Odling av olika sorters alger till konstprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koersbaer
    • November 2009
    • 3

    Odling av olika sorters alger till konstprojekt

    Hej akvarievetare, jag jobbar med ett konstprojekt som projektarbete nu i slutet på gymnasiet. Jag har kommit in på idén att använda mig utav växter och levande ting och se hur man kan arbeta med t.ex alger. Så jag begav mig hit för att söka svar och råd om hur jag ska gå tillväga.

    De verk som jag i slutändan kommer ställa ut i vår är fortfarande bara idéer, men jag är inne på att låta skulpturer i vattentankrar/akvarium täckas med olika sorters alger. Eller att med olikfärgade alger få fram olika motiv, som en tavla.

    Just hur odlingen går till vet jag redan en del om. Men jag har ännu inte lyckats ta reda på var man får tag på levande kulturer (säger man så?) av alger som jag kan låta växa i ett akvarie. Och är det möjligt att i sverige få tag på t.ex brunalger eller röda alger? Dessutom letar jag främst efter alger som fäster sig på ytor.

    Som ni säkert redan förstått är jag ingen expert på ämnet, men jag ber er om er expertis då jag verkligen vill se detta projektet genomfört.

    Tack på förhand /Jesper Andersson
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är ganska svårt (skulle säga omöjligt) att få många olika alger att blomma samtidgt då endast en art brukar ta över helt när den väl kommer igång och är först.

    Alger har ofta en lite annorlunda förökning jämfört med tex akvatiska växter och dom förlitar sig ofta mer på att sprida sporer (helt slumpmässigt) jämfört med att vegetativt föröka sig (vilket går att kontrollera och styra på det sätt du behöver göra).

    Jag tror jag isåfall skulle försöka sätta upp några olika burkar med plattor i där jag i varje burk försöker få igång en viss typ av alg. I en burk skulle jag smula sönder lite toffsalger, i en annan lite avskrapade prickalger osv. Sedan en skvätt urin och en massa ljus för att få igång förökningen.

    Då kan du eventuellt kunna få fram plattor med olika alger på som du efteråt kan pussla ihop till ett konstverk.

    Glöm inte att posta rikligt med projektbilder här 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Det finns ju annars lågväxta akvarieväxter som sprider sig som mattor. T.ex någon sorts mossa eller Hemianthus callitrichoides kanske skulle kunna vara något? Är nog lättare att hantera än alger

      Kommentar

      • Koersbaer
        • November 2009
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det är ganska svårt (skulle säga omöjligt) att få många olika alger att blomma samtidgt då endast en art brukar ta över helt när den väl kommer igång och är först.

        Alger har ofta en lite annorlunda förökning jämfört med tex akvatiska växter och dom förlitar sig ofta mer på att sprida sporer (helt slumpmässigt) jämfört med att vegetativt föröka sig (vilket går att kontrollera och styra på det sätt du behöver göra).

        Jag tror jag isåfall skulle försöka sätta upp några olika burkar med plattor i där jag i varje burk försöker få igång en viss typ av alg. I en burk skulle jag smula sönder lite toffsalger, i en annan lite avskrapade prickalger osv. Sedan en skvätt urin och en massa ljus för att få igång förökningen.

        Då kan du eventuellt kunna få fram plattor med olika alger på som du efteråt kan pussla ihop till ett konstverk.

        Glöm inte att posta rikligt med projektbilder här 8)
        Jag har tänkt på det och har lite skisser i huvudet på hur jag ska lösa allting med burkar och dyl. som du säger. Men mitt största problem just nu är hur jag ska få tag på alla dessa alger. Jag tänker att jag börjar odla några burkar med olika alger, får en känsla för hur de växer (tid, kvantitet m.m) och sen kan jag påbörja projektet på riktigt. Så, hur får jag tag på toffalger och prickalger?



        Ursprungligen postat av Rockdoll
        Det finns ju annars lågväxta akvarieväxter som sprider sig som mattor. T.ex någon sorts mossa eller Hemianthus callitrichoides kanske skulle kunna vara något? Är nog lättare att hantera än alger
        Låter intressant, men hur snabbt växer de och hur får jag tag på dem? För allting måste vara klart till vecka 12 så jag kommer nog få förlita mig på inomhusodling om det tar lång tid.

