Marodörer äter växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Marodörer äter växter!

    Jag har precis gjort mig av med mina marodörer, 2 stycken ancistrus...
    Dom älskar att käka upp mina växter även om jag stödfodrar med algtabletter och gurka m.m..

    Finns det några andra arter som är duktiga algätare som inte går på växter så aggressivt?
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Några Ottosar kanske?

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Varför inte Siameser (Crossocheilus oblongus)? De är livliga, trevliga och glupska och låter dina växter vara ifred. Eller någon Otocinclus som Peter sade. Dem har jag inte provat själv, men bara hört gott om.
      Äppelsnäckor kanske?
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        till akvarier på minst 100liter skulle jag absolut köra siamesiska algätare, väldigt trevliga fiskar som blir lite storlek och fart på, dock ett tips att köpa så många som du vill ha direkt och inte några stycken först och några månader sen några till för då blir lätt dom mindre utmobbade, hände iaf för mig när jag köpte 3st först och sen 5 till, av dom sista 5 har bara en överlevt ett halvår och den växer dåligt medans dom första 3 ligger närmare 10cm

        Kommentar

        • Mr J.E
          • June 2009
          • 276

          #5
          Ursprungligen postat av Pickles
          Varför inte Siameser (Crossocheilus oblongus)? De är livliga, trevliga och glupska och låter dina växter vara ifred. Eller någon Otocinclus som Peter sade. Dem har jag inte provat själv, men bara hört gott om.
          Äppelsnäckor kanske?
          Otocinclus kan ju vara en idé, fast känner att dom kanske är i samma klass som siameser?
          Äppelsnäckor är ett alternativ, har säkert 50-100 malaysiska sandsnäckor som gömmer sig i sanden. Är äppel snäckor bra algätare, speciellt brunalger?


          Ursprungligen postat av Fuzzop
          till akvarier på minst 100liter skulle jag absolut köra siamesiska algätare, väldigt trevliga fiskar som blir lite storlek och fart på, dock ett tips att köpa så många som du vill ha direkt och inte några stycken först och några månader sen några till för då blir lätt dom mindre utmobbade, hände iaf för mig när jag köpte 3st först och sen 5 till, av dom sista 5 har bara en överlevt ett halvår och den växer dåligt medans dom första 3 ligger närmare 10cm
          Tack för svaren, jag har ett litet "stim" med siameser. En mycket trevlig fisk! Mina ligger i storlek på 10-12cm, dock så är jag inte så imponerad av deras algätar egenskaper. Ancistrus däremot är rena dammsugarna men dom har ju sina större nackdelar, käka växter och skita ner nått fruktansvärt. Fast det kan man ju ganska snabbt dra slutsatsen av att dom äter väldigt mycket alger därav allt skitande...

          Så vad ska man skaffa?

          Lite bilder nedan
          Akvariet

          Galleriet
          Juwel Lido 120, "räkvasen"
          Juwel Vision 450, projektet!
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Otocinclus kan ju vara en idé, fast känner att dom kanske är i samma klass som siameser?
            Har hört att siameser bara äter alger som små.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Mina siameser är någonstans mellan tre och sju centimeter (en blandad familj) och de är allesammans fantastiskt glupska bästisar. *ler*
              Men ja, äppelsnäckorna är nog något i särklass.
              Jag ska se om jag kan fota stenarna i mitt kräftakvarium med före/efter bilder så skall du få se. ; )

              Tjusigt kar f.ö!
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Då ska vi se!

                Äppelsnäckor är mirakelgörare. ^^
                Här har den första snigeln precis fått krypa fram till smörgåsbordet.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1185.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,9 KB
ID: 2115962


                Här är två veckor och ett par snäckor senare.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1373.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,4 KB
ID: 2115963

                Det är visserligen ommöblerat och den mörka bakgrunden (den som lurkar bakom alla algerna ; ) ) har jag tagit bort, men jag har inte tvättat inredningen alls.
                Sååå.. Summan av kardemumman - gogo äppelsnäckor!
                Senast redigerad av Pickles; 12 December 2009, 00:00.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Siameser KAN käka mossa och finbladiga växter. Bara ett varningens finger. Det gjorde mina, och jag matade rikligt med grönfoder.

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Sant förvisso. De gav sig på min stringymossa, men det är också det enda.
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Mr J.E
                      • June 2009
                      • 276

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pickles
                      Då ska vi se!

                      Äppelsnäckor är mirakelgörare. ^^
                      Här har den första snigeln precis fått krypa fram till smörgåsbordet.
                      [ATTACH]25637[/ATTACH]


                      Här är två veckor och ett par snäckor senare.
                      [ATTACH]25639[/ATTACH]

                      Det är visserligen ommöblerat och den mörka bakgrunden (den som lurkar bakom alla algerna ; ) ) har jag tagit bort, men jag har inte tvättat inredningen alls.
                      Sååå.. Summan av kardemumman - gogo äppelsnäckor!

                      Det där såg extremt lovande ut! Frågan är väl bara om inte min lilla dvärgkulfisk kommer attackera snigeln/arna?

                      Verkar finnas massor av olika färgvarianter är det samma art eller olika i samma släkte, vissa sämre bättre än andra?
                      Juwel Lido 120, "räkvasen"
                      Juwel Vision 450, projektet!
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Om du ser till att skaffa fullvuxna exemplar har jag svårt att se en liten dvärgkula ska kunna käka upp dem. Men jag har dålig koll på kulor och skall inte gå ed på det förstås. ^^
                        Någon annan har säkert bättre aning.

                        Annars spelar färgen ingen roll. Bara att välja och vraka efter behag.
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Kulfiskar älskar snäckor och lär ge sig på äppelsnäckan. Den kommer förmodligen inte försöka ge sig på skalet, utan snarare på foten. Det kan nog sluta illa för snäckans del. Men man ska aldrig säga aldrig

                          Kommentar

                          Arbetssätt...