Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arcticwolf
    • April 2006
    • 15

    Trådalger

    Hej.

    Har försökt använda sökfunktionen till detta, då jag vet att det måste finnas massor med länkar om just mitt problem. Dock får jag bara upp en blank sida vad jag än söker på, så nu ber jag om länkhjälp istället.

    Jag har ett omstartat 27liters akvarium i sovrummet med inredning och anuabis(stavas det så?) växter men ingen tillsatt fisk. Karet har snurrat i 3 veckor, och jag har gjort 30% delvattenbyte en gång i veckan, samtidigt som mitt stora kar som står i vardagsrummet. Har även kollat vattenhalten och allt är ok inom ramarna, samt inga spår av nitrit. Ska väl tilläggas att karet är ett så kallat guppyhotell.

    Nu är det som så att på den största plantan har det vuxit upp 1dm långa gröna trådar på bara några dagar. Har tvättat av plantan i rinnande vatten - liksom gnuggat bladen så mycket jag vågat utan att den skulle ta skada, men det verkar återkomma.

    Lyset är igång 2h på morgonkvisten och sen 4h på eftermiddagen. Då alla rummen i lägenheten vetter mot söder, har jag gardinerna fördragna i sovrummet då solen skiner - eftersom det karet är mer utsatt än det stora i vardagsrummet (som jag för övrigt inte har några problem med alls i nuläget mer än att det är lite underbefolkat i fiskväg).

    Vill inte sätta ner någon fisk i lilla karet innan jag fått bukt på algproblemen - sambon önskar sig kampfisk och jag har inte lust att stressa ihjäl en sådan relativt dyr stackare.
    Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
    11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Utan invånare är ditt kar fortfarande inte igång, så det är inte konstigt att du inte har någon nitrit. Du måste ha något i karet som producerar ammonium innan filtrena blir koloniserade.
    Siamesiska algätare gillar trådalger, men ditt kar är för litet för sådana. Istället kan du ha t ex posthornssnäckor eller amanoräkor där som algätare. Och de passar fint ihop med en kampfisk, också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...