        Jag bildgooglade Hemiantus Callitrichoides och hittade den här: http://linago.hotmail.ru/catalog/Hem...des%20tank.jpg. Kan man få Hemiantusen att växa så som en matta på botten? För på de flesta andra bilderna jag hittar så flyter de gärna på ytan


        Jag är jättetacksam för all info jag får och jag ska självklart posta bilder till våren när det blir klart. Men just nu måste jag få tag på alger att odla
        Senast redigerad av Koersbaer; 29 November 2009, 23:08.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Det roliga med biologi är att det är så oförutsägbart. Men det gör att jag aldrig skulle våga lita på att något är klart till just vecka 12 - om du dessutom skall hinna skaffa dig erfarenheten på de korta veckorna. Jag tycker att du skall försöka, det låter spännande, men se till att ha en plan B och helst även en plan C.

          Jag har ett minne av ett offentligt akvarium där det mesta i djurväg hade dött när festivitas kom för att klippa av invigningsbandet.

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Ursprungligen postat av Koersbaer
            Låter intressant, men hur snabbt växer de och hur får jag tag på dem? För allting måste vara klart till vecka 12 så jag kommer nog få förlita mig på inomhusodling om det tar lång tid.

            Jag bildgooglade Hemiantus Callitrichoides och hittade den här: http://linago.hotmail.ru/catalog/Hem...des%20tank.jpg. Kan man få Hemiantusen att växa så som en matta på botten? För på de flesta andra bilderna jag hittar så flyter de gärna på ytan


            Jag är jättetacksam för all info jag får och jag ska självklart posta bilder till våren när det blir klart. Men just nu måste jag få tag på alger att odla
            Jag har själv inte haft Hemiantus Callitrichoides, så jag vet inte hur den funkar riktigt, men har sett en hel del bilder på akvarier där den växer som en matta, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Finns säkert en hel del andra akvarieväxter som man kan få att växa som en matta också. Kolla i någon zoobutik vad de har, skriv ner namnen och googlea sedan och se om de passar

            Låter som ett spännande projekt, men som redan nämnts så kan det nog vara bra att ha en plan B också eftersom det tar tid att odla växter och mycket oförutsedda grejer kan hända.

            Att få tag i alger vet jag inte, de är ju lite luriga med att kunna dyka upp lite hux flux när och var de vill. Kanske känner du någon som har ett akvarie med någon sorts alg som du kan ta prov från och försöka odla?

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              En idé skulle kunna vara att ha en massa olika stora stängda glasburkar med olika sorters alger i och sedan stoppa ner alla dom i ett större akvarium. Jag vet int ehur du tänker dig konstverket men det skulle kanske kunna bli snyggt. Eventuellt skulle du kunna belysa burkarna inifrån med olika färg på lysdioder.

              Alger finns i närmaste vattendrag, sjö eller akvarieaffär. Det är bara att samla in från olika ställen och chansa på att någon tar sig. Göd med krukväxtnäring så får de nog fart.

              I det stora akvariet hade jag stoppat ner en cirkulationspump med filter så att man ser in. Där hade jag haft en massa snäckor också. Annars är risken stor att du får algsoppa där och inte ser själva konsten.

              En annan idé skulle kunna vara att bygga en mossig/algig vägg där det rinner vatten. Då kanske du kan leda vatten i olika fåror och på så sätt måla med alger och mossor. Inte lika lätt.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Vad som är viktigt att veta vad gäller projektarbetet är att man inte måste lyckas. Jag avslutade själv mitt projektarbete i 3:an i våras, och mitt och min kompis projekt blev varken lyckat eller misslyckat. Men vi hade inget som detta då, vi hade hand om en förening

                Men om man inte lyckas ska man redovisa varför man inte lyckats, men ändå kunna komma fram med en annan metod som talar om hur man klarar det på ett annat sätt. Vet ju inte vad du och din handläggare sagt, men kolla vad som skulle hända om du inte hinner klart och vad han/hon tror betygsmässigt isf... Alltid viktigt att du håller en bra kontakt med läraren som ska hjälpa och till slut betygsätta!

                Önskar att jag hade tagit ett projekt ed akvarium också

                Lycka till!
                / Marcus

                Kommentar

                • Koersbaer
                  • November 2009
                  • 3

                  #9
                  Precis som ni säger, projektarbetet ska vara experimentellt och huvudsaken är ju inte att man lyckas utan att arbetet blir en process. Jag antecknar alla tips och beger mig ut för att insamla alger

                  Kommentar

                  Arbetssätt...