Fullgödning Floraself

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Fullgödning Floraself

    Har ett liten nanocube (30L) från dennerle på jobbet och i paketet kom det med en gödning i en (15ml) droppflaska och jag har kört med 7 droppar i veckan i ett halvår.. Skulle sedan köpa nytt men tyckte att 5 € för 15 mL var rena ockern och har därför kört med floraself 7 droppar i veckan och har gjort detta i över 2 månader nu.

    Detta är en fullgödning för krukväxter (köpt på hornbach) men jag har inga som helst problem med alger... (kan tillägga att jag byter en 1/6 del av vattnet varje vecka)

    Skall det vara så och varför köpa dyr akvariegödning i så fall?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Ursprungligen postat av Xul
    Skall det vara så och varför köpa dyr akvariegödning i så fall?
    Lovar PMDD är billigare ändå.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Krukväxtgödningar brukar innehålla ammonium/urea som skapar nitrit vilket är skadligt för fiskar, men framförallt brukar det trigga alger.

      Det kan ju vara så att Floraself inte innehåller detta, och då funkar det ju finfint lite beroende på hur bra kelaterad mikrogödningen är. Järn måste kelateras för att det ska vara vattenlösligt, annars fastnar det i filtret/bottnen. Ofta används den billigaste kelateringen EDTA och DTPA som inte funkar så bra i akvarier som normalt sett har lite för högt pH för att dessa ska funka bra.

      Så är det någon som hittar en billig nitrat-baserad krukväxtgödning med HEEDTA-kelat så är det helt onödigt att köpa dyrare akvariegödningar. Annars får man fortsätta blanda eget via PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...