Plantera växt i glasvas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Plantera växt i glasvas?

    Vad krävs för att en akvarieväxt ska överleva? Om man planterar en växt ensam i en glasvas med lite sand/grus på botten bara, vad behövs för att den ska må bra? Måste man göda och så? Nån form av pump behövs väl inte iaf?
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Ljus är ju viktigt, näring finns det alltid lite i sanden till en början, har du någon räka eller liknande i karet så klarar du nog all gödning du behöver med den lilla mängd mat som räkorna behöver. Det behövs ingen pump/filter i det karet egentligen, så länge du håller belastningen rätt låg. Dock är det ju klart att föredra att ha någonting som rör runt vattenytan lite, men det skulle en bordsfläkt kunna sköta åt dig också
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jag hade med framgång en bunke med plantor i en gammal syltskål, kanske 5 liter, la lite vanlig kaktusjord i botten, sedan lite sjösten på det, ner med plantor,
      en lågenergilampa på timer 12 timmar per dag, tog ut en stort dricksglas med vatten
      var tredje dag, ersatte med sodastreamvatten, växte som fan.

      gick jättebra tills frugan fick för sig att flytta vasen samma dag som jag åkte till kina, en vecka i sydfönster gjorde gott för den totala algexplosionen.......

      lade ner det då, men funderar på att utt det igen snart när nya tv-möbeln kommer på plats, har en perfekt liten hylla bredvid tv'n.....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        jag hade med framgång en bunke med plantor i en gammal syltskål, kanske 5 liter, la lite vanlig kaktusjord i botten, sedan lite sjösten på det, ner med plantor,
        en lågenergilampa på timer 12 timmar per dag, tog ut en stort dricksglas med vatten
        var tredje dag, ersatte med sodastreamvatten, växte som fan.

        gick jättebra tills frugan fick för sig att flytta vasen samma dag som jag åkte till kina, en vecka i sydfönster gjorde gott för den totala algexplosionen.......

        lade ner det då, men funderar på att utt det igen snart när nya tv-möbeln kommer på plats, har en perfekt liten hylla bredvid tv'n.....



        .
        Nice! Vad körde du för plantor? Skulle gärna tänka mig göra ett sånt här projekt under julen.

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Växten jag tänkte mig är en Aponogeton ulvaceus som börjar växa ur mitt akvarium. Tycker att den är himla fin så vill gärna behålla den och tänkte att jag ju kan ha den som vanlig "krukväxt" Kanske dock kan bli lite jobbigt med ljuset... Räkor har jag inga heller, men har funderat på att skaffa ett tag eftersom de är roliga, så en liten en tillsammans med blomman kanske kan vara roligt!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            anubias, crypto, vallesneria
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              Åhå! Nu när jag började spåna lite i hur man skulle kunna ordna det hela så blev jag helt såld på idéen. Verkar jätteskoj att ha nån liten räka eller så i det också. Funderar till och med på om man skulle kunna låta några dvärgguramiyngel växa till sig där om man får några? Om man skaffar någon hyffsat vettig belysning och kanske en liten pump också... Har ju inget odlingskar eller så. Nu tänker jag mig en ganska stor glasvas alltså.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Rockdoll
                Åhå! Nu när jag började spåna lite i hur man skulle kunna ordna det hela så blev jag helt såld på idéen. Verkar jätteskoj att ha nån liten räka eller så i det också. Funderar till och med på om man skulle kunna låta några dvärgguramiyngel växa till sig där om man får några? Om man skaffar någon hyffsat vettig belysning och kanske en liten pump också... Har ju inget odlingskar eller så. Nu tänker jag mig en ganska stor glasvas alltså.

                då är det en bra idé att läsa igenom denna tråd.






                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Där ser man Tror till och med att det är samma vas som jag har spanat in på IKEA Finns i en lite mindre storlek också...

                  Börjar dock få lite kalla fötter angående om jag ska behålla växten i akvariet eller inte! Lade ner en rot idag och då såg den helt plötsligt inte alls lika malplacerad ut. Men för stor lär den väl bli iaf så småningom. Lika bra att ha en vas som backup

                  Kommentar

                  Arbetssätt...