Hur mycket växter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Hur mycket växter?!

    Jag har precis köpt ett 120 L akvarium och undrar hur mycket växter jag bör ha och vilken slags växter?

    Jag har följande fiskar i akvariet:

    2 Malar
    1 Slöjstjärt
    4 Zebrafiskar
    6 Sorgmanteltetror

    Jag planerar att köpa följande fiskar:

    2 Kuhliiålar
    6 Zebrafiskar
    4 Sorgmanteltetror
    Samt några regnbågsciklider

    Tack på förhand!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av sandraengstrom
    Jag har precis köpt ett 120 L akvarium och undrar hur mycket växter jag bör ha och vilken slags växter?

    Jag har följande fiskar i akvariet:

    2 Malar
    1 Slöjstjärt
    4 Zebrafiskar
    6 Sorgmanteltetror

    Jag planerar att köpa följande fiskar:

    2 Kuhliiålar
    6 Zebrafiskar
    4 Sorgmanteltetror
    Samt några regnbågsciklider

    Tack på förhand!
    Har du några växter redan nu? Så länge du har slöjstjärten får inte växterna vara för mjuka (oftast snabbväxande arter såsom vattenpest och hornsärv) eftersom slöjstjärtar brukar tugga sönder dessa. Om du behåller slöjstjärten (som för övrigt inte bör vara ensam utan vara åtminstone 5st) kan du ha lite hårdare/tuffare växter som anubias, crinumlökar etc.). Slopar du slöjstjärtar öht. kan du ha det mesta i växtväg. Hur mkt växter du skall ha är upp till dig men det kan vara ide att införskaffa omkr. 5 plantor (personligen tycker jag både när det gäller fisk och växter att man hellre skall ha fler av samma sort om det är möjligt) Så omkr. 5-7 plantor fördelade över max 3 arter blir väl lagom.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • sandraengstrom
      • November 2009
      • 79

      #3
      Jag har 7 växter av två olika art (ingen aning om vilken art det är) i mitt akvarium, när man kollar runt på andras bilder så har alla så mycket växter jämfört med mig, det är därför jag frågar Angående slöjstjärten så är det ingen fisk vi planerar att bygga vidare på, men vi vill inte göra oss av med den bara för att, känns som att det bara att att vänta ut den då den är gammal. Tack för tipsen!!

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Om du behåller slöjstjärten (som för övrigt inte bör vara ensam utan vara åtminstone 5st)
        Jag hade bara en slöjstjärt i ett kar på 90L med vanliga sällskapsfiskar och den verkade då väldigt nöjd och glad. Mat älskade den, dom platyynglena som dök upp ibland va godis

        Men som sagt så drar den gärna upp växter ur botten och tuggar på såna som den kan... Vallisneria är ju en växt att rekommendera. Växter snabbt, tål mkt, snygg och är enligt mig en rolig växt att ha i ett mindre kar. Sen låter jag andra komma med fler förslag
        / Marcus

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av sandraengstrom
          Jag har 7 växter av två olika art (ingen aning om vilken art det är) i mitt akvarium, när man kollar runt på andras bilder så har alla så mycket växter jämfört med mig, det är därför jag frågar Angående slöjstjärten så är det ingen fisk vi planerar att bygga vidare på, men vi vill inte göra oss av med den bara för att, känns som att det bara att att vänta ut den då den är gammal. Tack för tipsen!!
          Ja det finns många bilder på fina välplanterade tankar. Men det är oftast inte nödvändigt med så mkt växter i karen utan ofta mer en estetisk pryl. sen är det ju så att om växterna trivs blir de fler och större med tiden. Vissa bilder man ser är tagna på tankar som vart igång länge och där växterna har fått etablera sig ordentligt. Ja nä låt ni den gå kvar det kan väl inte skada, tänk som sagt bara på att det kan vara lämpligt att inte ha för sköra mjuka växter.
          Lycka till!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av PlatyYngel
            Jag hade bara en slöjstjärt i ett kar på 90L med vanliga sällskapsfiskar och den verkade då väldigt nöjd och glad. Mat älskade den, dom platyynglena som dök upp ibland va godis

            Men som sagt så drar den gärna upp växter ur botten och tuggar på såna som den kan... Vallisneria är ju en växt att rekommendera. Växter snabbt, tål mkt, snygg och är enligt mig en rolig växt att ha i ett mindre kar. Sen låter jag andra komma med fler förslag
            Jodå det funkar allt med en oxå. Det verkar som att slöjstjärtar inte stimmar lika bra som "vanlig" guldfisk men det finns säkert andra med andra erfarenheter. Dessutom blir det lite så att om karen är små så stimmar inte den här typen av fisk i den mån de hade gjort om det fanns mer plats.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Hur vet du att den är så gammal? Guldfiskar har jag läst kan bli upp emot 45 år

              Kommentar

              Arbetssätt...