hur få ni växterna att sitta "bra"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palten93
    • November 2009
    • 5

    hur få ni växterna att sitta "bra"?

    Hej!
    Undrar hur ni gör för att få växterna att sitta fast bra i gruset eller sanden.
    Mina lossnar gode lätt och undrar om ni har nå bra tips på hur man får växter att sitta fast bra! =)
  • chriffan
    • November 2006
    • 85

    #2
    Vill du knyta fast dom vid en sten eller rot så kan man alltid använda fiskelina,
    annars är det bara till att trycka ner dom ordentligt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Palten93
      Hej!
      Undrar hur ni gör för att få växterna att sitta fast bra i gruset eller sanden.
      Mina lossnar gode lätt och undrar om ni har nå bra tips på hur man får växter att sitta fast bra! =)
      Det beror väl bl.a. på vilka växter det är, vilka fiskar som är i akvariet och hur mycket grus du har.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eckick1
        • November 2009
        • 121

        #4
        Ett ord: Gräv djupt.

        det är knepet. Det gör inget om helva stjälken är under grusen. Den växter lika bra för det.
        Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av eckick1
          Ett ord: Gräv djupt.

          det är knepet. Det gör inget om helva stjälken är under grusen. Den växter lika bra för det.
          det är två ord!

          jag bara trycker ner dom det funkar för mig!
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av Palten93
            Hej!
            Undrar hur ni gör för att få växterna att sitta fast bra i gruset eller sanden.
            Mina lossnar gode lätt och undrar om ni har nå bra tips på hur man får växter att sitta fast bra! =)
            lättast är det om man har finare grus eller sand! slut fingrarna om roten och fös ner plantan i substratet i vinkel och sätt den djupt, sedan drar du upp den en bit, då rätas också rötterna upp litegrann vilket är bra!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              lättast är det om man har finare grus eller sand! Slut fingrarna om roten och fös ner plantan i substratet i vinkel och sätt den djupt, sedan drar du upp den en bit, då rätas också rötterna upp litegrann vilket är bra!
              +1

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Tricket är nog dels att ha ganska rejält (läs djupt) lager med grus, samt att ha en lagom storlek på gruskornen. Själv tycker jag en kornstorlek på 2-3mm brukar fungera bäst att plantera i.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Rundat/slipat grus ala engelsk sjösten kan vara lite knivit ibland. Jag rekommenderar dessutom att du planterar med pincett(vanlig stekpincett från ica funkar). Då behöver man inte köra ner sina klumpiga/osmidiga fingrar i gruset som sedan drar växten med sig tillbaka.

                  Sedan gäller det ju självklart att ha plockat bort krukan samt mineralullen och klippt rötterna till 1-2cm.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...