Grön vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Grön vattenyta

    I mitt 30 l räkkar så har jag endast 2 växter. En Polysperma och lite javamossa. Skulle vilja ha fler växter men ytan med gröna alger hindrar mig.

    Har försökt ha flytväxter men de dör bara (pga algerna?) och de växter jag har i de andra karen kräver mer ljus och det är ju inte så lätt sålänge denna alghinna är kvar.

    Hur får jag bort den? använder jag håven för att få bort den så åker den bara genom nätet och blir kvar.

    Använder jag någon form av burk och tar bort hinnan så är den tillbaka igen inom 2 dagar.

    Hur ska jag göra för att få bort hinnan?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lägg ett tidningspapper på ytan så suger den upp hinnan. Kan behövas upprepas några gånger tills det är borta, och du bör även fundera på orsaken till algerna. Stark/lång belysningstid kan vara en orsak...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ja, säkert belysningstiden som är för lång. Får fixa timer till detta karet med.
      Har 15 W glödlampor. Lägre går väl inte att ha..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hörde även att cyano kan se ut som alger på ytan, det skrevs om det i en tråd för ett tag sedan. Men behandlingen kortsiktigt är densamma, men problemlösningen skiljer sig åt en del...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Hur behandlar man cyano då?

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Har provat Tetras General Tonic (svampmedicin) och det tog bort cyanon jag hade och den har inte kommit tillbaka.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Har provat Tetras General Tonic (svampmedicin) och det tog bort cyanon jag hade och den har inte kommit tillbaka.
              Ja, + ett ordentligt vattenbyte sannolikt det bästa, i sin tur beror verkar det på att man river runt för mkt i botten, min och en del andras erfarenhet i alla fall.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Eller ökar på KNO3 om man göder med PMDD som är lite mer långsiktig plan.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Eller ökar på KNO3 om man göder med PMDD som är lite mer långsiktig plan.
                  Det ska dock inte döda cyanon när den väl fått fäste, vad jag läst.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Läst eller vet med egen erfarenhet?
                    Tar du bort så mycket cyano som möjligt och ökar dosen KNO3 så kommer det att försvinna så småningom, utan att du medicinerar karet med GT.
                    Detta om nitratvärdet är lågt i karet, det kan även vara precis tvärtom med men är väldigt sällsynt.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Läst, därför jag skrev det. Cyano kan tydligen hitta andra sätt att ta upp kväve, medans nitrat är den enda kvävekällan för andra växter och alger.

                      Kommentar

                      • esoxlucius74
                        • October 2009
                        • 493

                        #12
                        Jag hade också en grön tunn tunn hinna på ytan som jag sög upp med att lägga ett hushållspappersark på ytan så limmades hinnan på pappret.. detta upprepades typ 10 gånger tills ytan var fin.
                        Sedan gick det en vecka så var det lika illa igen... Samma procedur igen.

                        Då tröttnade jag å ville komma på en permanent lösning, kollade med en trevlig farbror på Akvarielagret, han rekomenderade att rikta utblåset så att ytan virvlades om rejält så att man dränkte flyt hinnan.

                        KLART!! Inte sett ett spår av grön hinna sedan dess!
                        360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                        16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Fast jag har ju inget filter alls i dett karet...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...