansjos badkar" eller liknande. I slutet på tråden är där ett par nytagna bilder.

                Kanske du får något uppslag, eller så får du säkert fler svar som kanske är mer "görsåhär" än detta svaret är...
                Jag tycker visst att du kan skriva hur jag ska göra, fast inte att skaffa bottenfilter eller dubbla pumpar.
                Vad tror du om att lägga till torvgranulat i filtret?
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • redrobjem
                  • November 2009
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Grothras
                  Har i PMDD ett par gånger i veckan i regel och det funkar ypperligt. Inga alger någonstans men då har jag dock en hel del sniglar som jag funderar på att utrota med ett par praktbotior.
                  Nu är jag en nybörjare men jag överför härmed lite info från en som garanterat INTE är nybörjare . Ta inte död på sniglarna dom är ypperliga städare som äter allt från fiskbajs till alger, har man väldigt mycket sniglar är det för att man matar fiskarna med för mycket mat och citat " man har så många sniglar man förtjänar". Finns säkert fler anledningar till för många sniglar men det jag minns är att man får för många om man övermatar. men skaffar man Praktbotior som dödar alla städare kan man få andra större problem. Om du vill veta källan så kan du pm:a mig eftersom jag inte vet vad h*n tycker om att jag pratar i dennes ställe (men jag tror det är ok att föra dennes läror vidare ).
                  350 liter Sydamerika
                  250 liter sydostasien
                  30 liter sydamerika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...